Camaro -84 Z28 Turbo. Bromsad 7/12.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Doctor_majk
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: sön feb 06, 2011 6:26 am

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Update 26/8.

Inlägg av Doctor_majk »

Upp med en bild på fälgarna som begärt David! :lol:
Och Jag hoppas att lacksläppen inte syns efter svetsningen :whistle:
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Update 26/8.

Inlägg av loop »

Kan intyga att den skjuter på bra och ser rå ut med fälgarna.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 531
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Update 26/8.

Inlägg av Falkenrejsing »

Är tyvärr lite emun mot ironi över internet ibland, men misstänkte det trots allt.
Får väl suga på detta med tändning lite grann. Jag går ju fortfarande och snubblar över en stor jävla holset ibland i garaget, kanske bäst att lägga den någonstans där den gör nytta.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Update 26/8.

Inlägg av David Herbertsson »

Har fått lite förkylning och feber så det blir väl inte så mycket gjort i helgen, men tog lite bilder på fälgarna och hur menyn ser ut i tändboxen.

Bild

Bild

Bild
Som sagt så är den ju lite hög.

Bild
Framfälgarna kunde gott varit lite bredare, kanten skymtar fram iaf.

Bild
Såhär der menyn ut i tändboxen. Översta är varv och den undre är tryck.

Bild
Jag har ju låst fördelaren på ca. 35 grader och här ser man att jag backar ju av max när jag ska starta och sedan rampar upp tändningen på varv. Vid 2700 och uppåt så har jag 33 grader.

Bild
Här är kurvan för vakuum /tryck. Det röda strecket indikerar vad insuget ser just nu, motorn avstängd och 15 psi. Atmosfärstryck alltså. Här gäller det ju att inte göra en tankevurpa och tänka att 15 psi är laddtrycket.. Jag retarderar tändningen långsamt ner mot 6 psi och sedan har jag 21 grader resten av vägen. Om man vill kan man ju sänka den ännu mer vid högre tryck sedan så är man ju lite säkrare om t.ex wastegate slangen skulle gå av eller nått.
Har inte gjort några djupgående tester med tändningen, utan kör med sånt som jag har läst mig till bara. Är ju inte den första smallblocken i världen precis.

Det finns massa fler funktioner i boxen med som jag inte använder, burnout varvstopp, launch varvstopp osv. Tror att man genom att ge signal på nån/några kablar så kan man ha tidsstyrd rampning av tändningen också.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Update 26/8.

Inlägg av David Herbertsson »

https://vimeo.com/104933987

En liten kort accelerations film, kvalitén blev inte så bra, men man förstår ju principen iaf :lol:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Update 26/8.

Inlägg av Painlake Racing »

Här händer det grejer! Bra blir det ju också :thumbright:
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Update 26/8.

Inlägg av David Herbertsson »

Jo, stundtals går det framåt :wink: Tack så mycket!

Bild
Mappade lite mer fullgas idag :hihi: Nu är pvcr:na 2,2 mm. Spände åt tre varv på wastegaten med så får vi se hur det harmonierar med bränsleblandningen.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 531
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Update 26/8.

Inlägg av Falkenrejsing »

Mappa förgasare är ett hantverk. Synd att det är så svårt att justera tillbaks igen när man missat.
Kanske skulle gå att gänga hålen och skruva i något förgasarmunstycke? Ska nog börja rota bland mina skrotdelar och se hur det ser ut.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Update 26/8.

Inlägg av David Herbertsson »

Ja det får man säga.. Lite metall slöjd över det:-) Ja det kan gå, men jag skulle tro att det blir lite tajt ut mot gängan för tillskottsventilen om man ska borra upp och gänga i ett munstycke? Kan ju annars gå att löda igen hålen ibland om man borrar för mycket.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 531
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Update 26/8.

Inlägg av Falkenrejsing »

Får väl erkänna att jag inte kikat så noga, tänkte något mikuni/dellorto munstycke till moppe typ, tror där finns med m4 gänga.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Update 26/8.

Inlägg av David Herbertsson »

Tanken är god iaf. Till M4 gänga ska man väl ha 3,3 mm hål? behöver man sen gå upp till 2,5 mm i kanalen så blir det inte material kvar. Hur är det med air bleeds:en? Hur stora är dom/ gänga?
Provkörde lite idag, blandningen ligger runt lambda 0,85 och laddtrycket ca. 0,75 bar. Ska ta och borra upp lite till så får vi se vad det blir. Lambda 0,82-83 är väl vad man bör sikta på under full last?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 531
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Förgasar tuning.

Inlägg av Falkenrejsing »

Där har jag inget svar, då jag envisas med att göra som amerikanerna och prata AFR. 12.7AFR vid full last har jag hört är nära idealet, med sugmotor iallafall, man kanske fetar på lite med laddtryck för att vara på säkra sidan?
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Förgasar tuning.

Inlägg av David Herbertsson »

12,7 afr blir lambda 0,86. Ja jag tror man bör ligga runt 0,82-83 på turbomotor. Jag borrade upp Pvcr:na till 2,3 mm idag så får vi se vad det ger imorgon.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Förgasar tuning.

Inlägg av Jens Gustavsson »

david det låter lämpligt med 0.80-0.82 det brukar fungera bra. men det är medel värdet på de cylindrarna så det kan va snålare i vissa cylindrar. med efi skulle man kunna köra lite snålare på de låga laddtrycken.

vad blir det för tändning på 0.7bar vid fullt laddtryck på lägsta varv (med fullt tryck) och upp mot max?

men jag är imponerad! du tunar smart och har bra kol på alla parametrar tycker jag det ser ut som :thumbright:

mvh jens
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Camaro -84 Z28 Turbo. Förgasar tuning.

Inlägg av David Herbertsson »

Ok, då siktar jag på 0,82. Mellan atmosfärstryck och 0,34 bar rampas tändningen ner från 33 till 21 grader och sedan ligger den på 21 grader upp till max ladd. Verkar det lämpligt?
He he, tack! Koll vet jag inte, men jag försöker gå försiktigt fram så att det kanske håller ihop en stund. Jag begär ju inte så jäkla mycket heller. 100+ hk/ liter med std delar i botten och överladdning ska ju gå att plocka ur vilket skrot som helst utan att tumma så mycket på hållbarheten tycker jag. Den är ju på 5 liter så det blir ju ändå ett par hästar då..

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Skriv svar