Fodra block, bubbla cylindrar
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Fodra block, bubbla cylindrar
Jag hade en tanke, ett specialbygge.
Om man tar bubbla cylindrar med önskad borr och sedan svarvar man av dem till en diam på utsidan som går mot motorblockets vattenmantel.
Man svarvar dem med lätt värmepassning och sedan ska de stå i botten på blocket samt ligga kanske 0.1mm ovanför deckplan.
Man får mao arborra blocket på insidan vattenmanteln där kylflänsarna ska ligga an.
Borde inte detta vara rätt stabilt och samtidigt ge möjlighet att cirkulera vatten i blocket?
Mvh
Om man tar bubbla cylindrar med önskad borr och sedan svarvar man av dem till en diam på utsidan som går mot motorblockets vattenmantel.
Man svarvar dem med lätt värmepassning och sedan ska de stå i botten på blocket samt ligga kanske 0.1mm ovanför deckplan.
Man får mao arborra blocket på insidan vattenmanteln där kylflänsarna ska ligga an.
Borde inte detta vara rätt stabilt och samtidigt ge möjlighet att cirkulera vatten i blocket?
Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Fodra block, bubbla cylindrar
lite svårt att fatta vad du menar tycker jag. (försöker förstå)
Vill du svarva av "baggecylindrar" (med utvändiga kylflänsar) på utsidan så att de blir som "sleeves" och pressa ner i cylindrarna på ett "vanligt" vattenkylt block?
Eller vill du modda baggecylindrar (svarva av på utsidan) och borra ur cylindrarna på ett vattenkylt block och stoppa i så att det blir som "lösa vattenkylda foder"
Vill du svarva av "baggecylindrar" (med utvändiga kylflänsar) på utsidan så att de blir som "sleeves" och pressa ner i cylindrarna på ett "vanligt" vattenkylt block?
Eller vill du modda baggecylindrar (svarva av på utsidan) och borra ur cylindrarna på ett vattenkylt block och stoppa i så att det blir som "lösa vattenkylda foder"
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Fodra block, bubbla cylindrar
det sistnämnda... det blir kvar kylflänsar,, glömde skriva det.
Men i mindre diam för att gå ned i kylmanteln på et annat block.
Men i mindre diam för att gå ned i kylmanteln på et annat block.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Fodra block, bubbla cylindrar
låter onödigt krångligt. Det är vad jag vet ingen som har nå jättestora problem med värmeavledning i block så varför krångla? Dessutom om man ska göra som du tänker så lär väl borrningen vara ganska stor för att få ner fodret med flänsar och då borde blocket bli ganska instabilt upptill eller tänker du dig nån gördel dessutom som håller de på plats?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Fodra block, bubbla cylindrar
det är bara lite i förstadiet ännu.
Fodren kan ju gå att sticka av upptill så man får en kylfläns nästan längst upp.
Jag har inga mått på fodren ännu, jag bara spånar lite för framtida expriment.
Och.. jo.. en högeffekts B230 på gatan eller långvarigt effektuttag till exempel skulle kunna behöva vatten i blocket.
Säg en driftingmaskin med massvis med pulver utan att vara rädd blocket spricker.
Fodren kan ju gå att sticka av upptill så man får en kylfläns nästan längst upp.
Jag har inga mått på fodren ännu, jag bara spånar lite för framtida expriment.
Och.. jo.. en högeffekts B230 på gatan eller långvarigt effektuttag till exempel skulle kunna behöva vatten i blocket.
Säg en driftingmaskin med massvis med pulver utan att vara rädd blocket spricker.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Fodra block, bubbla cylindrar
det kommer andra problem oftast då man fodrar så typ som att vevaxeln inte sitter fast eller att toppbultarna inte håller toppen. sen håller blocken rätt bra ändå om man bygger smart och tunar smart. jag tror dock att man skulle kunna fodra ned ett nyare sortens B230 borrat till till säg 92mm och få ett mycket starkt block med ganska enkla medel? eller så bygger man på en B18
mvh jens

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Fodra block, bubbla cylindrar
Ja fodra ned är ett alternativ, men kolvdiam minskar så man får så små ventiler.
Problemen med vevaxel etc etc har jag i åtanke, hur jag ska lösa det är inte bestämt alls.
Nu är det inte alls säkert det blir på en volvomotor, utan jag har även en merca som har 'opendeck' som jag kanske ska bygga en ny underdel till.
Men eftersom den har opendeck blir det inte problem med vevaxeln där.
liten bild, letade inte så länge, men ni ser hur det ser ut:

Kompressorn jag har orkar ~700-750hk om man drevar upp den.
Det kommer bygga cylindertryck som oftast slutar såhär:
(Notera de redan är fodrade)

Problemen med vevaxel etc etc har jag i åtanke, hur jag ska lösa det är inte bestämt alls.
Nu är det inte alls säkert det blir på en volvomotor, utan jag har även en merca som har 'opendeck' som jag kanske ska bygga en ny underdel till.
Men eftersom den har opendeck blir det inte problem med vevaxeln där.
liten bild, letade inte så länge, men ni ser hur det ser ut:

Kompressorn jag har orkar ~700-750hk om man drevar upp den.
Det kommer bygga cylindertryck som oftast slutar såhär:
(Notera de redan är fodrade)

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Fodra block, bubbla cylindrar
Man kan ju stoppa dit rena stålfoder. Lösa foder (sleeves) är efter vad jag förstått gjorda i segjärn (nodular iron). Segjärn kan legeras upp till runt dubbla brottgränsen (eller knappt dubbla jämfört med "enkelt segjärn").
Men åter till rena stålfoder, så har de hög brottgräns, men sämre slitage-egenskaper, men en överladdad motor med massa effektuttag förväntas ändå inte hålla 30k mil. I detta fallet borde styrka (brott och sträckgräns) vara mer intressant. (När jag kikade på sleeves för ett år sen på nån amrikansk tillverkares hemsida, så hade de olika styrkor på fodrena)
(Appropå den undre bilden med sprucket foder. Ett minne säger mig att jag såg en tråd i något forum (relativt nyligen) där en person hade försökt undvika det som visas på bilden. Han fräste fram en enda "inläggsbit" som passade precis mellan block och fodrena i överkant (i kylkanalen) och överförde krafterna från överkanten på fodrena till resten av blocket). tjockleken såg ut att vara runt 1,5 cm
Men åter till rena stålfoder, så har de hög brottgräns, men sämre slitage-egenskaper, men en överladdad motor med massa effektuttag förväntas ändå inte hålla 30k mil. I detta fallet borde styrka (brott och sträckgräns) vara mer intressant. (När jag kikade på sleeves för ett år sen på nån amrikansk tillverkares hemsida, så hade de olika styrkor på fodrena)
(Appropå den undre bilden med sprucket foder. Ett minne säger mig att jag såg en tråd i något forum (relativt nyligen) där en person hade försökt undvika det som visas på bilden. Han fräste fram en enda "inläggsbit" som passade precis mellan block och fodrena i överkant (i kylkanalen) och överförde krafterna från överkanten på fodrena till resten av blocket). tjockleken såg ut att vara runt 1,5 cm
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Fodra block, bubbla cylindrar
Jag har titta på Darton-foder till ett kommande motorbygge. Det kan säkert vara de som hauge nämner.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 136
- Blev medlem: mån jul 18, 2005 10:49 am
- Ort: Trollhättan
- Kontakt:
Re: Fodra block, bubbla cylindrar
Vid riktigt höga cylindertryck är det stålfoder med Nicasil vägen att gå.. Men man stöter på en del andra problem på vägen.. [WINKING FACE]
Re: Fodra block, bubbla cylindrar
"Det kan säkert vara de som hauge nämner"
- Det skulle det kunna varit
Nikasil är ett ytskikt som fodrena beläggs med (Kisel och nickel blandat, för att uttrycka det enkelt) för att ge motstånd mot slitage är dyrt och inte nödvändigt om man inte vill ha ut en massa timmar.
http://www.sunnen.com/NewsDetails.aspx?NewsID=11
http://www.iosrjen.org/Papers/vol2_issu ... 292332.pdf
Som kuriosa försökte sig rolls royce på med aluminiumfoder på 30-40 talet tror jag det var. De fick ut tillräcklig livslängd (med deras krav på hållbarhet) när de belagde översta delen av cylindrarna med krom. Det lades ner dock, då kromningsprocessen var alldeles för dyr.
- Det skulle det kunna varit

Nikasil är ett ytskikt som fodrena beläggs med (Kisel och nickel blandat, för att uttrycka det enkelt) för att ge motstånd mot slitage är dyrt och inte nödvändigt om man inte vill ha ut en massa timmar.
http://www.sunnen.com/NewsDetails.aspx?NewsID=11
http://www.iosrjen.org/Papers/vol2_issu ... 292332.pdf
Som kuriosa försökte sig rolls royce på med aluminiumfoder på 30-40 talet tror jag det var. De fick ut tillräcklig livslängd (med deras krav på hållbarhet) när de belagde översta delen av cylindrarna med krom. Det lades ner dock, då kromningsprocessen var alldeles för dyr.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Fodra block, bubbla cylindrar
Merca kör alusil eller vad det heter.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Fodra block, bubbla cylindrar
Åtminstone en del Porsche 911:or har nikasil.
Jag trodde kislet var i ren form i "xxxxsilerna), men det är kiselkarbid som är "hårt satan" (jojo det finns hårdare)
Jag trodde kislet var i ren form i "xxxxsilerna), men det är kiselkarbid som är "hårt satan" (jojo det finns hårdare)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Fodra block, bubbla cylindrar
Finns massor med specialbeläggningar och ytstrukturer för att få rätt friktion, tätning och smörjning. Någon som vet vad volvo har på VEA motorerna?
/ Johannes Carlsson