Ford Zephyr -60

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Ford Zephyr -60

Inlägg av Åden »

Tjenare, farsan har en ovannämnd bil som vi just rullat ut ur garaget för första gången på ca 10år, jag blev störtkär vid första anblicken utanför garaget såå.....

Bild



Bild



Vi fick igång den nu ikväll så nu börjar det planeras hejvilt om det ena och det andra. Men vi behöver lite tips.

Motorn i den är en 6cylindrig 2.5liters maskin på hela 86hk vid 4200(maxvarv), och den drar rätt mycket benisin, och eftersom jag tänkte glida i den medan beemern står uppallad och väntar på turbo så funderade vi på lite bränslebesparande modifieringar.

Tanke #1, Pappa har en Holleyförgasare som ska vara rätt optimal till denna motorn.

Bild

Tanke #2 Plana toppen lite, kanske en millimeter eller dyl, kompressionsförhållander är nu enligt instruktionsboken 7:8:1

Tanke #3 Bygga/fixa annat grenrör, det som sitter där ser ut som ett från en lastbil, ser ut att ge lagom med mycket mottryck, MEN, vi vill ha kvar vridet vid det låga varvet(maxvrid på 2000varv) och att den ska gå jämt och fint som den faktiskt gör nu, skulle detta isf kunna bespara lite bensin förbrukning? och skulle det bli annat ljud ur den?

Bild

Bild


Tanke #4 Byta till brytarlös tändning, sätta elfläkt.


Det är vad vi pratat om ikväll iaf, kom med förslag !
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Inlägg av Bengan »

Insugsröret såg ju inte optimalt ut.. kolla om det finns nån annan modell av det?
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
Renegade
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: fre nov 25, 2005 11:13 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Renegade »

stoppa ner en dieselspis, då sänker ni garanterat bensinförbrukningen ganska rejält :D
Sällan studsar en termos
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

nja insugsröret är ju inte så optimalt....... har inte hittat något annat heller men....

haha en diesel blir det inte dock... men tack för tipset ;)
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

när man ser utformningen av insug och grenrör, och kompressinosförhållande 7,8:1 så förstår man varför en så stor motorn producerar så otroligt lite effekt. bygg ett nytt insug (3 strombergförgasare vore ballt) och bygg ett nytt grenrör, där går att tjäna massor med effekt och vrid, den behöver inte gå ojämnt för det om man inte bygger helt fel. kompet måste upp oxå till runt kanske 8,5-9,0:1 om du inte ska bygga turbo, för då käns det ju ganska optimalt som det är. brytarlös tändning är ju bra. elfläkt ger ju inte mycket mer än en överhettning på tomgång om man gör det fel, eller du kanske vill slippa fläktljudet från den mekaniska?
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

Okej, haha ja det låter ju som en ball grej med 3st stromberg :P
Nje altså ljudet från det mekaniska stör mig inte, tänkte bara att den måste ju gå rätt tungt att driva jämfört med en elfläkt....

Utformningen av ett grenrör, kom med förslag och tips på hur ett sådant skulle se ut :)
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Hellre då tre SU än tre stromberg... 8)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Cpt Tuttle skrev:Hellre då tre SU än tre stromberg... 8)
Jag tror väl de pratar om stromberg 97:or el. motsv. för lite rod stuk.
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Oops... Kan ju stämma...
Man fastnade i en så trångsynt vy när det var en engelsk bil det handlade om... :lol:
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

haha men asså grejjen är inte att vi ska plocka 800hk ur den, utan bara att den går bra och relatict billigt.... :)
vad tror ni om holleyförgasaren vi har liggandes tex, spritt ny är den tom :)
Skriv svar