Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önskas
-
- För mycket laddtryck
Re: Ngt gick snett vid gatmappning, tips.om felsökning önska
Du har inte samma bekymmer i sprutet?
e34 m20b25 turbo @1bar
- Performance_seeker
- Forumsberoende
Jag tycker fortfarande det låter som att elsystemet är problemet.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
I sprutet vet jag inte, är ett gammalt haltec E6k, har inte bränsletrycket in i det, vet inte om det går?!
Men nåt knas på elsystetet känns nog troligt, frågan är om det är på jordsidan då kanske?
Om jag testar att spänningsätta mätaren med ett löst batteri men låter givaren jorda mot chassi jord och felet kvarstår borde det väl vara jordfel?
Men nåt knas på elsystetet känns nog troligt, frågan är om det är på jordsidan då kanske?
Om jag testar att spänningsätta mätaren med ett löst batteri men låter givaren jorda mot chassi jord och felet kvarstår borde det väl vara jordfel?
- Performance_seeker
- Forumsberoende
Jag tror det bästa är om du kan få någon, som kan det elektriska, att titta på elsystemet.
Själv får jag ingen klar bild av vad som händer hos dig.
Själv får jag ingen klar bild av vad som händer hos dig.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
-
- Ganska mycket laddtryck
Ser ett fel hör som kan stöka till det.. Utloppet till btr från fuelrailen!! Måste vara minst 2mm större än inloppet är vad jag har lärt migmoken skrev:Syatemet är en walbro 255l/h intank pump, 8mm bränsleledningar, stort soppafilter till bmw, original fuelrail med grövre tilloppsnippel, adapter för att ta bort original btr (bara 6mm hål i tyvärr) och 880cc spridare.
Med nyladdat batteri plus laddaren kvar på så sjönk trycket ändå när jag slog på lyset, verkar vara stabilt på jämn gas under lugn körning, hade ingen möjlighet att bygga laddtryck plus att det känns riskabelt när trycket sjunker bara av att jag slår på lyset.
stod dock och höll motorn på 3500 varv för att se om det skulle bli bättre laddning från generatorn men ingen skillnad. Har dock inte kollat jordningen mellan batteri och motor kom jag precis på, samt att jag bör gå över kablarna från generator till batteri igen.
men frågan är om man ska byta generator och se om det hjälper annars?
Hur har du gjort med kablarna när du flyttat batteriet?
//Patrik Tikkanen
Har inte flyttat batteriet eftersom jag konstaterade att det inte är felet.
snackade med en kollega idag som tror på jordfel, han tycker jag ska testa att sätta en jordkabel mellan givarens jord och mätaren så det är samma jord. Han misstänker att mätaren jämför jordsignalen från givaren med den som jag tar in i mätaren och om den ena jorden störs så blir drt såhär. Det är ju ingen slutgiltig lösning om det funkar men ett bra sätt att se om det är ett jordfel.
snackade med en kollega idag som tror på jordfel, han tycker jag ska testa att sätta en jordkabel mellan givarens jord och mätaren så det är samma jord. Han misstänker att mätaren jämför jordsignalen från givaren med den som jag tar in i mätaren och om den ena jorden störs så blir drt såhär. Det är ju ingen slutgiltig lösning om det funkar men ett bra sätt att se om det är ett jordfel.
Mätarstrulet avklarat vad det verkar som 
Blev lite bättre med en ny jord men inte helt så jag drog då in en ny plusmatning som går in via relä.
Innan hade jag knocklink, egt och bränsletryck på stereokablagets matning, nu är det bara knocklinken samt relästyrningen till den nya pluskabeln. Verkade stabilt men jag tror även att batteriet sjunger på sista versen då jag behövde startkablar för att få igång motorn även idag.
Nu är det väl bara se om jag även måste bygga om returen efter rocker dudes påpekande.
Funderar på att byta upp mig på bränslepump och då blir det kanske än mer nödvändigt.

Blev lite bättre med en ny jord men inte helt så jag drog då in en ny plusmatning som går in via relä.
Innan hade jag knocklink, egt och bränsletryck på stereokablagets matning, nu är det bara knocklinken samt relästyrningen till den nya pluskabeln. Verkade stabilt men jag tror även att batteriet sjunger på sista versen då jag behövde startkablar för att få igång motorn även idag.
Nu är det väl bara se om jag även måste bygga om returen efter rocker dudes påpekande.
Funderar på att byta upp mig på bränslepump och då blir det kanske än mer nödvändigt.