Biltema inspektionskamera och Linux
Biltema inspektionskamera och Linux
Jag har skaffat en USB inspektionskamera som funkar med Windows, vet någon om något program som gör att den går att använda med Linux?
Jag har Linux i garaget så det vore jäkligt bra.
Jag har Linux i garaget så det vore jäkligt bra.
Re: Biltema inspektionskamera och Linux
Det löste sig. Jag installerade ett program som heter Cheese samt någon random webcam drivrutin, nu fungerar det fint. 

-
- För mycket laddtryck
Är den kameran nått att ha? Funderat på att införskaffa en sån där.
Jag får återkomma om det, men mitt första intryck är än så länge super. Förutom att jag nu har sett vad fula mina tänder är från insidan så har jag även kunnat läsa på baksidan av en generator utan att behöva demontera den. Det är en liten vridpot på usb-delen där man kan dimma ljuset så bilden blev jäkligt skarp och bra.
Jag är säker på att jag kommer att ha stor glädje av den här, och för bara 299 spänn känns den som ett fynd.
Jag är säker på att jag kommer att ha stor glädje av den här, och för bara 299 spänn känns den som ett fynd.
Den står nu på inköpslistan!
Och bra att veta att den funkar till Linux, jag kör själv Ubuntu.
Verkar som om mina datorer med Ubuntu tar det medsta i kameraväg som en "webcam".
Har en negativscanner (bl.a) som är en webcam..... tydligen!
Och bra att veta att den funkar till Linux, jag kör själv Ubuntu.
Verkar som om mina datorer med Ubuntu tar det medsta i kameraväg som en "webcam".
Har en negativscanner (bl.a) som är en webcam..... tydligen!
Linux är så jäkla bra, jag var livrädd för det innan jag installerade det av nyfikenhet på en av mina laptops.
Det är den jag har i garaget och den är betydligt bättre än de nyare vi har i huset. Den krånglar aldrig...
Det är den jag har i garaget och den är betydligt bättre än de nyare vi har i huset. Den krånglar aldrig...
...och det kan jag rekommendera om någon har en gammal dator som är seg och helt ointressant att använda, ta ned något Linux från nätet gratis och installera. Du kommer att få en jäkligt bra dator för inga pengar alls. Perfekt att ställa i garaget.
Edit: Har man pysslat med Windows så fattar man direkt hur man skall göra, det är väldigt enkelt.
Edit: Har man pysslat med Windows så fattar man direkt hur man skall göra, det är väldigt enkelt.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
Det funkar bra att ha både Win och Linux/Ubuntu på samma hårddisk, och välja vid start vilket OS man vill boota. När Windows har ballat ur fullständigt så har jag ett par gånger räddat det hela med att från Linux-sidan fixa till filerna så att Windows kommer igång.
Om det inte var för att jag har några specialprogram för Win-miljö så skulle jag aldrig bry mig om att ha Win på hårddisken. Mina laptoppar är för kraftlösa för att jag skall bry mig om någon Win-emulering.
Man kan också ha Linux på en CD, och boota från CDn för att sen kunna reparera Win.
Visst, Linux är helt överlägset Win.
Om det inte var för att jag har några specialprogram för Win-miljö så skulle jag aldrig bry mig om att ha Win på hårddisken. Mina laptoppar är för kraftlösa för att jag skall bry mig om någon Win-emulering.
Man kan också ha Linux på en CD, och boota från CDn för att sen kunna reparera Win.
Visst, Linux är helt överlägset Win.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Jag hade det så från början, med både Linux och Windows men begrep inte varför jag skulle ha Windows kvar så jag gjorde om om och lät inte Windowsskiten sega ned min dator alls.
På min "dagliga" dator behöver jag Officepaketet, annars så skulle jag nog byta även där...
På min "dagliga" dator behöver jag Officepaketet, annars så skulle jag nog byta även där...
På Ubuntu 12.04 får man ju "officepaket" inbakat, LibreOffice.
Läser alla möjliga konstiga format och går ju även att spara ner i windowsformaten.
Det går ju att boota från usb-minne också om man vill.
ClamTK antivirus funkar bra också.
Köpte en jobbarkompis laptop med windows på som knappt gick att starta så full med skit var den.
Intallerade ubuntu på den och körde ClamTK på hela disken. Hittade drygt 400 infekterade filer i windows system-mapparna.
Satte dom i karantän och då var det tvärkört att få igång windowset igen....
Nu kör min systerdotter (12år) den datorn med 12.04 då hon fick den i födelsedagspresent i våras.
Har inte fått en enda fråga om "hur gör man"....
Läser alla möjliga konstiga format och går ju även att spara ner i windowsformaten.
Det går ju att boota från usb-minne också om man vill.
ClamTK antivirus funkar bra också.
Köpte en jobbarkompis laptop med windows på som knappt gick att starta så full med skit var den.
Intallerade ubuntu på den och körde ClamTK på hela disken. Hittade drygt 400 infekterade filer i windows system-mapparna.
Satte dom i karantän och då var det tvärkört att få igång windowset igen....
Nu kör min systerdotter (12år) den datorn med 12.04 då hon fick den i födelsedagspresent i våras.
Har inte fått en enda fråga om "hur gör man"....
Jag tror dig, själv har jag inte satt mig in i alla möjligheter. Det enda jag gjorde var att få till en fungerande garagedator, sedan var jag nöjd. 
Linux Mint tror jag min version hette...

Linux Mint tror jag min version hette...