Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av hedman »

De är 57cm mellan insida av lederna å typ 60 / 60.5 cm cc kulorna :)
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av therealpinto »

Minns jag rätt är Escort MkI/II kuggstång 575-585 mm mellan ledpunkterna (det skiljer lite på olika). Hedmans tycker jag ser ut som en BMW servostyrväxel med servohålen pluggade?

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av hedman »

De står då ford på inre leden :) men sant de är en servo som är pluggad
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av super7 »

Bara för att det står Ford på styrleden behöver det ju inte vara en Ford styrväxel.
I mitt fall så kör jag med Volvo styrarmar på min Escort styrväxel :wink:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Några myrsteg till.
Grenröret blästrat, lackat och lindat.
Motorrummet slipat och snyggat till med lite färgstänk.
Bagaget är också påbörjat.
Sakta men säkert kommer man vidare.


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Dags för en liten uppdatering.


Bild
Hjälpfjädrar.


Bild
Bild
Provmonterar plåthuven. Vem monterar en dörrmatta på insidan en huv? Brandfarligt kan man säga.


Bild
Bild
Efter 4timmar och 7dl thinner är huven äntligen fri från dörrmattan.
Motorn monterad med nya crmo svänghjulet.

Bild
Bild
Bild
Bild
Värmeskydd för Downpipen.
Billett kompressorhjulet i närbild.

Bild
Bild
Bild
Bild
Svarvad till en ny växelspak med plastknopp.
Har också börjat snygga till elsystemet. Monterar upp det under denna alu handskhylla.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Plenumkammaren på dessa cossemotorer funkar skapligt till orginal effekten på 204hk. Men dubblar man den siffran är plenum designen inte direkt optimal. Så jag snickrade ihop en ny plenumkammare som inte har några inbyggda trånga kanaler.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:09 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Japp rwd insuget är det. Jo du har en poäng ang spjällhuset. Varför jag kör med det är egentligen tomgångsmotorn jag ville ha. Tycks minnas det är ca. 60mm borde inte vara ett bekymmer för 440hk. Ska dit med katalysator också, så gissar att begränsningarna kommer att vara på avgassidan.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Jonset
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons okt 24, 2007 7:49 pm
Ort: Skellefteå

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av Jonset »

Hej,
Läste att du håll på att Besikta bilen för vagnsbok hos SBF. Vilken klass besiktar du som då?
/Mvh Jonas
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Klassen heter SSK3C och är en racing klass. Tanken var att köra backe i första hand. :thumbright:
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Efter en mycket intensiv vecka så börjar bitarna falla på plats.
Bränslesystemet är trycktestat och klart samt fyllt med E85. Bagaget har fått ny färg.
Motorrummet är klart för uppstart (saknas att bygga ett vevhusventilations uppsamlingskärl).
Tillverkade en ny oljeplugg för att kunna montera en oljetempgivare på ett enkelt sätt. Insåg att handbroms handtaget hage en något obekväm vinkel, så jag fräste fram ett nytt.
Gjorde en mittkonsol med lite mätare och brytare som behöver färdigställas. Sen är det uppstart!!! Nu är det nära!


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av Danne_jmk »

Snyggt :-)
KForsberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön feb 22, 2015 4:01 pm

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av KForsberg »

Riktigt läcker. Hoppas man får se mer av denna.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1539
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av fugazi »

Som den saltlakrits-(miss-)brukare jag är, tycker jag att dom där bakdäcen ser bra "goa" ut... 8)
Resten är inte så djävla tokigt heller... trots att det är en fårrd... :thumbright:
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth

Inlägg av mrabarth »

Då var bromsningen över.
Stort tack till Mattias Sandgren som höll i spakarna. Två mappar gjordes. En med 1,4bar i laddtryck vilket gav något mer vrid vid 5500 rpm och en kurva med rak vridkurva för mer linjär effekt. Toppeffekten är samma. Efter 7000rpm sänkte vi laddtrycket till 1,2bar för att minska avgasmottrycket då det ändå inte gav så mycket att varva över 7000rpm. Klart trevligt register!!!


Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Skriv svar