
Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
De är 57cm mellan insida av lederna å typ 60 / 60.5 cm cc kulorna 

Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg
Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd
070-5169789
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg
Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd
070-5169789
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Minns jag rätt är Escort MkI/II kuggstång 575-585 mm mellan ledpunkterna (det skiljer lite på olika). Hedmans tycker jag ser ut som en BMW servostyrväxel med servohålen pluggade?
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
De står då ford på inre leden
men sant de är en servo som är pluggad

Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg
Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd
070-5169789
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg
Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd
070-5169789
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Bara för att det står Ford på styrleden behöver det ju inte vara en Ford styrväxel.
I mitt fall så kör jag med Volvo styrarmar på min Escort styrväxel
I mitt fall så kör jag med Volvo styrarmar på min Escort styrväxel

Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Några myrsteg till.
Grenröret blästrat, lackat och lindat.
Motorrummet slipat och snyggat till med lite färgstänk.
Bagaget är också påbörjat.
Sakta men säkert kommer man vidare.




Grenröret blästrat, lackat och lindat.
Motorrummet slipat och snyggat till med lite färgstänk.
Bagaget är också påbörjat.
Sakta men säkert kommer man vidare.





MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Dags för en liten uppdatering.

Hjälpfjädrar.


Provmonterar plåthuven. Vem monterar en dörrmatta på insidan en huv? Brandfarligt kan man säga.


Efter 4timmar och 7dl thinner är huven äntligen fri från dörrmattan.
Motorn monterad med nya crmo svänghjulet.




Värmeskydd för Downpipen.
Billett kompressorhjulet i närbild.




Svarvad till en ny växelspak med plastknopp.
Har också börjat snygga till elsystemet. Monterar upp det under denna alu handskhylla.






Plenumkammaren på dessa cossemotorer funkar skapligt till orginal effekten på 204hk. Men dubblar man den siffran är plenum designen inte direkt optimal. Så jag snickrade ihop en ny plenumkammare som inte har några inbyggda trånga kanaler.

Hjälpfjädrar.


Provmonterar plåthuven. Vem monterar en dörrmatta på insidan en huv? Brandfarligt kan man säga.


Efter 4timmar och 7dl thinner är huven äntligen fri från dörrmattan.
Motorn monterad med nya crmo svänghjulet.




Värmeskydd för Downpipen.
Billett kompressorhjulet i närbild.




Svarvad till en ny växelspak med plastknopp.
Har också börjat snygga till elsystemet. Monterar upp det under denna alu handskhylla.






Plenumkammaren på dessa cossemotorer funkar skapligt till orginal effekten på 204hk. Men dubblar man den siffran är plenum designen inte direkt optimal. Så jag snickrade ihop en ny plenumkammare som inte har några inbyggda trånga kanaler.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Japp rwd insuget är det. Jo du har en poäng ang spjällhuset. Varför jag kör med det är egentligen tomgångsmotorn jag ville ha. Tycks minnas det är ca. 60mm borde inte vara ett bekymmer för 440hk. Ska dit med katalysator också, så gissar att begränsningarna kommer att vara på avgassidan.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Hej,
Läste att du håll på att Besikta bilen för vagnsbok hos SBF. Vilken klass besiktar du som då?
/Mvh Jonas
Läste att du håll på att Besikta bilen för vagnsbok hos SBF. Vilken klass besiktar du som då?
/Mvh Jonas
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Klassen heter SSK3C och är en racing klass. Tanken var att köra backe i första hand. 


MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Efter en mycket intensiv vecka så börjar bitarna falla på plats.
Bränslesystemet är trycktestat och klart samt fyllt med E85. Bagaget har fått ny färg.
Motorrummet är klart för uppstart (saknas att bygga ett vevhusventilations uppsamlingskärl).
Tillverkade en ny oljeplugg för att kunna montera en oljetempgivare på ett enkelt sätt. Insåg att handbroms handtaget hage en något obekväm vinkel, så jag fräste fram ett nytt.
Gjorde en mittkonsol med lite mätare och brytare som behöver färdigställas. Sen är det uppstart!!! Nu är det nära!





Bränslesystemet är trycktestat och klart samt fyllt med E85. Bagaget har fått ny färg.
Motorrummet är klart för uppstart (saknas att bygga ett vevhusventilations uppsamlingskärl).
Tillverkade en ny oljeplugg för att kunna montera en oljetempgivare på ett enkelt sätt. Insåg att handbroms handtaget hage en något obekväm vinkel, så jag fräste fram ett nytt.
Gjorde en mittkonsol med lite mätare och brytare som behöver färdigställas. Sen är det uppstart!!! Nu är det nära!














MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Riktigt läcker. Hoppas man får se mer av denna.
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Som den saltlakrits-(miss-)brukare jag är, tycker jag att dom där bakdäcen ser bra "goa" ut...
Resten är inte så djävla tokigt heller... trots att det är en fårrd...

Resten är inte så djävla tokigt heller... trots att det är en fårrd...

Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Då var bromsningen över.
Stort tack till Mattias Sandgren som höll i spakarna. Två mappar gjordes. En med 1,4bar i laddtryck vilket gav något mer vrid vid 5500 rpm och en kurva med rak vridkurva för mer linjär effekt. Toppeffekten är samma. Efter 7000rpm sänkte vi laddtrycket till 1,2bar för att minska avgasmottrycket då det ändå inte gav så mycket att varva över 7000rpm. Klart trevligt register!!!

Stort tack till Mattias Sandgren som höll i spakarna. Två mappar gjordes. En med 1,4bar i laddtryck vilket gav något mer vrid vid 5500 rpm och en kurva med rak vridkurva för mer linjär effekt. Toppeffekten är samma. Efter 7000rpm sänkte vi laddtrycket till 1,2bar för att minska avgasmottrycket då det ändå inte gav så mycket att varva över 7000rpm. Klart trevligt register!!!


MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.