B230 högkomp turbo laddtryck, kaminställning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Hej allihopa!

Dags att, efter många års läsande på forumet, börja ställa dumma frågor. Må finnas ett antal liknande trådar men jag hittar dem inte nu i alla fall.

Kör en 240 -93 med original bottendel (B230FD), vx3-kam samt resten 940 turbo. Sitter chip i bränsleboxen. Boxarna är förstås 940 turbo. Tanken var en så körbar bruksmaskin som möjligt med lite pulver vid behov. Bränset är 98-oktanigt.

Nu till frågorna. Laddar ca. 0,6 bar och har ännu inte hört några spikningar, är det sannolikt att maskinen inte spikar med denna setup?

Planerar att borra lite nya styrhål i kamdrevet (någon som har erfarenhet?), åt vilket håll och hur mycket skulle ni ställa kamen för vilka egenskaper? En egenskap jag skulle vilja åt är mer tolerans för laddtryck utan påfallande sämre körbarhet. Finns även A-kam till förfogande, har för mig att många förespråkar denna för körbarhet men hur månne den påverkar toleransen för laddtryck?

Vad kan man annat göra för att kunna köra högre laddtryck för småpengar? Tänkte kanske skaplig intercooler samt en sned 7a på avgassidan. Passar 7an på 13c? Samma turbinhjul? Har stött på delade meningar angående detta. Ett grövre avlopp skulle säkert inte heller vara fel. Tyvärr är ju allt detta sådant som kan äventyra besiktningen (står B230FK på pappret).

E85 skulle kanske passa bättre som bränsle, vad tror ni om körbarhet och maximalt laddtryck efter en konvertering med typ större spridare?

Tankar, reflektioner, åsikter, tack!
//MartinL
mauser240
Forumsberoende

Re: B230 högkomp turbo laddtryck, kaminställning

Inlägg av mauser240 »

Man kan svara på bara en fråga också, om man inte kan svaret på alla, eller hjälpa till med att peka ut en plats att söka på.

Jag vet ju att ni kan!
//MartinL
freddan741
Lite mer laddtryck

Inlägg av freddan741 »

Kompsänka är ju alternativ men med såna här små turbos tror jag upp till 0,8-0,9 inte är några problem. Vx3 kammen kör jag på brukisen och jag gillar den inte får någon slags extra effekt vid 5 tusen vilket menas att den vill ha varv när de ska sladdas v kamen har ja hört ska va trevligare vid turbo personligen är jag sugen att hänga på original kammen ist på min fk:)
Vill du känna dig extra säker när du ställer ladd skaffa en lambda mätare så ser du om den går snålt fett osv:)
Turbons skiljer sig väl bara storleken på inloppen mellan 13-15-16-19t? Så 7ans vinklade borde passa? Finns företag som uppgraderar annars går väl de och få tag i en 15-16t för okej pengar :)

E85 tycker jag känns vettigare när man har ett ordentligt sprut så man ställa tändningen etc och slippa stå med startas burken när de är minus ute :)
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Vad roligt att någon tar sig tid :)

Kompsänka är inte ett alternativ, lite det som är hela idén med detta "projektet".

Jag trodde att ett specifikt laddtryck var ett större problem ju mindre turbo man har, hur månne han menar här? ("med såna här små turbos tror jag upp till 0,8-0,9 inte är några problem.") Kanske att man kan gå högre med en större?

Måste säga att när jag bytte från M-kam till VX3 på original B230FDn så märkte jag ingen skillnad förutom att den ströp just lite mindre på högre varv. Någon som provat M-kam på turbomaskin? Någon skillnad jämfört med T-kammen?

Lambdan har jag koll på (borde jag kanske ha skrivit) och just nu kör jag på E-85 och 525 cc spridare. Går rätt fett på belastning (mätaren går bara till 0,68 :p) men annars ok. 11,2 på hundra (det heter visst 1,12 liter milen i sverige) med snäll gasfot och blandad körning, är det i rätta trakter? Startar bättre än original än så länge, dock inte vart på minus. Kanske storleken på spridarna som underlättar starten?

Jo sen har jag en fråga till. Prövade lmm-elektroniken (016) i ett 68mm id rör, vilket jag tyckte skulle vara passligt till E-85 och 525 cc spridarna men då gick maskinen toksnålt vid belastning. Inte borde väl 68mm röret vara för stort? Bränsletrycket mätte jag tidigare, med en kinesisk däcktryckare, till ca. 3,1 bar.

Angående turbon så har jag ju inte behov av högre tryck än max baret kanske (nån vacker dag) så jag tänkte det skulle vara bortkastat att byta bort en annars ok turbo om man klarar sig med att byta enbart avgashus. Downpipen får man väl bygga om i vart fall om man ska få ut något av uppgraderingen eller är jag helt ute och cyklar?

Vad påverkar avgasmottrycket mer på en liten mitsu, storlek på kompressor eller storlek på turbin? Liknande fråga angående verkningsgrad / insugstemp, hur mycket vinner man på att byta upp sig i kompressorstorlek när maxtryck ligger på, låt oss säga, baret? Summa summarum, vad lönar sig, och i vilken ordning, för att hålla spikningarna borta?

Blev lite text igen, beklagar :)
//MartinL
mstahl
För mycket laddtryck

Inlägg av mstahl »

Börja med ett sprut o bränsle pump spridarna kan du hämta på skrot på gamla ngt mercor och vw bilar passater har dom med gas i flrxifuel har men tror men flöda alla iinnan montage i Bill om de flödar fördåligt köp 1200ccmtorsport Har lika ska flöda dom till min merca snart glöm inte ta bort gaskåpan
Lär dig sprutet på nån Bill utan turbo typ vinterbil o när Ni har lärt funktionerna så blir det roligare att förså o lättare. i längaloppetmontera hprofil stakar för det blir billigast i längden kan du anpassa turbin efter grenröret o insug köp på dig en bra typ superhx40 och jens kam 247 med 108nok toppen bör få lite kärlek oxå lika bra att fråga om offert av Jens glöm inte ta tag i drivlinan o lycka till men dom stegen tycker jag du ska gå mitsu turbon sliter enormt på lägre varv o flyttar vridmax på original innehållet i motorn blir banan stakar som bäst
Stahl
freddan741
Lite mer laddtryck

Inlägg av freddan741 »

Trodde din bil var orginal i övrigt utförande:)
Vi börjar med lmm mätning. Du vill ha lambda 1 vid tomgång (14.7) ca. Del last ca 13-14. Full last vill man ha ca 12.5. Detta gäller för bensin vet inte hur det är med etanol men säkerligen i samma trakter. Detta kan man söka på jag går lite efter vad ja kört på:) dina värden Säger att du kan öka ditt ladd något:)

Avgashuset är för litet på mitsu turbos(orginal turbos) därav högt avgastryck så laddar man över 1.2 på 13c får man sämre effekt ( vad jag läst mig ej beprövat) orginal stannar väl vis 200hk menads exempelvis 19t kan man få ca 300hk av. Vill man ha mer kan man titta på holset precision etc.
Vill man hålla budget och nöjer dig med 200-250 skulle ja köra på 16-19t serien.

Med lmm och så finns det uträkningar att leta kan inte detta själv ja körde bara 3" och 968 spridare (r) de beprövade:) kör nu med Nira i3+ och ja kommer aldrig trimma bil utan sprut något mer. Så vill du va säker på inga spikningar och få mycket effekt ur små saker är väl ett ordentligt sprut att köra på:)

Vad jag menar med laddtrycket är att att det är små turbo ( större blir mer luft igenom) i med att man kan orginal chippa pcha ställa trycket till ca 0.9 och köra problemfritt tror jag i ditt fall det funkar för din del med. Du har ju lmm mätare så bara och testa dig fram:)

Etanol vill ha högre bränsletryck än bensin så en ställbar btr kan va på tal:)
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Martin, roligt att du engagerar dig. Dock tror jag det slirade iväg en aning mot vad jag hade tänkt mig. Utveckla gärna det där med spridare och gas. Vad är det för gas, var och varför?

Tanken är att med mycket små medel (ett avgashus kan jag tänka mig att införskaffa) "tweaka" så mycket man kan få ur maskinen med tanke på driftsäker effekt och körbarhet.

Freddan, min setup står skriven i första inlägget. Förenklat kan man säga att motorn är en B230FK med F-kolvar (9,8:1 i komp.förh.) och VX3 kam. Sitter även B230FK-boxar i bilen, och chip i bränsleboxen.

E85-konverteringen består för tillfället endast av 525 cc spridare. Stökiometrisk AFR skiljer sig bränslen emellan medan stökiometrisk lambda alltid är 1.

Kör B21ET med megasquirt i 142an, allt självbyggt, så jag är väl inte helt grön på insprut. Finns mycket att lära dock.

Nu är grejen ändå den att även om man ser till att det finns bränsle så kommer ju spikningarna emot till sist (vid höjt ladd) och eftersom jag kör så högt kompressionsförhållande så lär de komma rätt tidigt.

När du säger 0,9 bar, vilket bränsle räknar du då med och kommer du ihåg min höga kompression?

Varför vill etanol ha högre bränsletryck?

Hittills verkar det som om ett större avgashus i alla fall vore något att satsa på.
//MartinL
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Antagligen sveriges mest ställda fråga men i alla fall - hur mycket kan jag ladda på min B230?

Ingen som borrat nya styrhål i kamdrevet? Borde ju kanske gå att minska farligt vridmoment genom att ställa kammen, eller?
//MartinL
freddan741
Lite mer laddtryck

Inlägg av freddan741 »

Det jag tänkte var att du bytt spridare och lmm :)
Bränsletrycket kan du ignorera jag börja babbla om då du har större spridare (jag är på sjukhus för dosering så huvudet spökar lite)
Som du ser med afr så går bilen änsålänge fett vilket betyder den vill ha luft åtminstone, jag skulle personligen bara testa mig fram försiktigt jag gissar att du hamnar runt 0.8-0.9 i ladd med den snurran utan att räkna. Får du en spik så är det bara och backa kommer inte direkt explodera av en liten spik (peppar peppar) :) de är ju Ifl en Volvo :)
Jag har en 19t om de skulle va intressant med downpipe kan tas i pm
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Moderna standard turbomotorer har 10:1 i komp, en gammal saabturbo som den jag har tror jag ligger på 9,5:1 så visst kan man kräma ur mycket med högt komp. Hur styr du tändningen?
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Freddan, okej du tänkte så. Jo jag testade lite och spridarna på 525 cc blev kvar men lmm fick bytas till original då den gick för snålt på E85 annars. Jag gillar din politik, "maskinen får inte för mycket bränsle utan för lite luft" ;) men 0,9 låter ju onekligen som någonting (jämfört med original). Tänkte du E85 då eller vanlig 98 rentav? Det var just det jag ville veta, var jag kan börja vänta mig spikningar. Sen har jag nog inte direkt något spiköra heller så man får väl kanske anlita någon för finliret sen när man börjar bli nöjd. 19t faller nog tyvärr utanför budgeten. Tack ändå.

Dennis, tändningen styrs med B230FK originalgrejer, även lmm är original för tillfället. Fördelaren är givetvis 240.

Har sett liknande rödblockare men då har det alltid varit minst HX40 efter flera meter grenrör och effekten har tagits där som volvons varvräknare redan slutat. Något dylikt är jag inte intresserad av. Jag vill ha max av det jag har. Ett avgashus kan jag tänka mig skaffa och ställbar BTR väntar på installation. Dotterkort + chip till tändboxen finns att få för 110€. Kanske det skulle vara någonting. Dock ger chipet i sig inte mer effekt, tvärtom.
//MartinL
freddan741
Lite mer laddtryck

Inlägg av freddan741 »

Du ville ju ha mer effekt;)
98 vet vi ju redan att den kommer klara så roligare och kika på E85 (tråkigt att de börjar bli kallt dock)
Jag känner mig ganska säker att du inte kommer upptäcka spikningar:) håll koll på amr bara när du kör eller be en kamrat kika så är den biten säkrad :) vad har du för märke på ditt chip? Kanske guldbox och chip till den vore något (förstod som att bara bränsle var chippat) då den backar tändningen vid full last så säkrar du ytterligare :)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Det är alltså tändkurva till en icketurbo? (dålig på volvo)

En sån ligger nog uppåt 30 grader vid högt varv och belastning vilket är minst tio för mycket om du ska ladda mer.

Mvh
mstahl
För mycket laddtryck

Inlägg av mstahl »

såg att jag va lite otydlig haha. har köpt på mig lite spridare från gasbilar som jag ska testflöda o se vad dom ger nästan alla eftermarknads spridare som e stora är ju tillverkade för gas så vill bara testa ifrån vilka bilar dom kommer ifrån o se flödena.

tycker du ska köpa på dig ett sprut det kommer du inte ångra
Stahl
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Freddan, grejen är den att jag tänkte ladda tills spikningarna kommer imot för att få ut max. Finns en snubbe i Vanda här i Finland, det är han som förser mig med chips. Chipen är en vidareutveckling av Hi-Tuning och Vikingchips grejer. Närmare vet jag inte. Chipen kostar 50€ styck och för samma pris bränner han in dina egna kartor bara du vet vad du vill ha. Dotterkortet jag snackade om konverterar en vanlig tändbox till guldbox kan man säga, som sagt kanske det vore något då bara bränsleboxen är chipad än så länge.

Dennis, B230FK är en turbomotor så det är turbons kurva. Ev. kunde boxen byggas om så den blir chipbar.

Vad ger mer, hög tändning och lägre ladd eller tvärtom?

Martin, ok då är jag med tror jag. Megasquirt sitter i andra bilen men i den här blir det inte aktuellt. Detta är bara en brukis som skall tweakas lite.

EDIT: Tändchipet jag funderar på lämnar kartorna under 3000 orörda. Vid vilka varvtal kommer jag få mina spikningar med min höga kompression?
//MartinL
Skriv svar