Tips regbesiktning ombyggt fordon
Tips regbesiktning ombyggt fordon
Hittar inte riktigt svaren jag söker så kastar iväg några frågor här. Jag ska regga min bmw 02 turbo som ombyggt fordon men det är vissa saker jag är fundersam över.
*Hydraulisk handbroms? Som jag tolkar det är det ok för det verkar bara framgå att den ska kunna hålla fast bilen vid en viss lutning.
*Sidepipe? Min är på vänster sida, ca 20cm från dörren och ska vinklas neråt. Verkar råda delade meningar om detta men vad jag läst mig till så är det ok om den är 15cm från bakersta dörren och har en rimlig ljudnivå?
*Huv? Kan jag ha en glasfiberhuv som sitter med sprintar? Eller måste den vara i plåt?
Tacksam för svar
*Hydraulisk handbroms? Som jag tolkar det är det ok för det verkar bara framgå att den ska kunna hålla fast bilen vid en viss lutning.
*Sidepipe? Min är på vänster sida, ca 20cm från dörren och ska vinklas neråt. Verkar råda delade meningar om detta men vad jag läst mig till så är det ok om den är 15cm från bakersta dörren och har en rimlig ljudnivå?
*Huv? Kan jag ha en glasfiberhuv som sitter med sprintar? Eller måste den vara i plåt?
Tacksam för svar
Nicklas Johansson
Re: Tips regbesiktning ombyggt fordon
Side pipe ska va ok om den är böjd neråt och inte låter förjävligt som du skrev kolfiber huv med 4 st sprintar dimitionerade efter huvens vikt vet jag fler som har reggat me:) handbromsen har jag ingen aning men tror nog att du måste ha en mekanisk oxå men det är bara vad ja har för mig
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Tips regbesiktning ombyggt fordon
Parkeringsbroms ska vara mekanisk.
Sidepipe är som sagt okej men numera krävs i praktiken alltid bullerprov (84 dB(A) förbifartsprov, fullgas från 50 km/h på tvåan och trean) så det gäller att man bygger med bra ljuddämpning.
Glasfiberhuv med sprintar är inga problem.
Gustaf
Sidepipe är som sagt okej men numera krävs i praktiken alltid bullerprov (84 dB(A) förbifartsprov, fullgas från 50 km/h på tvåan och trean) så det gäller att man bygger med bra ljuddämpning.
Glasfiberhuv med sprintar är inga problem.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Tips regbesiktning ombyggt fordon
Men man får väll ha hydraulisk om man har mekanisk oxå har för mig de?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Tips regbesiktning ombyggt fordon
Det kan diskuteras men SFRO brukar oftast godta det, i alla fall om själva spaken inte är monterad vid gatbruk.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Tips regbesiktning ombyggt fordon
A är ju bara åtskruva bort spaken så syns de ju inte iaf inte om man har tryck regg och bromsar med färdbromsar oken då är det ju bara som ett rör som går till de vanliga broms rören med en lite låda på:)
Re: Tips regbesiktning ombyggt fordon
Typiskt... jag som ersatt handbroms helt med hydraulisk pga det inte finns någon mekanisk på oken...! Hur kan det komma sig att man läser på vissa forum att en del har reggat med hydraulisk? Är det helt kört på den punkten?
Nicklas Johansson
Re: Tips regbesiktning ombyggt fordon
Om den hydrauliska handbromsen går på en separat krets och "egna" ok så ska det vara okej som jag förstått det.
Re: Tips regbesiktning ombyggt fordon
Hör me bess istället så får du rätt svar
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Tips regbesiktning ombyggt fordon
Om bilen inte är ombyggt fordon är reglerna rätt klara:
21 § Parkeringsbromsen ska ha ett från färdbromsen helt skilt
manöverorgan. Den ska utan att skadas kunna ansättas vid hastigheter upp
till 20 km/tim. Den ska vara så konstruerad att den kan kvarhållas i ansatt
läge på helt mekanisk väg.
För ombyggt fordon är det otydligare och SFRO har svängt lite fram och tillbaka i bedömningarna - vi hade en period runt 2004-2005 ungefär (om jag minns rätt) när vi släppte igenom ett antal bilar med hydraulisk parkeringsbroms. Men efter lite utökade prover har vi valt att sluta med det eftersom alla system vi provat har problem med inre läckage och vi känner inte att det på ett bra sätt går att vara säker på att parkeringsbromsen fungerar. Problemet är alltså inte i första hand att man delar ok och ledningar med färdbromsen, utan att man förlorar tryck i systemet.
Gustaf
21 § Parkeringsbromsen ska ha ett från färdbromsen helt skilt
manöverorgan. Den ska utan att skadas kunna ansättas vid hastigheter upp
till 20 km/tim. Den ska vara så konstruerad att den kan kvarhållas i ansatt
läge på helt mekanisk väg.
För ombyggt fordon är det otydligare och SFRO har svängt lite fram och tillbaka i bedömningarna - vi hade en period runt 2004-2005 ungefär (om jag minns rätt) när vi släppte igenom ett antal bilar med hydraulisk parkeringsbroms. Men efter lite utökade prover har vi valt att sluta med det eftersom alla system vi provat har problem med inre läckage och vi känner inte att det på ett bra sätt går att vara säker på att parkeringsbromsen fungerar. Problemet är alltså inte i första hand att man delar ok och ledningar med färdbromsen, utan att man förlorar tryck i systemet.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå