Vevaxelskrapa volvo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Vevaxelskrapa volvo

Inlägg av Magnus »

Håller på att bygga en s.k "crankscraper" till en volvomotor och undrar om någon har koll på hur nära vevaxelns roterande delar man kan lägga skapan för att ha marginalerna på sin sida.det beror ju lite på hur den är konstruerad osv om nån har ett ung mått.2mm? 5 mm?/Magnus
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
The
Forumsberoende
Inlägg: 5093
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vevaxelskrapa volvo

Inlägg av The »

0,9-1,7mm "safe clearance" enligt någon jänketillverkare
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vevaxelskrapa volvo

Inlägg av Magnus »

Det lät lite men kanske funkar
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Vevaxelskrapa volvo

Inlägg av hauge »

den storleksordningen i marginal brukar man ha när man strokar chevor (smallblock) så att vevstaksbultarna inte tar i blocket, men ja det låter faktiskt lite när man tänker på det.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vevaxelskrapa volvo

Inlägg av Magnus »

Man kan ju tänka sig att den "oljeboll" som slungas runt veven är rätt hård på höga varv så man vill ju inte plåten ska böjas in och slå i vevaxeln med haveri
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Vevaxelskrapa volvo

Inlägg av anglia-61 »

Intressant ämne!
Undrar hur kraftig plåten behöver vara för att inte vibrera eller böjas av "oljebollen"?

Har sett någon modell som haft typ en teflon list längst ut på skrapan, men det förstår jag inte meningen med.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5093
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Vevaxelskrapa volvo

Inlägg av The »

Teflonet ligger i kontakt och nöts in och ger i princip nollspel
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vevaxelskrapa volvo

Inlägg av Erland Cox »

Aldrig under 1,5mm. Det vore intressant att höra om nån provat och mätt effekt med och utan.
Jenkins lyckades få 60 hästar mer i sin 331 med modifierat smörjsystem.
Från original till torrsump med allt som gick att göra.
Nästan 10% högre effekt från smörjsystemet.
Har nån bromsat med och utan fönster ovanför veven mellan 1 och 2 samt 2 och 4?

Erland
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Re: Vevaxelskrapa volvo

Inlägg av composite wizard »

Jag har en sån plåt köpt hos Volvo som original tillbehör.
Art.nr. 18 3531227 1

Har dock inte monterat den än (ska på B234) men kanske nån här har en uppfattning om hur nära den går?
Torbjörn Blomfeldt
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 282
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Vevaxelskrapa volvo

Inlägg av Matti johansson »

finns plåtar på mpre.se
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vevaxelskrapa volvo

Inlägg av Magnus »

Jag har haft en sån alu plåt från mpre men nu har jag en annan typ av vevaxel så man får hitta på nåt eget.tack för tipsen
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende
Inlägg: 1832
Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Ort: Borås

Re: Vevaxelskrapa volvo

Inlägg av lyyski »

Är det rätt art.nr på Volvo plåten? Finner tyvärr inget på det nret
Användarvisningsbild
composite wizard
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: mån maj 15, 2006 2:51 pm
Ort: Vasa Finland
Kontakt:

Re: Vevaxelskrapa volvo

Inlägg av composite wizard »

Art.nr. var vad jag hittade på nätet.
Då måste den heta 3531227 istället..
Torbjörn Blomfeldt
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende
Inlägg: 682
Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Ort: Hbg.

Re: Vevaxelskrapa volvo

Inlägg av anglia-61 »

Volvo plåten är ingen "skrapa" utan en gälad plåt, men funktionen är ju liknande, fast jag tror att en skrapa är effektivare.

Undrar vad det var som gjorde mer effekt i den du nämde Erland.
Motorn vet ju inte om oljan är i en tank vid sidan om eller i "källaren". Kan tänka mig att torrsumpspumpen kan vara lite mer lättdriven än vinkelväxlar och allt som en standard pump har.
Har säkert varit vakuum i vevhuset också med torrsumpen.

Jag tror att har man koll på oljan, så att det inte snurrar med en massa runt veven, vakuumpump och inte för högt oljetryck, så är effektskilnaden liten mellan torr och våt sump.

Hade dock sett det som en fördel med någon annan typ av olje pump för min egen motor (rödblock), då man hade kunnat ta bort aggregataxeln och vinkelväxeln till pumpen och drivit den med en egen kuggrem ifrån veven istället.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vevaxelskrapa volvo

Inlägg av Erland Cox »

Det handlade om hur de tog hand om oljans återrinning och att ha stor volym på sumpen.
Stor volym gör att man kan fånga droppar som studsar tillbaka in i allt som rör sig.
Återinningen uppifrån gick inte ner över veven t.ex. och det är lätt att fixa på Volvo och gör runt 5 hästar.

Erland
Skriv svar