effekt och kompressionsförhållande
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 329
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
effekt och kompressionsförhållande
hur mycket förändras effekten i en m50b25 med vanos efter en kompsänkning från 10,5:1 till 7.0:1 mha iv stakar? Originaleffekten är 141kw
- Full gas spar tid
Re: effekt och kompressionsförhållande
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 329
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: effekt och kompressionsförhållande
Tack, precis vad jag behövde.
Skulle bli ca 180 hk.
Och 0,6 bars laddtryck på det skulle bli 282 hk om man räknade lite snabbt.
Jo jag förstår att det är enkla teoretiska beräkningar och att det är mkt som påverkar men jag håller planen iaf.
edit: räknefel..
Skulle bli ca 180 hk.
Och 0,6 bars laddtryck på det skulle bli 282 hk om man räknade lite snabbt.
Jo jag förstår att det är enkla teoretiska beräkningar och att det är mkt som påverkar men jag håller planen iaf.
edit: räknefel..
Senast redigerad av kickassford den tor dec 18, 2014 10:33 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Full gas spar tid
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 329
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: effekt och kompressionsförhållande
För att kunna regga turbobygget som ombyggt fordon
- Full gas spar tid
Re: effekt och kompressionsförhållande
ja varför sänka? bättre med 0,4 bar på 192 hk, du behöver ju inte förstöra motorn för att få ner effekten, om det är det du är ute efter...
- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 329
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: effekt och kompressionsförhållande
Laddtrycket får inte understiga 0,6 bar för att regga en turbokonverterad motor i en bil nyare än -75 och jag måste hålla ner effekten.
Förstöra motorn var väl att ta i?
Förstöra motorn var väl att ta i?
- Full gas spar tid
Re: effekt och kompressionsförhållande
Sen går det ju göra allt teoretiskt och hoppa över det i praktiken 

- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 329
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: effekt och kompressionsförhållande
Då är det ännu viktigare att ha sina beräkningar korrekt eller hur?
- Full gas spar tid
Re: effekt och kompressionsförhållande
ok 0,6. men du kan ju strypa effekten med mappningen å "sptrypningar" i insug å avgas.
Motorn kommer bli tröttare på låga varv å dra betydligt mer bränsle. mao förstöra den
Motorn kommer bli tröttare på låga varv å dra betydligt mer bränsle. mao förstöra den

- kickassford
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 329
- Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
- Ort: Hörnsjö
Re: effekt och kompressionsförhållande
Javisst finns det andra sätt att strypa effekten. Vissa giltiga, andra inte. Man skulle också kunna vikta upp bilen sisådär nåt ton eller två
- Full gas spar tid
Re: effekt och kompressionsförhållande
jo men om du tex kör med en std katt å std grovlek på downpipen typ 2,25 rör, std liten IC å rör, trång jäkla luftburk osv. godkända strypningar då dom sitter på vanliga bilar å förstör det roliga. resten går nog utan problem å sköta i sprutet.