effekt och kompressionsförhållande

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

effekt och kompressionsförhållande

Inlägg av kickassford »

hur mycket förändras effekten i en m50b25 med vanos efter en kompsänkning från 10,5:1 till 7.0:1 mha iv stakar? Originaleffekten är 141kw
- Full gas spar tid
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: effekt och kompressionsförhållande

Inlägg av hauge »

*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: effekt och kompressionsförhållande

Inlägg av kickassford »

Tack, precis vad jag behövde.

Skulle bli ca 180 hk.

Och 0,6 bars laddtryck på det skulle bli 282 hk om man räknade lite snabbt.

Jo jag förstår att det är enkla teoretiska beräkningar och att det är mkt som påverkar men jag håller planen iaf.


edit: räknefel..
Senast redigerad av kickassford den tor dec 18, 2014 10:33 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Full gas spar tid
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: effekt och kompressionsförhållande

Inlägg av kickassford »

För att kunna regga turbobygget som ombyggt fordon
- Full gas spar tid
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: effekt och kompressionsförhållande

Inlägg av phixit »

ja varför sänka? bättre med 0,4 bar på 192 hk, du behöver ju inte förstöra motorn för att få ner effekten, om det är det du är ute efter...
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: effekt och kompressionsförhållande

Inlägg av kickassford »

Laddtrycket får inte understiga 0,6 bar för att regga en turbokonverterad motor i en bil nyare än -75 och jag måste hålla ner effekten.

Förstöra motorn var väl att ta i?
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6087
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: effekt och kompressionsförhållande

Inlägg av Steve »

Sen går det ju göra allt teoretiskt och hoppa över det i praktiken :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: effekt och kompressionsförhållande

Inlägg av kickassford »

Då är det ännu viktigare att ha sina beräkningar korrekt eller hur?
- Full gas spar tid
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: effekt och kompressionsförhållande

Inlägg av phixit »

ok 0,6. men du kan ju strypa effekten med mappningen å "sptrypningar" i insug å avgas.

Motorn kommer bli tröttare på låga varv å dra betydligt mer bränsle. mao förstöra den ;-)
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 329
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: effekt och kompressionsförhållande

Inlägg av kickassford »

Javisst finns det andra sätt att strypa effekten. Vissa giltiga, andra inte. Man skulle också kunna vikta upp bilen sisådär nåt ton eller två
- Full gas spar tid
phixit
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis okt 18, 2011 2:42 pm

Re: effekt och kompressionsförhållande

Inlägg av phixit »

jo men om du tex kör med en std katt å std grovlek på downpipen typ 2,25 rör, std liten IC å rör, trång jäkla luftburk osv. godkända strypningar då dom sitter på vanliga bilar å förstör det roliga. resten går nog utan problem å sköta i sprutet.
Skriv svar