Robins första seriösa bygge, Volvo 145 Drifting TeamÖverladd

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Robins första seriösa bygge, Volvo 145 (drifting!?)

Inlägg av bernhardsson132 »

Kul att det är igång igen! Såg att du byggt om framvagnsbalken. Kör du med orginalmotorfästen då?

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Robins första seriösa bygge, Volvo 145 (drifting!?)

Inlägg av Jens Gustavsson »

pröva först att kall pressa lite försiktigt sen om du kommer skapligt nära med hålen fila bara lite i hålen så den går dit. inget är speciellt rakt i en gammal bil ändå viktigast är att göra en bra fjäder och hjulinstälning sen bara.

mvh jens
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Robins första seriösa bygge, Volvo 145 (drifting!?)

Inlägg av swerobin91 »

bernhardsson132 skrev:Kul att det är igång igen! Såg att du byggt om framvagnsbalken. Kör du med orginalmotorfästen då?

Mvh


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Roligt att du gilla de. Jo råkade kapade lite för mycket då jag skulle dit med balken. Behövde igentligen bara kapa lite i bak kant på framvagnen. Kan säga att jag slant lite med rålan :/. Nej inte det bygde egna :)
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Robins första seriösa bygge, Volvo 145 (drifting!?)

Inlägg av swerobin91 »

Uppdate 2014-12-14

Tjeena! ja denna helg har då varit den roligast på länge :thumbright: synd att helgen tar så snabbt slut..

Börja med att jag lånade en portopower så jag kunde trycka ut framvagnen 4mm då den hade dragit sig. snabbt där efter så va motorn på plats. (vänstra motorfästet ska snyggas till då när riktiga motron ska ner)

Bild

Bild

Bild

Bild


Efter motorn va på plats så börja jag fundera vart jag vill ha turbo nån starns. blir att flytta den lite längre fram mot kamremmen så det blir en snällar downpipe. samt ska jag göra mer plats för tryck röret mot skärmkanten kapa upp där och göra som en låda. Så jag inte får så skarp böj från turbon.

Bild

Bild

Bild

Bild

Då turbon va på plats så gick jag över till (rattstången armen :? ) troddet det va bara att korta orginal stången svetsa ihop men det visade sig 2tim senare att det inte skulle funka. då 164 styrservo inta va i linje med rattstången. så det blir att bygga om med 2st knutkors från 240 ratt stång. Samt att den ska flyga isär med en eventuell krok som original. (Fråga) eller får den vara hel stum? vad säger besiktningen om det?. man vill ju som int få ratt stången i pannbene :shock: Han dock inte klart då jag inte fick tag i nå fler knutkors men så här är tanken.

Bild

Bild

Började senare att kolla vart jag ville ha intercoolern måtta in den samt byggde fästen med gummi upphängning. (ska även svetsa om vinklarna på den )

Bild

Bild

Bild

Samt börja göra klart A-armarna med spindelleder och powerflex bussningar

Bild

Bild


Sen så gick jag runt i Garaget och drömde mig bort och tog nåra kort :hihi:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Frågor
-------
Vart köper man
grenrörs böjar/rör kolektor.
alu kylare.

vilken moddel av 240/ 740 har det korta generator fästet på vänstra sidan (förarsidan )

Ja detta är väll va jag har gjort i helgen

//Robin
Senast redigerad av swerobin91 den ons dec 17, 2014 4:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
bernhardsson132
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: mån jul 14, 2014 6:59 pm

Re: Robins första seriösa bygge, Volvo 145 (drifting!?)

Inlägg av bernhardsson132 »

Oj har händer det grejer! O fint som tusan blir det också det finns ett "grenrörspaket" på L-M-R. Får med kollektor och fläns mot toppen och diverse böjar mm



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Robins första seriösa bygge, Volvo 145 (drifting!?)

Inlägg av swerobin91 »

[quote="bernhardsson132"]Oj har händer det grejer! O fint som tusan blir det också Bild det finns ett "grenrörspaket" på L-M-R. Får med kollektor och fläns mot toppen och diverse böjar mm

Det tackar jag för :thumbright: . jo jag såg det, men blir nog att jag beställ från sweden exhaust iställe
Användarvisningsbild
gjutarolle
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
Ort: Jönköpig

Re: Robins första seriösa bygge, Volvo 145 (drifting!?)

Inlägg av gjutarolle »

Bra val på turbon :thumbright: har en lika dan! (Fast på en t6)
Är supernöjd! Va många i Jönköping som hade t6, dom hade svindyra precision i samma storlek bland annat, min va mycket mer snabbspolad
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen

spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle

Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
Bild
Användarvisningsbild
gjutarolle
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
Ort: Jönköpig

Re: Robins första seriösa bygge, Volvo 145 (drifting!?)

Inlägg av gjutarolle »

swerobin91 skrev:
bernhardsson132 skrev:Oj har händer det grejer! O fint som tusan blir det också Bild det finns ett "grenrörspaket" på L-M-R. Får med kollektor och fläns mot toppen och diverse böjar mm

Det tackar jag för :thumbright: . jo jag såg det, men blir nog att jag beställ från sweden exhaust iställe
Grenrörs böjar köper ja på rinkabyrör, billigare sen kan du lämna tillbax i 30 dagar om man köper onödigt mycket :)
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen

spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle

Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
Bild
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Robins första seriösa bygge, Volvo 145 (drifting!?)

Inlägg av swerobin91 »

gjutarolle skrev:Bra val på turbon :thumbright: har en lika dan! (Fast på en t6)
Är supernöjd! Va många i Jönköping som hade t6, dom hade svindyra precision i samma storlek bland annat, min va mycket mer snabbspolad
jag tackar för det :) . jo känns som jag inte vill ha ett så långt grenrör då jag vill ha man vill få upp snurr så fort som möjligt.
Grenrörs böjar köper ja på rinkabyrör, billigare sen kan du lämna tillbax i 30 dagar om man köper onödigt mycket :)
men nu bor jag int så nära jönköping :/

blev att jag bestälde från sweden Exahust tro jag laddad på men en men en helvetes massa böjjar :P men vill inte stå där på fredag med 1-2 böjar kort..

blev
4st Böj svartstål 48,3x2.6 kortradieböjar
7st Böj svartstål 48.3x2.6 långradie böjar
1m Rakt rör svartstål 48.3x2.6
Grenrörskitt Volvo 8V -48,3mm
kittet Innehåller
1st kollektor,
1st grenrörsfläns,
1st turbofläns,
8st kortradieböjar,
4st långradieböjar
0,5 m rakt rör.
Alla rör är i dimension 48,3 mm.
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Robins första seriösa bygge, Volvo 145 (drifting!?)

Inlägg av swerobin91 »

Grenrör beställt från swedenexhaust.se

4st Böj svartstål 48,3x2.6 kortradieböjar
7st Böj svartstål 48.3x2.6 långradie böjar
1m Rakt rör svartstål 48.3x2.6
Grenrörskitt Volvo 8V -48,3mm
kittet Innehåller
1st kollektor,
1st grenrörsfläns,
1st turbofläns,
8st kortradieböjar,
4st långradieböjar
0,5 m rakt rör.
Alla rör är i dimension 48,3 mm.
Lillen
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre jan 16, 2009 5:48 pm
Ort: Umeå

Re: Robins första seriösa bygge, Volvo 145 (drifting!?)

Inlägg av Lillen »

Blir mycket vra det där!
VW & Volvo.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Robins första seriösa bygge, Volvo 145 (drifting!?)

Inlägg av DreRacing@ »

varför 48mm rör?
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Robins första seriösa bygge, Volvo 145 (drifting!?)

Inlägg av swerobin91 »

DreRacing@ skrev:varför 48mm rör?
Ja du bra fråga. Va väll att kittet va på 48mm så då fick det bli så.
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: Robins första seriösa bygge, Volvo 145 (drifting!?)

Inlägg av lindggren »

J-spec har börjat sälja alukylare till volvo nu


Mvh/Lindggren
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Robins första seriösa bygge, Volvo 145 (drifting!?)

Inlägg av Jens Gustavsson »

ett tipps är att skippa alu kylare de har oftast fel anslutningar så det blir luft i systemet och sen fins det ingen bra kåpa som passar. åk på skroten och köp 940 med original el fläkt och ett tilhörande exapansions system.

bra jobbat!

mvh jens
Skriv svar