B230 olika borr C,D,E

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
gjutarolle
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
Ort: Jönköpig

B230 olika borr C,D,E

Inlägg av gjutarolle »

Tjena! Har en b230 ja ska bygga 16v turbo i till vinterbil .
Har ett par 16v kolvar liggandes, motorn dom kommer ifrån hade borr E,D,D,E, .
Fk blocket ja har nu har C,D,D,D. Min fråga är om någon är lite insatt och vet hur mycket som skiljer imellan bokstäverna, hundradelar, tusendelar?
Känns ingen jätte skillnad om man sätter en D kolv i antingen C eller D, tänkte ja skulle mäta mer noga men äger ingen micro meter så tänkte om nån vet svaret,
Frågan är alltså lite mer finstilt om man kan köra med en E kolv i D cylinder,

Hoppas någon fattar min beskrivning :doh: :doh:

Bokstäverna står på block respektive kolv och står för lite mer exakt för vilket borr varje cylinder fått

Mvh olle
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen

spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle

Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
Bild
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: B230 olika borr C,D,E

Inlägg av ogge »

jag har för mig att det är 2hundringar mellan varje bokstav
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
lindggren
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: sön nov 14, 2010 6:48 pm
Ort: örnsköldsvik

Re: B230 olika borr C,D,E

Inlägg av lindggren »

Kunde ha kollat upp de ikväll. Men har boken i kompisens garage :doh:


Mvh/Lindggren
Roland Forsgren
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:02 pm
Ort: Lycksele

Re: B230 olika borr C,D,E

Inlägg av Roland Forsgren »

Nu är det här för B234 men det lär ju vara samma.
0,01 mm
http://www.ohio.edu/people/ridgely/Volv ... engine.pdf

sidan 5
Roland Forsgren
http://www.forsgrens.net
Användarvisningsbild
philleee
Forumsberoende
Inlägg: 582
Blev medlem: mån sep 12, 2011 6:28 pm
Ort: Lund

Re: B230 olika borr C,D,E

Inlägg av philleee »

Tack för den länken sjukt bra info! Skicka gärna fler om det finns :thumbright:

Har själv C och D kolvar :p
Philip Wiberg
073 fem nio fyra två ett fyra sex
940 – 1997 16v hx55 projekt
Användarvisningsbild
gjutarolle
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
Ort: Jönköpig

Re: B230 olika borr C,D,E

Inlägg av gjutarolle »

Roland Forsgren skrev:Nu är det här för B234 men det lär ju vara samma.
0,01 mm
http://www.ohio.edu/people/ridgely/Volv ... engine.pdf

sidan 5
Tack för länken! Mycket bra! Men sammanfattat ser de ut som de skiljer en tusendel mellan varje bokstav (om huvvet är med ikväll) :doh:
Och isåfall kan de inte va farligt sätta en tex E i D?
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen

spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle

Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
Bild
Användarvisningsbild
gjutarolle
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
Ort: Jönköpig

Re: B230 olika borr C,D,E

Inlägg av gjutarolle »

Hundradel menar ja!!
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen

spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle

Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
Bild
Användarvisningsbild
gjutarolle
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
Ort: Jönköpig

Re: B230 olika borr C,D,E

Inlägg av gjutarolle »

Bild
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen

spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle

Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
Bild
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: B230 olika borr C,D,E

Inlägg av mauser240 »

Hej.

Lånar tråden med ett par liknande frågor.

1. Överdimension. Då använder man inga bokstäver. Är det så att man då borrar enligt kolvarna, men när motorn tillverkades gjorde man inte så?

2. Har ett gäng B21ET-kolvar som jag köpt som beg. original. Dessa är alla märkta "91,98". Motsvarar detta någon bokstav eller använde man inte bokstäver på turbomotorerna? På en B21A som jag har finns det bokstäver både på kolvar och block.
//MartinL
Skriv svar