B230 olika borr C,D,E
- gjutarolle
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
- Ort: Jönköpig
B230 olika borr C,D,E
Tjena! Har en b230 ja ska bygga 16v turbo i till vinterbil .
Har ett par 16v kolvar liggandes, motorn dom kommer ifrån hade borr E,D,D,E, .
Fk blocket ja har nu har C,D,D,D. Min fråga är om någon är lite insatt och vet hur mycket som skiljer imellan bokstäverna, hundradelar, tusendelar?
Känns ingen jätte skillnad om man sätter en D kolv i antingen C eller D, tänkte ja skulle mäta mer noga men äger ingen micro meter så tänkte om nån vet svaret,
Frågan är alltså lite mer finstilt om man kan köra med en E kolv i D cylinder,
Hoppas någon fattar min beskrivning
Bokstäverna står på block respektive kolv och står för lite mer exakt för vilket borr varje cylinder fått
Mvh olle
Har ett par 16v kolvar liggandes, motorn dom kommer ifrån hade borr E,D,D,E, .
Fk blocket ja har nu har C,D,D,D. Min fråga är om någon är lite insatt och vet hur mycket som skiljer imellan bokstäverna, hundradelar, tusendelar?
Känns ingen jätte skillnad om man sätter en D kolv i antingen C eller D, tänkte ja skulle mäta mer noga men äger ingen micro meter så tänkte om nån vet svaret,
Frågan är alltså lite mer finstilt om man kan köra med en E kolv i D cylinder,
Hoppas någon fattar min beskrivning
Bokstäverna står på block respektive kolv och står för lite mer exakt för vilket borr varje cylinder fått
Mvh olle
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
Re: B230 olika borr C,D,E
jag har för mig att det är 2hundringar mellan varje bokstav
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: B230 olika borr C,D,E
Kunde ha kollat upp de ikväll. Men har boken i kompisens garage
Mvh/Lindggren
Mvh/Lindggren
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: sön jun 19, 2005 9:02 pm
- Ort: Lycksele
Re: B230 olika borr C,D,E
Nu är det här för B234 men det lär ju vara samma.
0,01 mm
http://www.ohio.edu/people/ridgely/Volv ... engine.pdf
sidan 5
0,01 mm
http://www.ohio.edu/people/ridgely/Volv ... engine.pdf
sidan 5
Roland Forsgren
http://www.forsgrens.net
http://www.forsgrens.net
Re: B230 olika borr C,D,E
Tack för den länken sjukt bra info! Skicka gärna fler om det finns
Har själv C och D kolvar :p
Har själv C och D kolvar :p
- gjutarolle
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
- Ort: Jönköpig
Re: B230 olika borr C,D,E
Tack för länken! Mycket bra! Men sammanfattat ser de ut som de skiljer en tusendel mellan varje bokstav (om huvvet är med ikväll)Roland Forsgren skrev:Nu är det här för B234 men det lär ju vara samma.
0,01 mm
http://www.ohio.edu/people/ridgely/Volv ... engine.pdf
sidan 5
Och isåfall kan de inte va farligt sätta en tex E i D?
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
- gjutarolle
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
- Ort: Jönköpig
Re: B230 olika borr C,D,E
Hundradel menar ja!!
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
- gjutarolle
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
- Ort: Jönköpig
Re: B230 olika borr C,D,E
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle
Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
Re: B230 olika borr C,D,E
Hej.
Lånar tråden med ett par liknande frågor.
1. Överdimension. Då använder man inga bokstäver. Är det så att man då borrar enligt kolvarna, men när motorn tillverkades gjorde man inte så?
2. Har ett gäng B21ET-kolvar som jag köpt som beg. original. Dessa är alla märkta "91,98". Motsvarar detta någon bokstav eller använde man inte bokstäver på turbomotorerna? På en B21A som jag har finns det bokstäver både på kolvar och block.
Lånar tråden med ett par liknande frågor.
1. Överdimension. Då använder man inga bokstäver. Är det så att man då borrar enligt kolvarna, men när motorn tillverkades gjorde man inte så?
2. Har ett gäng B21ET-kolvar som jag köpt som beg. original. Dessa är alla märkta "91,98". Motsvarar detta någon bokstav eller använde man inte bokstäver på turbomotorerna? På en B21A som jag har finns det bokstäver både på kolvar och block.
//MartinL