Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Sjoblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons apr 24, 2013 9:25 pm

Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Inlägg av Sjoblom »

Hej! Hade tänkt att påbörja ett nytt projekt i någorlunda seriös form, så tänkte att det kunde vara kul att dela med mig. Kanske få lite hjälp och rådgivning tillochmed!

Bilen i fråga är en Ascona B, köpt utan nav fram. Utan motor och inredning. Lagom utgångsobjekt dvs.
Är tänkt att sänka ner min M30B34 som just nu sitter i en e28 i denna bil, självklart med turbo :)
Bakaxel blir från 240, en 1031 är jag på jakt efter. Fram blir det ombyggt till 240 Nav, med bromsar från 240.. Även detta är jag på jakt efter!

Motorn i korta drag:
- M30B34, org kolvar och stakar
-Lätt maserad topp, o-ringad med nya tätningar.
- HX55 #22 avgashus.
- 1680cc spridare
-Dubbla bosch 968 bränslepumpar
- 3.5" DP och 3" resten. Ev, med cutout.
-Hks kopia 60mm WG
-HKS kopia 50mm dump

Är tidigare bromsad på 441whp 590wnm... Blir något hekto högre ladd och en annan kam tänkte jag leta reda på för att nå över 500whp.

Sprutet blir fortsatt MS2 V3 alt. kanske ett ECU master.

Chassi/bromsar:
-Röda koni fram. Biltema fjädrar av lagom hårdhet.
-Biltema gula rallydämpare bak. Biltema fjädrar
- 240 skivor bak.
- Troligen 240 skivor och bromsar från 240 turbo fram.
- Bur från finess, antingen folkrace eller gatbur.

Lite bilder att utgå från då!

Bild

Fult jävla märke på taket..
Bild

Motorn i E28an när den byggdes
Bild

Och e28an som ska få donera hjärtat
Bild

Bilen ska vara klar mot våren 2015 hade jag tänkt!

UPPDATERING:
Polaren börjar rensa mattor och inredning.Bild

Arslet
[img(1120px,900px)]http://i58.tinypic.com/34dj7f8.jpg[/img]

Har redan nu en fråga, är det värt att köpa "gat buren" på finess med sömmlösa rör och sbf godkänd. Eller kan man nöja sig med folkrace buren? Samma design,men svetsade rör. 3000kr billigare däremot.. bilen kommer gå på gata,ev besiktiga med bur. Nån enstaka varv på bana om året

UPPDATERING:
Fått lite gjort i dagarna iallafall. Gjorde ett ryck igår och rev ur e28an på nödvändiga ting. Som fuelcell,pumpar,drivlina och sprut.
Nytt rekord för mig på e28, från att jag körde in den i garaget tills motorn var ur hann det knappt gå 1h 40min!

Började iallafall grovt mäta och insåg att dels skulle e28ans kyl troligen med presspassning och avkapde fästen få plats. Även min stora Ic satt som en smäck efter lite kapning :D

Däremot så behöver jag ha tag på tråg med bulan längst fram och inte i mitten som jag har nu för att huvudtaget få plats :)

Bild

Bild

UPPDATERING:
Lite tråkiga bilder men..
fått tag i koni dämpare runtom om monterat dessa, skrapat aasfaltmassa.. någon som har ett bra tips för hur man får ur asfaltsmassan enklast? Tar sån Jävla tid!

Sen började jag även kapa ur i tunneln/torpeden och demonterade värmepaketet för att kunna få plats med motorn.. funderar på att kapa upp hela växellåds tunneln för att få plats med avgassystemet hela vägen med.

Bild
BildBild

UPPDATERING:
Fått lite gjort, går lite segt men är bara att köra på..

Ena sidan av bilen är ren från underredsmassa nu iallafall, halva andra sidan kvar. Inte för viktens skull dock, utan snarare för att hitta alla potensiella rostangrepp. Vikten är bara ett plus, uppe i drygt 15kg hitils!
Bild

Efter att fått tag i ett E34 tråg med bulan framåt istället för mitten så hoppades jag att den skulle passa hyffsat.
Bild

Nästan startklar?
Bild

Men problem uppstod rätt omgående..
Bild

Med en mindre kapning i tråget, skulle jag kunna få plats med motorn och IC. Men då skulle kylaren få flytta till bagaget. Där redan batteri och tank kommer sitta.
Kortar jag av sumpen och flyttar oljepluggen som synes så får jag det hyffsat.
Bild

Såhär skulle det bli då ungefär med IC
Bild

Så, mina val är nu då att
1. Kapa av hela bulan/sumpen och flytta den så den kommer längst bak på tråget. Då får jag även såklart bygga om pickupen. Nackdelen med detta är att tråget lätt skulle slå sig (Aluminium) och känns svårt att få det 100% bra. Även ett jäkla jobb om man skulle köra sönder ett tråg..

2. Kapa av ca 3-4cm och bygga om så att kylet kommer i skuffen. Makrolon rutor med luftintag, extra cirk.pump och utsug i bagaget nånstans skulle detta kräva... Men bra för viktfördelning!

3. Kapa ur bra mycket mer av torpeden, använda ett tråg med sumpen på mitten och kapa av det lite för att få motorn så långt fram som möjligt. För då får jag sumpen bakom framvagnsbalken, men motorn skulle i princip hamna halvvägs in i kupen. Risk att det blir dåligt med plats runt gaspedal och skydd för sprängrisk av svänghjul skulle vara ett stort måste!

Någon som har lite åsikter?
Kirre
HK Performance
Inlägg: 1890
Blev medlem: tor jun 02, 2005 11:35 am
Ort: Lycksele

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Inlägg av Kirre »

det finns inget annat tråg som passar?
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Sjoblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons apr 24, 2013 9:25 pm

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Inlägg av Sjoblom »

Vad jag hittat i mina eftersökningar, så kan jag bara hitta tråg med bulan på mitten eller framtill.. Inget i tex. plåt som skulle vara enklare att bygga om eller vad som hade vart bäst. Sumpen bakåt!
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Inlägg av Husse1 »

Ang. tråg, kan du inte få flänsen mot blocket utskuren av nån, då i stål/plåt och sen svetsa ett eget tråg?
Är nog den vägen jag skulle gå.
Annars låter det som ett spännande projekt.
Thumbs up!
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6090
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Inlägg av Steve »

Visserligen en Ascona A men kanske kan ge lite inspiration :)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11723
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
RICKARD B
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: ons aug 10, 2011 10:26 pm
Ort: vimmerby

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Inlägg av RICKARD B »

Fränt projekt. Är denna bil från Vimmerby? Den är mkt lik en ascona härifrån :-)
old volvo`s never dies they only goes faster

RICKE88_@hotmail.com
Sjoblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons apr 24, 2013 9:25 pm

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Inlägg av Sjoblom »

Ja! En utskuren fläns skulle faktiskt vara ett alternativ, frågan är bara vem som kan ordna det i närheten.. Får kolla lite på det :)

Ja, ascona A'n har jag kikat lite på! Min skulle komma lite längre fram,men de är ju ganska lika i motorummet ändå. Ballt projekt!

Vet inte var den kommer från egentligen, köpte den av ett dödsbo utanför Alingsås :)
IrmscherRekord
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis sep 14, 2010 6:47 am
Ort: Finland

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Inlägg av IrmscherRekord »

Kunde S38 panna fungera ?
jävla finne med skrotbilar
Sjoblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons apr 24, 2013 9:25 pm

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Inlägg av Sjoblom »

Bultmönstret stämmer, men finns de i plåt eller med bulan bakåt då?
IrmscherRekord
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: tis sep 14, 2010 6:47 am
Ort: Finland

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Inlägg av IrmscherRekord »

näää det var dålig idé... det är det samma som E34 M30. E24 har "bump" i mellan. Alla helt omöjliga.
jävla finne med skrotbilar
Sjoblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons apr 24, 2013 9:25 pm

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Inlägg av Sjoblom »

Ja precis, e28 desamma. Bulan typ i mitten..
Ska ta beslut imorn hurvida det blir nästintill mimittmotor eller bygga eget tråg :)
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Inlägg av cjagenmark »

Läst lite mer noga. Det är fan inte omöjligt att det är min gamla m30? El är det du som byggt den?
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Sjoblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons apr 24, 2013 9:25 pm

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Inlägg av Sjoblom »

Grenröret är ditt, även ev. Topp. Men jag köpte den med rasat block så det är utbytt ;)
Sjoblom
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons apr 24, 2013 9:25 pm

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Inlägg av Sjoblom »

Bestämde mig för att ha motorn..Långt bak?! Blev problem med att bygga eget tråg och samtidigt få plats med oljepumpsdrivningen, motorn skulle komma för högt. Så det vart bara o börja kapa! Nu har jag iallafall fått motorn på hyffsad plats. Blir spännande spakställ sen ;)

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
cjagenmark
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: fre jan 02, 2009 12:01 am
Ort: Bräkne-Hoby

Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo

Inlägg av cjagenmark »

Toppen är o-ringad och sen sitter det även andra knaster i får att få högre fjädertryck
/ Christoffer
0768395017
BMW E28
http://www.garaget.org/?car=297425
Skriv svar