Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Re: Opel Ascona B-77 M30B34 Turbo
Det var mer än jag visste! Behöver troligen inte byta till hårdare ventilfjädrar då? 

- cjagenmark
- För mycket laddtryck
Det tror jag inte ska behövas. Knasterna som sitter i är från någon Renault har jag för mig, och är enkelspåriga och bygger mer än std knaster
. Kul att se att de gamla delarna lever än 

-
- För mycket laddtryck
Rått bygge 

Tack så mycket!
Gjort ett par timmar idag med.. mest funderat och mätt dessvärre, efter att jag monterat lådan kom jag fram till att jag får lösa eget tråg ändå och montera motorn längre fram. Lådan skulle hamna nåt jävulskt långt bak annars.
Så får inhandla lite alu, sen försöka lära sig svetsa alu tråg. Kommer blir spännande
något att tänka på när man byggertråg? Lutning,skvalpplåtar osv?
Nya positionen blir såhär..

Börjar bli rätt uppkapat nu.. mer kommer det få bli tyvär!

Gjort ett par timmar idag med.. mest funderat och mätt dessvärre, efter att jag monterat lådan kom jag fram till att jag får lösa eget tråg ändå och montera motorn längre fram. Lådan skulle hamna nåt jävulskt långt bak annars.
Så får inhandla lite alu, sen försöka lära sig svetsa alu tråg. Kommer blir spännande

något att tänka på när man byggertråg? Lutning,skvalpplåtar osv?
Nya positionen blir såhär..

Börjar bli rätt uppkapat nu.. mer kommer det få bli tyvär!

Polaren fick tummen ur och bytte gastub till TIG'en och svetsa våran kompressor tank.

Tänkte att jag då likaväl kunde börja färska upp minnet hur man tiggar,inte Tig'at på ett par år så blev inte skitsnyggt men... Blir spännande med alu sen!
Fick iallafall till två motorfästen

Köpte även mig själv en julklapp!

Får fortsätta med fästena imorn så motorn hamnar på plats!

Tänkte att jag då likaväl kunde börja färska upp minnet hur man tiggar,inte Tig'at på ett par år så blev inte skitsnyggt men... Blir spännande med alu sen!
Fick iallafall till två motorfästen

Köpte även mig själv en julklapp!

Får fortsätta med fästena imorn så motorn hamnar på plats!
Fått lite gjort i mellandagarna iallafall . Lite motorfästen,rostlagning och rostletning ;)Motorn är nu iallafall på plats!

fick köpt lite material till torped och 3mm alu till tråget.
undersida Tröskel såg fint ut ..

Fick även på lite effekthöjande detaljer

fick köpt lite material till torped och 3mm alu till tråget.

undersida Tröskel såg fint ut ..

Fick även på lite effekthöjande detaljer

Fortsatt att laga rost, en mindre brand smög sig på. Så får sanera ur duktigt efter pulvret haha
men nu ska jag släppa rostlagningen ett tag och få klart ett växellådsfäste tänkte jag!
Dags att skaffa kaffekokare till garaget.. köpe muggarna växer lika fort som urkapning i bilen. Något sorts sammanhang..

Det tar sig iallafall..

Men det tog sig även i bilen lite..

Kapade ur lite mer för downpipe med, passade då på att bygga om balken/ramen lite för att enklare få dit Grenrör. Fick ca 3cm till!

Han lär bli kvar och skämmas på bockarna ett tag. Fortfarande siktet inställt på att få köra i sommar.. sensommaren är väl troligast.

taskig bild, men polarens och till lika garagekompanjon som gett lite ininspiration. Lite mindre galet motorval men en Jävla bil till att gå,får uppuppgradering över vintern. Lär bli en naturlig rival! M42B18 turbo,i kadett c som får separata spjäll för tillfället!

Dags att skaffa kaffekokare till garaget.. köpe muggarna växer lika fort som urkapning i bilen. Något sorts sammanhang..

Det tar sig iallafall..

Men det tog sig även i bilen lite..

Kapade ur lite mer för downpipe med, passade då på att bygga om balken/ramen lite för att enklare få dit Grenrör. Fick ca 3cm till!

Han lär bli kvar och skämmas på bockarna ett tag. Fortfarande siktet inställt på att få köra i sommar.. sensommaren är väl troligast.

taskig bild, men polarens och till lika garagekompanjon som gett lite ininspiration. Lite mindre galet motorval men en Jävla bil till att gå,får uppuppgradering över vintern. Lär bli en naturlig rival! M42B18 turbo,i kadett c som får separata spjäll för tillfället!

Tillbaka i garaget efter en stunds motivationsbrist samt thailands semester! Börjat knåpa ihop en kardantunnel, samt torpedvägg och växellänkage. Börjar bli en heldel plåt som är utbytt i den här jäkla bilen..
Synd att man inte är bättre på plåtknackning och har en bättre MIG svets, sugen som fan på att köpa mig en tre fasare av kvalitetsmärke beg..
Lite bilder iallafall!
Hemmaknåparens plåtbock.. När biltema sviker på att leverera en kantvik av bänkmodell!

Börjar ta sig lite
Blir lite trångt för gasfoten men nu är det så tight det går..

Blev inte helt nöjd med passformen på friskluftsintaget, men får funka.

Byggde en liten utbyggnad för avgassytem, så passageraren får lite varmare om fötterna

Började fixa ihop ett växellänkage, så kort som bara möjligt. Parade ihop ett avkortat länkage från e28an och en gammel biltema spak. Lär bli korta och fina slag hoppas jag!

Synd att man inte är bättre på plåtknackning och har en bättre MIG svets, sugen som fan på att köpa mig en tre fasare av kvalitetsmärke beg..
Lite bilder iallafall!
Hemmaknåparens plåtbock.. När biltema sviker på att leverera en kantvik av bänkmodell!

Börjar ta sig lite

Blev inte helt nöjd med passformen på friskluftsintaget, men får funka.

Byggde en liten utbyggnad för avgassytem, så passageraren får lite varmare om fötterna

Började fixa ihop ett växellänkage, så kort som bara möjligt. Parade ihop ett avkortat länkage från e28an och en gammel biltema spak. Lär bli korta och fina slag hoppas jag!

-
- För mycket laddtryck
- cjagenmark
- För mycket laddtryck
Ser nu även att turbon är bytt sen Jah hade den. Körde hx55 med 19avgashus
Ja, köpte den utan turbo så fick jag på denna med #22 avgas. Men den ska bytas ut mot något mindre! 

- cjagenmark
- För mycket laddtryck
vad blir det för turbo nu då ? den med hx55 och 19avgashus svarade helt ok
Vet inte, måste ha mindre fysiska mått för att ha en chans att få plats med en turbo. Hade gärna åkt vidare med Hx55 annars!
Fått lite gjort i garaget, inte alls så mycket som jag tänkt men så är det väl alltid..
Fortsatte lite på kardantunneln, blir inte klok på hur jag ska få ihop sista delen mot org. tunnel snyggt. Mina kunskaper i plåt sviker mig

Blev rätt sköna växlingslägen!

Fick kapa upp lite i fronten för IC'n.. Får se hur det ser ut när bilen är på marken hurpass IC'n syns och hur mycket man stör sig på det bortkapade. Kanske får snida till något eget i fronten.

Tog ner gamla axeln i förmån för att bygga mig en 240 axel istället.. Lamelldiffad är org axeln om någon är sugen!

Bankade runt lite då jag såg lite rost, blev inte positivt överaskad tyvärr. Ser ut som jag får bygga nya balkar,krängarfästen, övre fjäderskålar osv. Kul!

Nya tag i veckan! Turbo ska beställas, rost ska lagas, volvo axel ska hämtas!
Fortsatte lite på kardantunneln, blir inte klok på hur jag ska få ihop sista delen mot org. tunnel snyggt. Mina kunskaper i plåt sviker mig

Blev rätt sköna växlingslägen!

Fick kapa upp lite i fronten för IC'n.. Får se hur det ser ut när bilen är på marken hurpass IC'n syns och hur mycket man stör sig på det bortkapade. Kanske får snida till något eget i fronten.

Tog ner gamla axeln i förmån för att bygga mig en 240 axel istället.. Lamelldiffad är org axeln om någon är sugen!

Bankade runt lite då jag såg lite rost, blev inte positivt överaskad tyvärr. Ser ut som jag får bygga nya balkar,krängarfästen, övre fjäderskålar osv. Kul!

Nya tag i veckan! Turbo ska beställas, rost ska lagas, volvo axel ska hämtas!
-
- Forumsberoende
Kul bygge, den kommer gå bra!
Leidinger tuning på Ebay har jag köpt plåt till mina Oplar ifrån. Är rätt så bra priser och billig frakt. Här är länk till hans Ebay store: http://stores.ebay.com/opeltuningleidinger/
/David
Leidinger tuning på Ebay har jag köpt plåt till mina Oplar ifrån. Är rätt så bra priser och billig frakt. Här är länk till hans Ebay store: http://stores.ebay.com/opeltuningleidinger/
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085