Hej
Brukar vara svårt få till en bra geometri med dessa aluminiumvipparmar, kan i sämsta fall belasta ventilen så den går av.
Jag har själv testat detta för 30+ år sedan med liknande Chev.Sb vipparmar och lyftare från en äldre opelmodell som möjliggjorde cirka 5 cm långa stötstänger. Jag använde racingventiler avsedda för Chevrolet som var längre och lättare och till detta lash caps för att få vettig geometri. Övergav dock detta då det fungerade lika bra med originaldelar.
Att slipa fler smörjspår på original kupolbrickan är bra samt att slipa upp originalvippan så den inte bottnar mot vipparmsbulten. Dessa modifieringar tillsammans med den vipparmsmutter som syns på bilden gör tillsammans att det räcker långt.
Att montera skyddsplåt/nät över öppningen till kamkedjan och över hålen på kamsidan är ett bra säkerhetsalternativ så man slipper att lösa saker hamnar i kamdrivningen.
En exklusiv lösning som inte fanns för 30 år sedan:
Länk:
http://www.tgmotor.se/Rullvippa.htm
Dessa är speciellt tillverkade för opel cih och passar direkt samt verkar vara av mycket hög kvalitet.
De har en vettig vipparmsgeometri upp till mer än 13 mm ventillyft.
Men som sagt originaldelarna fungerade bra för mig och även i samtida rallymotorer med rätt hög effekt.
/Ingvar