Egen gjorda stötstänger, behöver hjälp

Diskussioner för erfaret folk
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Egen gjorda stötstänger, behöver hjälp

Inlägg av opelkrut »

Hej! Tänkte göra egna stöt stänger till min motor. Och undrar vilket material som lämpar sig bäst?
Motorn i fråga är en opel cih. Skickar med nån bild så ni ser vad det handlar om
Godjul mvh Andreas :)
Bild
Bild
ingvar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor mar 31, 2011 6:13 pm

Re: Egen gjorda stötstänger, behöver hjälp

Inlägg av ingvar »

Hej
Brukar vara svårt få till en bra geometri med dessa aluminiumvipparmar, kan i sämsta fall belasta ventilen så den går av.

Jag har själv testat detta för 30+ år sedan med liknande Chev.Sb vipparmar och lyftare från en äldre opelmodell som möjliggjorde cirka 5 cm långa stötstänger. Jag använde racingventiler avsedda för Chevrolet som var längre och lättare och till detta lash caps för att få vettig geometri. Övergav dock detta då det fungerade lika bra med originaldelar.

Att slipa fler smörjspår på original kupolbrickan är bra samt att slipa upp originalvippan så den inte bottnar mot vipparmsbulten. Dessa modifieringar tillsammans med den vipparmsmutter som syns på bilden gör tillsammans att det räcker långt.

Att montera skyddsplåt/nät över öppningen till kamkedjan och över hålen på kamsidan är ett bra säkerhetsalternativ så man slipper att lösa saker hamnar i kamdrivningen.

En exklusiv lösning som inte fanns för 30 år sedan:
Länk: http://www.tgmotor.se/Rullvippa.htm
Dessa är speciellt tillverkade för opel cih och passar direkt samt verkar vara av mycket hög kvalitet.
De har en vettig vipparmsgeometri upp till mer än 13 mm ventillyft.

Men som sagt originaldelarna fungerade bra för mig och även i samtida rallymotorer med rätt hög effekt.

/Ingvar
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Egen gjorda stötstänger, behöver hjälp

Inlägg av Kadett4wd »

Precis sådär har jag byggt en cih topp en gång.
Men med cheva bb vippor och 1.83 i utväxling.
Och med skillnaden att jag hade en lång axel genom alla 8 vipporna.
Som även oljan gick genom.
Var lite pyssel, motorn var även en nedstrokad 2.4 samt borrad 98mm så det fick plats rejäla ventiler.
Tyvärr står den ostartad än. Byggde den för över 10 år sedan.
Tanken var att det skulle bli en grinig turbomaskin.
Men.... :(
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Egen gjorda stötstänger, behöver hjälp

Inlägg av The »

Det gäller ju även att stötstången är anpassad i längd till kammens lyft.
Senast redigerad av The den fre dec 26, 2014 9:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
opelkrut
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: mån feb 07, 2011 7:57 pm

Re: Egen gjorda stötstänger, behöver hjälp

Inlägg av opelkrut »

Okej tackar för att ni vill hjälpa och skriver en rad! Mycket bra.
Jag vet att det är många som avrådigt mig från rullisar, många skriver att det är svårt att få till osv. Men jag vill ändå prova, allt är ju original mått i toppen, förutom att det är smidda ventiler hårdare fjädrar och en turbo kam. Det finns tydligen som som lyckats få till det bra och dom säger att det funkar bra, så jag tänkte ge det ett försök iaf. Funkar rostfritt bra eller ska man ta något annat material?
Och finns det någon Tum regel över hur mycket Vipan ska luta när nocken inte är där/ är där. Om ni förstår hur jag menar? Tänkte kolla på hur original vippan ligger över ventilen vid belastning/tdc och utgå från det. Sen får man väl pröva sig fram lite :)
Hoppas ni förstår hur jag tänkter!
Mvh andreas
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Egen gjorda stötstänger, behöver hjälp

Inlägg av hauge »

jag skulle pröva kromstål (=rostfritt, men ej syrafast) med en kromhalt över 12 %.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar