enkelt tillskottsprut, skulle detta funka??
Moderator: backeliten
Re: enkelt tillskottsprut, skulle detta funka??
aaa det förklarar ju ialalfalll något, den har slutat spika helt nu efter några dagars körning på v-power ?? knacksnesor?
frågan är om det underlättar byte mellan e85 och 95 oktan eller om det ger en fördröjjning mellan tankning då den ska lära om sej?? kanske är så lite att det knappt märks skillnad,??
har tänkt köra dubbla BTR (dvs tre, har en progressiv i serie med orginalet nu) så jag kan skifta mellan olika bränsletryck med en bvallofix i sammband med bränslebyte, kommer enbart köra tomt på ena bräsnlet å sen fylla upp med "nya" bränslet är tanken då olika blandningar blir betydligt svårare att styra, sen för kallstarterna på mornarna så behöver man nog ha ren bensin gissar jag
frågan är om det underlättar byte mellan e85 och 95 oktan eller om det ger en fördröjjning mellan tankning då den ska lära om sej?? kanske är så lite att det knappt märks skillnad,??
har tänkt köra dubbla BTR (dvs tre, har en progressiv i serie med orginalet nu) så jag kan skifta mellan olika bränsletryck med en bvallofix i sammband med bränslebyte, kommer enbart köra tomt på ena bräsnlet å sen fylla upp med "nya" bränslet är tanken då olika blandningar blir betydligt svårare att styra, sen för kallstarterna på mornarna så behöver man nog ha ren bensin gissar jag
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1091
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: enkelt tillskottsprut, skulle detta funka??
Är det inte så att de bara är adaptiva i det lambdareglerade området?
WOT och lite kraftigare acceleration är inte adaptivt alls på de två bilar jag har från årsm. 00 och 03.
Kanske det skiljer mellan olika tillverkare?
WOT och lite kraftigare acceleration är inte adaptivt alls på de två bilar jag har från årsm. 00 och 03.
Kanske det skiljer mellan olika tillverkare?
Re: enkelt tillskottsprut, skulle detta funka??
jag vet att imprezan jag hade (-99) var väldans seg att lära om sej, och det framförallt på fullast.
hur det är med denna vet jag ju inte, att den spikar mindre kan ju skilja på olika väderlek etc med iom det är så på gränsen.
hur det är med denna vet jag ju inte, att den spikar mindre kan ju skilja på olika väderlek etc med iom det är så på gränsen.
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: enkelt tillskottsprut, skulle detta funka??
Det styrsystemet som jag arbetade med till yrket en period hade två olika adaptiva minnen (Ford Mustang Cobra '99-'00), ett short term och ett long term.
Short term är det man ser normalt dvs det loggar lambdasondens signaler, justerar mot lambda 1 och sparar justeringarna i ett korttidsminne dvs ett 100 km-minne som fylls på hela tiden med nytt och det gamla glöms bort. Vid fullgas och dylikt släpper den taget och man läser direkt ur mappen efter vad LMM visar för last.
Sen long term var ett högre minne som loggade justeringarna i shortterm och kom ihåg dem permanent. Det gjorde även genomslag i hela mappen genom interpolering dvs även i de områdena som normalt inte täcks av short term, t.ex fullgas. Detta kunde få till följd att hade man en liten luftläcka som gav justering vid t.ex tomgång och cruising så kunde den ge duktigt felaktiga blandningar på fullgas, och eftersom man inte mäter på fullgas så upptäcktes det aldrig.
Vet inte vilken nytta du har av detta just nu, men det kan vara bra att känna till.
Short term är det man ser normalt dvs det loggar lambdasondens signaler, justerar mot lambda 1 och sparar justeringarna i ett korttidsminne dvs ett 100 km-minne som fylls på hela tiden med nytt och det gamla glöms bort. Vid fullgas och dylikt släpper den taget och man läser direkt ur mappen efter vad LMM visar för last.
Sen long term var ett högre minne som loggade justeringarna i shortterm och kom ihåg dem permanent. Det gjorde även genomslag i hela mappen genom interpolering dvs även i de områdena som normalt inte täcks av short term, t.ex fullgas. Detta kunde få till följd att hade man en liten luftläcka som gav justering vid t.ex tomgång och cruising så kunde den ge duktigt felaktiga blandningar på fullgas, och eftersom man inte mäter på fullgas så upptäcktes det aldrig.
Vet inte vilken nytta du har av detta just nu, men det kan vara bra att känna till.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: enkelt tillskottsprut, skulle detta funka??
Longterm minnet lagrar justeringar gjorda av shortterm och kompenserar därefter för att hålla shortterm trim så nära 'noll' som möjligt.
kanske enklare att förstå
Hursom, för att kunna se detta med smalbandare så är spruten programmerade att 'pendla' och mäter sedan tiden signalen är fet eller mager eftersom smalbandare är så tvära i voltkurvan kring lambda 1.
Detta också för att hålla liv i katten eftersom det ger dålig mätning med smalbandare, det ömsom skvätter i lite soppa ömsom förbränner den(i katten)
Normal pendling i min merca exempelvis är mellan lambda 0.98 och 1.02, men det bilprovningen ser är ett medelvärde på detta.
Normal longterm trim är runt +-2 till 3%, det beroende på ändringar i väder.
börjar det dra iväg kan man börja ana nåt är på gång.
Varför man vill hålla shortterm kring 0 är för att ha lika marginal åt båda håll så bränslekorrigingar är snabba.
Lek med tanken den ligger kring 20% +, då tar det en massa motorcykler att dra ned det till noll igen, men problem med sönderbrända kattar mm efter en tid.
Jag har bråkat en del i sommar med detta i min merca då jag installerat en piggyback.
Jag var så pass smart att jag körde med tomma kattar första tiden då jag bråkade med det här.
Här finns det lite roliga vägar att gå om man vill, en del nyare bilar har faktiskt en 'map' för longterm trim, och lägger olika trim i mappen över olika belastningsområden.
Mao ibland om man ser ltft(longtermfueltrim) kompensera 5% på tomgång kan det vara 10% på fullast.
För att exempelvis addera bränsle vid boost kan man med lite finurlig elektronik sänka spänningen från lambdan bara vid laddtryck, då kommer boxen kompensera för detta och lägga det i longterm minnet.
Men funkar bara på sådana med map på ltft, i min exemelvis är det bara som pacman skriver, en rak kompensering på säg 5% över hela kurvan, som då även ligger som kompensering utanför closed loop.
då kan man lura den med en smart piggyback istället som man har en map för ändringar i spänningen på olika last på olika varvtal.
sorry.. svävade iväg lite *S*
kanske enklare att förstå

Hursom, för att kunna se detta med smalbandare så är spruten programmerade att 'pendla' och mäter sedan tiden signalen är fet eller mager eftersom smalbandare är så tvära i voltkurvan kring lambda 1.
Detta också för att hålla liv i katten eftersom det ger dålig mätning med smalbandare, det ömsom skvätter i lite soppa ömsom förbränner den(i katten)
Normal pendling i min merca exempelvis är mellan lambda 0.98 och 1.02, men det bilprovningen ser är ett medelvärde på detta.
Normal longterm trim är runt +-2 till 3%, det beroende på ändringar i väder.
börjar det dra iväg kan man börja ana nåt är på gång.
Varför man vill hålla shortterm kring 0 är för att ha lika marginal åt båda håll så bränslekorrigingar är snabba.
Lek med tanken den ligger kring 20% +, då tar det en massa motorcykler att dra ned det till noll igen, men problem med sönderbrända kattar mm efter en tid.
Jag har bråkat en del i sommar med detta i min merca då jag installerat en piggyback.
Jag var så pass smart att jag körde med tomma kattar första tiden då jag bråkade med det här.
Här finns det lite roliga vägar att gå om man vill, en del nyare bilar har faktiskt en 'map' för longterm trim, och lägger olika trim i mappen över olika belastningsområden.
Mao ibland om man ser ltft(longtermfueltrim) kompensera 5% på tomgång kan det vara 10% på fullast.
För att exempelvis addera bränsle vid boost kan man med lite finurlig elektronik sänka spänningen från lambdan bara vid laddtryck, då kommer boxen kompensera för detta och lägga det i longterm minnet.
Men funkar bara på sådana med map på ltft, i min exemelvis är det bara som pacman skriver, en rak kompensering på säg 5% över hela kurvan, som då även ligger som kompensering utanför closed loop.
då kan man lura den med en smart piggyback istället som man har en map för ändringar i spänningen på olika last på olika varvtal.
sorry.. svävade iväg lite *S*
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: enkelt tillskottsprut, skulle detta funka??
Mkt bra beskrivning tyckte jag. Var åtta år sen jag jobbade med det så minnet har börjat bli dammigt.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: enkelt tillskottsprut, skulle detta funka??
Om du kollar denna sida jag vet inte om du känner till det men Tuner Pro är ett grattis program som man anväder ihop med olika hårdvara tex i ditt fall en emulator som heter Moates finns att köpa på moates.net kostar 175 dollar och då ingår diverse kablar sen måste du köpa en sockel så du tar bortt din box eprom och ersätter det med en sockel sen kopplar du in Ostrich 2 som emulatorn behöver sen så hämtar du Tuner Pro det finns redan filer för din bil på deras sida kolla här:http://www.tunerpro.net/downloadBinDefs.htm
Om du kollar längst ner i den listan hittar du VW och där finns din VR6:a med!!!!!
Det är ett billigt allternativ och jag tror även att man med hjälp av Ostrich boxen kan köpa ett tomt eeprom och själv bränna ett nytt när man tycker man justerat klart den men det här sista är jag inte helt hundras på om den kan bränna chippen åxå men den andra biten ned att mappa om din box kommer den klara galant!!!
Lycka till för det är ett kul snik/vinterprojekt!!
Mvh///Jörgen
Om du kollar längst ner i den listan hittar du VW och där finns din VR6:a med!!!!!
Det är ett billigt allternativ och jag tror även att man med hjälp av Ostrich boxen kan köpa ett tomt eeprom och själv bränna ett nytt när man tycker man justerat klart den men det här sista är jag inte helt hundras på om den kan bränna chippen åxå men den andra biten ned att mappa om din box kommer den klara galant!!!
Lycka till för det är ett kul snik/vinterprojekt!!
Mvh///Jörgen

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
- Ort: Bergen Norge
Re: enkelt tillskottsprut, skulle detta funka??
Hei
Ostrich fungerar klockrent innom gitta ramar.
Jag har kørt med Ostrich dom senaste 4 åren og aldrig hatt nån sorts problemar.
Den kan dock inte brenne chip, det må du ha en egen brenner for å gjøre.
Tunerpro programmet har også blitt veldig bra og stabilt.
Mvh
Jens B
Ostrich fungerar klockrent innom gitta ramar.
Jag har kørt med Ostrich dom senaste 4 åren og aldrig hatt nån sorts problemar.
Den kan dock inte brenne chip, det må du ha en egen brenner for å gjøre.
Tunerpro programmet har også blitt veldig bra og stabilt.
Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Re: enkelt tillskottsprut, skulle detta funka??
Har du länkar på vart ja kan köpa ostrich ifrån?
Re: enkelt tillskottsprut, skulle detta funka??
Jamen det skrev jag ju i mitt inlägg!!!
Men här kommer länk till både Moates som gör och säljer Ostrich och andra emulatorer och även chipbrännare:https://www.moates.net/
Och här kommer länk till Tuner Pro:http://www.tunerpro.net/
Tuner Pro är ett gratis program som fungerar med olika hårdvara bland annat Ostrich2 och en hel del andra emulatorer!!!!
Och kollar man priserna på Moates sida så är Ostrich, Demon,Quarterhorse väldigt prisvärda emulatorer än som man jämför med andra stora kända som Hondata!!!!
Så gå in och läs på dessa länkarna för det finns väldigt mycket bra grejor och även information och lite länkar till andra bra grejor!!!
Mvh/Jörgen

Men här kommer länk till både Moates som gör och säljer Ostrich och andra emulatorer och även chipbrännare:https://www.moates.net/
Och här kommer länk till Tuner Pro:http://www.tunerpro.net/
Tuner Pro är ett gratis program som fungerar med olika hårdvara bland annat Ostrich2 och en hel del andra emulatorer!!!!
Och kollar man priserna på Moates sida så är Ostrich, Demon,Quarterhorse väldigt prisvärda emulatorer än som man jämför med andra stora kända som Hondata!!!!
Så gå in och läs på dessa länkarna för det finns väldigt mycket bra grejor och även information och lite länkar till andra bra grejor!!!
Mvh/Jörgen

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 266
- Blev medlem: lör nov 30, 2013 10:26 am
- Ort: avesta dalarna
Re: enkelt tillskottsprut, skulle detta funka??
det går å löda i hop egna pwm ...men har bara gjort det en gång. borde ju funka.