Jensas Swedish Racing Motors. Ny gatbils B230 kamaxel!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Jensas STS Speed shop (full gas!)

Inlägg av super7 »

:thumbright:

Var bara intresserad om det var ett storvolyms block.
Den första varianten var ju känd för att spricka i cylinder väggen.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (full gas!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej nu har vi fått hem en ny mineral olja som heter Cougar 1400-40 Racing som är komponerad för allt från dragrace till rally cross mm. den får dock inte användas på gatan då den har alldeles för höga halter med bra tillsatser som skyddar mot slitage :wink:

Den går på 162.50kr/litern och förpackas i 5L dunkar (130kr litern utan moms)

Nu till en början så har jag erbjudande och man kan köpa 20 liter (en kartong 4x5) för 2999kr = 251 kr rabbat

lägg beställningen på jens@savarturbo.se

mvh jens

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (2150RC)

Inlägg av Jens Gustavsson »

går bara bättre och bättre för markus nilsson i rally skogen i sommar... från vk i dag
Allt funkade för Nilsson
Publicerad idag kl 11.00

Övrig sport Äntligen var det dags igen. Rallytävlingen Umenatten satte stopp för en långvarig sommartorka. – Det var djävulskt roligt att köra, säger Marcus Nilsson, vinnare i den trimmade fyrhjulsdrivna klassen.

Det var ungefär tre decennier sedan en DM-klassad rallytävling anordnades på grus under sommartid i området. Tills i helgen. Umeå AK bröt mönstret genom att dagtid arrangera Umenatta i skogarna utanför Sävar.

Vännäs MK-föraren Marcus Nilsson vann den fyrhjulsdrivna klassen grupp A.

- Det här funkade bra tycker jag. Det var en djävulskt rolig sträcka att köra, grymt rolig, säger han och utvecklar:

- Banan innehöll allt. Det var hopp, fullfartskurvor, snäva kurvor, vägbyten och ja, allt.

Det råder inget tvivel om att förarna var nöjda med förutsättningarna.

- Här uppe är det ju ovanligt att köra sommartid, men jag har hållit igång och kört en hel del i sommar på andra ställen, som Åsele och Östersund.

Nilssons bil, en Nissan Sunny GTi, sågs över nyligen och föraren själv ser klara förbättringar.

- Vi laborerade lite med han i våras, bytte turbo och hade bra hjälp från Sävar. Den går riktigt bra nu.

Thomas Lahti, tävlandes för Boden, vann den trimmade tvåhjulsdrivna klassen.

- Ja, det gick fint och var fina vägar, mycket fina vägar. Det var lagom kurvig, men lite lös. Jag slirade lite för mycket.

Du har inte kört här under sommartid tidigare?

- Ja, här var det länge sedan det arrangerades något så här. Jag började köra 1988 och har då inte varit här och kört.

- Det är roligt att köra på sommaren. Vi får hoppas på det här nästa år också, säger han.

Jens Gustavsson skrev:fortsättning från sid 50-51 i denna tråd med restriktor special HX30 turbon jag byggde. den sitter nu i bilen och jag har grov mappat i bränsle och laddtrycks styrningen i GEMS styrsytemet så markus kan testa den i skogen i helgen.
då mattis har tid ska den fin putsas i chassi dynon i sävar också då kommer vi plocka minst 15hk till för jag har varit försiktig och kör fet lamda, lågt ladd och låg tändning. går dock tilräckligt bra för att mapparen ska bli åkrädd än fast vi kör på en bred asfalts väg ute i skogen.

är mappad så pik laddtrycket är på 1.4bar nu samma som tidigare men laddtrycket kommer ca 800rpm tidigare och det fins mycket mer tryck att tillgå senare och denna turbo kommer hålla bättre är jag rätt säker på än T28 som användes tidigare.

ett par bilder

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Ny Olja erbjudande)

Inlägg av Jens Gustavsson »

sevärd film för B20 trimmare som ska köra in kamaxeln. jag rekommenderar starkt på de lite värre (över 8mm kam lyft iallafall) B20 kamaxlar nuförtiden att man kör dem utan inner fjädrar första 40 minuterna. sen att man använder cougar oljan som jag rekommenderar (se anons över här).

jag har också om värderat fjädertryck lite då man ofta har kört för höga tryck tidigare men jag hjälper mina kunder med det och så klart väldigt specefikt för den motor man har och användnings område.

https://www.youtube.com/watch?v=re-VqHO ... u&index=11

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Ny Olja erbjudande)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej tänkte bara visa en halv färdig STS 50mm westgate ventil som har extra flöde för en holset turbo MB 24v i lycksele!
den har portats extra mycket och den har 2.5" rör ut och en speciell vinkel in för högre flöden.

många tror felaktigt att det är ventil diametern bara som avgör flödet ut men det kan jag säga är fel denna "lilla 50mm wg" klarar extrema effekter.

hur den exakta portningen inuti ser ut behåller jag och mina kunder för oss själva :D

mvh jens

Bild
Användarvisningsbild
swerobin91
För mycket laddtryck
Inlägg: 387
Blev medlem: mån nov 14, 2011 6:53 am
Ort: Halmstad

Re: Jensas STS Speed shop (Ny Olja erbjudande)

Inlägg av swerobin91 »

:thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Ny Olja erbjudande)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Har tagit en bild på min adapter man använder för att provtrycka, den kan köpas av mig med eller utan silikonslang och klammer. Tillverkad i teflon-liknade plast för att montera på kompressor-inloppet på turbon och provtrycka upp till det tryck man kör. Jag provtrycker alltid egna turbo-systemet före tävlingar, justeringar och före jag börjar köra en motor i dynon här. Lätt hänt att man sabbar en tävling eller en bromsning för att man har ett läckage som man inte vet om - som att kasta pengar och tid i sjön! :doh:

Läs mer i denna tråd om provtryckning http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361

Tillverkas efter beställning mellan 0-130mm. Ca pris 300-500kr beroende på storlek. Det finns en lyx-modell med inbyggd tryckregulator också.

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Ny Olja erbjudande)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej tänkte bara berätta att jag portat till ett par nya ford pro-comp 190cc toppar i dag med 2.02x1.6 ventiler. är rätt nöjd med dem då de vart riktigt fina. sätes jobb och styrningarnas spel, ventiler mättes upp för jag är lite skeptisk för kina topparna men allt såg bra ut :thumbright:

upskattar att flödet ligger kring 250cfm (+25cfm). vart nog mycket bättre på lägre lyft också då det va ganska häftiga kanter i förbräningsrummen.

men det är lite liten aria i dem för att det ska bli super effekt (ca 1.65kvadrat tum vid stötstängerna) men det är en 302 så den kommer nog gå rätt gott. en mekanisk isky kam med 242 grader och 500 i lyft med fjädrar som jag specat till topparna ska också dit sen kommer den bromsas i vinter i rullarna i sävar.

rullarna är skoningst elaka mot automat gatmotor v8:or dock så några häftiga siffror blir det inte men mycket bättre än med standard topparna+ kam hoppas vi på (168whp ej tunat nått)

mvh jens

Bild
Apel_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: mån aug 27, 2012 11:16 pm
Ort: Sundsvall

Re: Jensas STS Speed shop (B18 sport båt)

Inlägg av Apel_ »

Jens Gustavsson skrev:här kommer en bild på en sävar special SUPER HX35 med singel entry #8 avgashus 54mm in och 55mm ut som är anpassad för montering på ett orginal grenrör och tanken är att man ska kunna smyga sig igenom besiktningen och ända ha luft för 450-500hk i en 240 eller 740/940 med smyg placerad fult portad och preppad 38mm wastegate under turbon 8) .

Bild
Hur fungerade detta, utveckla gärna. Funderar på att bygga ett liknande koncept för enkelhetens skull på b5234t med hx35 #12 singelentry, s60r grenrör och någon lämplig wastegate.

//Simon
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas STS Speed shop (Ny Olja erbjudande)

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:Hej tänkte bara berätta att jag portat till ett par nya ford GT40 toppar i dag med 2.02x1.6 ventiler. är rätt nöjd med dem då de vart riktigt fina.

men det är lite liten aria i dem för att det ska bli super effekt (ca 1.65kvadrat tum vid stötstängerna) men det är en 302 så den kommer nog gå rätt gott. en mekanisk isky kam med fjädrar som jag specat till topparna ska också dit sen kommer den bromsas i vinter i rullarna i sävar.

mvh jens

jaha.. kul :)
Bilder?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (portade GT40 toppar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

bilder kommer under dagen jag hann inte få fram dem före helgen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (portade GT40 toppar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har uppdaterat med en bild nu och lite mer info. det va inte gt 40 toppar heller det va pro comp 190cc.

simon jag har ingen kontakt med normannen som köpte special turbon du har bild på men jag tror det är en rätt fin kombination om man ska besiktiga bilen i en 76 eller nyare bil utan att åka fast :) skulle gärna vilja dyna en sån motor här och se vad den går för :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (portade ford toppar)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej jag har varit ledig nu några dagar samt bromsat en till drifting motor från lycksele så det har inte varit mycket tid över till e-mail sista veckan (veckorna) men jag ska jobba i morgon med alla mail och uppdatera lite från bromsningen och skicka lite paket.

ni som väntar på svar på olika saker eller paket kan höra av er igen efter helgen om ni inte fått kontakt med mig

gott nytt år också! 2015 kommer bli ett år med högt laddtryck :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (Gott nytt år!)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej det har kommit några web shoppar som sänkt priset på Holset turbos här på slutet och för att visa att jag kan konkurera med priser så kör jag en drive med Web pris på holset turbos.

För att konkurera på samma villkor som en web shop så gäller bara dessa "web priser" vid snabba affärer utan en massa frågor och det ingår inte heller någon tjänst där man kan byta in avgashus och diskutera hur man ska få turbon att fungera perfekt i den motor man har mer än vad som står i min hemsida http://savarjens.weebly.com/holset-turbos.html

Man får inte heller en 30 dagars faktura som jag har normalt utan turbon ska betalas innan jag skickar paketet.


Men så klart så kan man köpa turbo på det vanliga sättet med standard priset och få mycket hjälp och ha möjlighet att få testa avgashus och 30 dagars faktura om man hellre vill ha det.


Några web prisexempel ink moms....

Holset Super HX35-8 6995kr

Holset Super HX35-12 5995kr

Holset Super HX40-14 6995kr

Holset HX50 MFS 8095kr

Holset HX55 Pro 9095kr


Då man beställer så mailar man till jens@savarturbo.se och skriver vad man ska ha för turbo, fulständigt namn och adress. man får sen en pdf faktura som svar. Då pengarna finns på mitt konto märkt med faktura numret så skickar jag paketet med turbon.

Nu första två veckorna kan leverans tiden vara lite längre men om ett par veckor är mitt nya lager utrymme klart och då ska jag ha mer i lager för snabbare leveranser inom ett par dagar.


Tråkigt att behöva sänka priserna men det händer ibland att en kund ringer mig med en massa frågor eller mailar 10-20 mail med frågor sen då alla fråge täcken är uträttade så köper de turbon 200kr billigare på en web shopp :lol: svårt att leva på att jobba gratis så jag erbjuder detta för dem som inte behöver nån hjälp likande vissa web shoppar. de som värde sätter hjälpen har den möjligheten kvar att handla för vanliga priset.

mvh jens gustavsson

Gustavssons Drift&underhåll
Användarvisningsbild
gjutarolle
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
Ort: Jönköpig

Re: Jensas STS Speed shop (Holset web priser!)

Inlägg av gjutarolle »

Har hx40 super i min t6, grymt nöjd!
Bra spol och även bra toppeffekt
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen

spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle

Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
Bild
Skriv svar