Drifting/Timeattack Urquattro

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
gjutarolle
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: lör dec 18, 2010 3:50 pm
Ort: Jönköpig

Re: drifting urquattro snart start!

Inlägg av gjutarolle »

x6rs skrev:Nej orginal är den inte, fast det va den inte från början när jag köpte den heller så har inte direkt dåligt samvete heller:) ja du, när du påpekar det så har den andra urquattron I garaget ett sånt styrstag, nu klarar downpipen precis staget så det är nog inga problem, men tack för tipset! Vet att det blir ännu tightare när man hissar bilen så får hoppas den inte lyfter i fronten för mycket när man gasar hehe;)
Har du kvar gt quattron?
Ha med i beräkningen bara att metall växer när de blir varmt och att motorn alltid rör sig lite, vet inte hur hårda kuddar du har men, :whistle:
Volvo 740 T6 650whp och 915nm på hjulen

spana in min garaget sida:http://www.garaget.org/gjutarolle

Följ min Projekttråd, Nylackad Volvo 740 T6, som är byggd för drifting
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=64429
____________________________________________________________________________
Bild
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: drifting urquattro snart start!

Inlägg av x6rs »

Motorn sitter stumt monterad i delrin/alu kuddar och visst är det som du skriver att det växer ngt när det blir varmt, kanske får försöka få tag i det där böjda styrstaget i värsta fall,
Dom är trånga där alla quattros, s2 mfl och jag har ju dessutom flyttat bak motorn ytterligare ca 2cm och det gjorde det inte bättre.. Det märks, men har nog spel på 1cm när styrstaget är som närmast
0708960667
Erlandsson
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
Ort: Åmål

Re: drifting urquattro snart start!

Inlägg av Erlandsson »

Måste va denna som står hos Blomberg nu lr ? :)
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: drifting urquattro snart start!

Inlägg av x6rs »

Stämmer alldeles rätt det erlandsson, varit där och kollat?
0708960667
Erlandsson
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: ons nov 28, 2007 6:39 pm
Ort: Åmål

Re: drifting urquattro snart start!

Inlägg av Erlandsson »

Nej ja har inte varit där än, men får försöka ta mig en tur för urquattro har varit drömmen ända sen barnsben :thumbright: såg nån bild på instagram att bilen stog där .
Samarbetspartners:
Do88.se
Degab
Johan_P
Forumsberoende
Inlägg: 670
Blev medlem: tor jun 18, 2009 11:03 am
Ort: Eskilstuna

Re: drifting urquattro snart start!

Inlägg av Johan_P »

Nej den sålde jag för några år sen till förmån att starta eget företag. Det gjorde jag med men pga av dåliga leverantörer och lite annat så fick jag lägga ner det igen efter 1 år. Men bilen är i goda händer nu och han som har den i dag har total renoverat den till original skick. Riktigt fin.

Så såg den ut när jag hadde den.
Bild
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: drifting urquattro snart start!

Inlägg av x6rs »

Fick samtal om att sprutet är kopplat nu så bara att dra alla kopplingar,fylla alla vätskor och greja det sista sen provstart!
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: drifting urquattro snart start!

Inlägg av x6rs »

Nu har aset startat!!!
Fick gå sina första varv för egen maskin på 3år:) förutom lite kylvätskeläckage som behöver åtgärdas och annat kraf så gick det över förväntan, startade direkt!
En sak som är ngt allvarligare som behöver fixas på nåt sätt är att remmen till torrsumpen började vandra inåt tills den tog i alufästet för pumpen, vet inte riktigt hur jag ska lösa det då det inte går att ändra linjeringen åt det hållet, funderar på att sätta en skiva som styrning bak på drevet, tips och idéer är varmt välkomna!
Bildhär ser man hur remmen börjat vandra inåt och tar i aluplattan

i övrigt är jag jättenöjd med davies craig pumpen, va superlätt att lufta kylsystemet, gick fortare än med std vattenpump.
satte en 90 graders silikonslang från vattenröret och gjorde en luftnippel i änden på som blev högsta punkt på motorn, bara köra nån minut med pumpen samtidigt som man fyllde vätska och sen öppna nippel och göra om 2ggr:) samma med torrsumpsystemet, det som tog tid var atr fylla olja(gick åt ca 15l eller mer) bara vrida på pumpen tills det kom olka till turbon:)
0708960667
freddan741
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör mar 01, 2014 11:12 am
Ort: Skoghall

Re: drifting urquattro, liket lever!!!

Inlägg av freddan741 »

Lillebror passade på att ta med gopro kameran :)

https://www.youtube.com/watch?v=4h0LeHy ... e=youtu.be
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av x6rs »

Har de senaste dagarna inte gjort så mycket på bilen
bara lite småfix tex
tätat vattenpumpen som läckte
mätt ut tdc med indikatorklocka och gjort märke på svänghjulet för att ställa tändningen sen
kopplat baklyse och bromsljus
pressat downpipen lite för frigång mot styrstaget när bilen är höjd för tex iskörning

nästa steg är att börja snygga till elhärvan
Tillverka verktyg så jag kommer åt att dra kopplingarna för kylvätska på torpedväggen bättre då den ena läckte lite
shimsa in torrsumpspumpen eller på nåt sätt justera så remmen linjerar bättre
montera pinnbultar på naven bak
montera bromsarna bak
tillverka plåtar för att kapsla in olje och kylslangarna i kupén
linda downpipen och värmeskydda oljeslangarna som går runt den
kapa och montera plastrutorna bak
montera vindrutan(får hem den på torsdag)
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av x6rs »

I övrigt har jag börkat kika lite på timeattack videos, vore kul att kunna tävla i något och den verkar gå att klassa in i pro klassen rätt bra, det som kommer krävas för att göra den snabb är väl främst hjulupphängningen och Aero dynamiken, kommer nog prova att köra först och se om man tycker det är kul att jaga varvtider, sen därefter se vad man kan göra för att vässa bilen, den är förmodligen rätt chanslös mot porschar osv just nu, men den lär va bra mycket bättre än orginal med tanke på viktfördelningen, bromsar osv.

vi får väl se, kommer sladda oxå så klart för skojs skull
0708960667
Snofi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tis sep 10, 2013 4:17 pm

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av Snofi »

Snyggt bygge!

Torrsumpssystemet köptes det som ett kit eller nått som du har tillverkat själv?
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av x6rs »

Tackar! Torrsumpen köptes i ett kit av dahlbäck racing, med pump,fäste, tank samt tråg.
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av x6rs »

Bild
blev lite gjort idag med, lindade downpipen och började göra fästen osv för intercooler, behöver kapa lite i krockbalken men inte alltför mycket, verkar som 2.5 tums ic funkar bakom grillen, kanske tom går att klämma in en 3 tum utan att kapa för mycket om det behövs
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Drifting/Timeattack Urquattro

Inlägg av x6rs »

Blev ännu mer gjort idag, satfläsk och pungsvett när jag provade att montera bakbromsarna, först upptäckte jag till min förvåning att glidpinnarna jag köpt va för grova för oken, sen provade jag de nya skivorna och då är det helt fel ET på dom, skivan hamnar för långt in så jag behöver skivor med mindre hatt, diffade ca 5mm, störande nära..hade det varit 5mm åt andra hållet hade det bara varit och göra en adapter...

Då fick jag börja greja med annat istället, monterade iaf pinnbultar i naven:)
Började bygga tryckrör, gjorde klart turbosidan sen fattades det rör så kom inte så mycket längre, gjorde färdigt fästena för intercoolern innan och kapade allt som behövdes för att få på fronten, så nu ser den ut som en bil igen, skönt att lyckas klämma in en ic i fronten på en urquattro utan att köra med sportquattro front:) trångt är gött va det nån som sa...

Nästa på listan var att dra plusmatnimg till bränslepumparna ordentligt med skyddshöljena och allt, så det blev klart.

Sen målade jag på ett par ställen som jag inte tagit tag i på 1år, hela tiden skjutit det framåt för det går så fort att göra ändå.

Monterade lås till bakluckan, blev rallymodellen med hakar och fjädrar.

Upptäckte att det inte är så mycket jobb kvar med skrället, det enda som kan bråka är bakbromsarna nu, måste få tag i rätt styrpinnar och skivor som funkar, problemet är att jag kör spindlar från en s2 coupé och nav från urquattron så finns ingen bolt on lösning vad jag vet? Tips och idéer välkomnas!
0708960667
Skriv svar