Volvo C30 Rallycross

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
ERIK_740t5
Ganska mycket laddtryck

Re: Volvo C30 Rallycross

Inlägg av ERIK_740t5 »

missat denna tråd sjuk intressant läsning :thumbright:
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Gott nytt år på er alla!

j-fransson!

Jag har ingen aning om hur dom ska kunna mäta då man bara kan gissa hur original torpedvägg har sett ut. Nu ska det inte vara några problem i mitt fall, men det krävdes lite mer jobb än tänkt...

Erik_740t5!

Kul att du gillar det jag håller på med.
Tror dock att de flesta team har betydligt mer exklusiva saker att visa upp, men i mitt fall så är detta ett bygge med en begränsad budget (studiebidrag). Därför blir bygget ganska basic. I nuläget handlar det om att få ihop bilen rent ekonomiskt, men det skulle vara kul att bygga en till sedan då man fått lära sig lite om såna här bilar. Jag ser redan nu vissa saker som jag gjort onödigt krångligt på den här bilen, men sånt får man ta med till nästa bygge i så fall.
Där du har seglat, där har jag rott!
hfo
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av hfo »

Bra att du kämpar på! Blev bara lite nyfiken när du skrev studiebidrag, "vad ska du bli när du blir stor då?" ;)
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

hfo!

Det kommer aldrig bli något av mig. Därför är utbildningen inget annat än slöseri med resurser. Jag läser inköp och logistik, eller Inköp och Supplychain management som utbildningen egentligen heter. Det är en tvåårig utbildning, så jag har 1,5 år kvar. Jag gick iofs 2 år i varje klass i gymnasiet, så jag vet inte riktigt säkert när jag kan vara klar med utbildningen...
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Nu är insidan svetsad. Ska krypa under bilen och fortsätta när jag kommer under bilen. Antingen är pallbockarna för låga, eller så har jag ätit för mycket julmat. Ska prova en glassdiet nu så får vi se om jag kommer under bilen igen.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

Bara 3 glassar /dag :mrgreen:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Nisse!

Glassar är som tjejer, vissa har väldigt stora strutar...

Bild

Bild

Bild

Håller på att bli galen på studierna, så jag åkte till garaget igår kväll. Svetsning och slipning stod på agendan.

Bild

För att förtydliga vad som menas med att växellådstunneln ska börja på original torpedväggs främsta punkt, tog jag en bild. Även om man alltså flyttar torpeden bakåt, så får man inte flytta tunneln. Den blir således smalare i öppningen än de 550 mm som står i regelboken som maxmått.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Bild

Bild

Svetsat och slipat lite.
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Fint det blir! :)
Tommy Landholm
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

T Landholm!

Fint?
Jag är ju helt oduglig på att svetsa.... Nja, det var kanske lite hårt mot mig själv. Man kan väl i alla fall säga värdelös utan att överdriva och inte bara på svetsning, utan på nästan allt jag ger mig på. Vänta bara tills jag ska ta fram färgsprutan...

Bild

Bild

Bild

Har varit och "kackat" med svetsen igen. Lappade i de bitar som fattades i hjulhusen och har börjat med fjädertornen fram.

Utöver detta så har jag lämnat iväg ett till block på borrning. Det ska i Darton sleeves i det också, så med andra ord är en till motor under uppbyggnad.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Borde ha studerat offentlig upphandling ikväll, men det var roligare att åka till garaget. Där fick jag för mig att jag skulle börja tillverka fästen för bakaxelklumpen. Först skulle jag bara muttra på den sk bumerangen på kåpan. Den passade lite dåligt, så jag fick slipa ur lite ur centrumhålet. Den passade ändå inte riktigt, så då tog jag fram handsläggan och drog på några feta smällar och vips så satt den som en smäck.
Efter det letade jag fram ett plattjärn som jag kapade, filade och borrade i. Jag fick till något som ska kunna bli fästen att bulta bumerangen i bakre subframen på sikt. Först måste jag bara tillverka ett främre fäste, så allt hamnar där det ska vara. Sedan återstår samma procedur för den främre klumpen, men till den har jag utskurna fästöron så det borde kunna vara lite enklare.
Per Ohlsson
Forumsberoende

Inlägg av Per Ohlsson »

Bild

Bild

Rondellade till ett främre fäste igår. Hittade ett vinkeljärn av rätt tjocklek som jag kunde modifiera till ett fäste av. Efter att ha vattrat in klumpen i alla riktningar återstår bara svetsningen nu. Har fått för mig att det skulle vara bättre att tig-svetsa, då hela subframen annars är tiggad. Har punktat fästena på plats, så det bara ska vara att bränna. Det kan bli så att svetsningen kan bli av samtidigt som bågen ska i, för det är lite drygt att släpa en tig-svets till garaget bara för att bränna det här lilla.
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck

Inlägg av Wikimoe »

Hejja hejja! :thumbright:
Wiktor Danielsson
riseabove
Lite mer laddtryck

Inlägg av riseabove »

Oavsett va du må tycka om dina skills så är det inte alla som ger sig på ett sådant här projekt . De ska du tamigfan ha cred för .

Följer med stort intresse !

Kan bli jävligt ballt !
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Det finns ju dom som påstår att dom kan svetsa och gör svetssträngar stora som kebenikajse "Eller hur de stavas" så dina svetsningar är ju faktiskt bra för att inte kunna det. :thumbright: Vad blir man då när man har studerat färdigt? :roll:
Skriv svar