Super Amazonen AWD Till Salu!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 23
- Blev medlem: lör dec 14, 2013 6:54 pm
Re: Super Amazonen AWD
bromsvågens slangar som följer med är skit, dom fuktar i alla kopplingar och medför att det känns som luft.
åker med exakt likadant ställ o efter 1år i garaget har behållarna till bromsen tömts sig själv...
dissekerade en av slangarna och kunde snabbt se att det läkt från kopplingarna i båda ändar, så bara att du bytt slang kommer göra underverk
åker med exakt likadant ställ o efter 1år i garaget har behållarna till bromsen tömts sig själv...
dissekerade en av slangarna och kunde snabbt se att det läkt från kopplingarna i båda ändar, så bara att du bytt slang kommer göra underverk
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen AWD
Elias, låter inget vidare. I bland blir man imponerad av kvalitén på vissa prylar.
Tror mina slangar kommer från annat håll, har inte noterat något läckage dock.
Känns hur som helst betydligt bättre efter bytet även om det inte är nåt vidare testkörningsväder.
Har monterat vajer för enklare justering av bromsvågen via instrumentbrädan.
Sedan klämde jag till på en lite rejälare uppdatering, så nu är denna garagesäsongs budget spenderad.
Detta i from av två D2 bromskit. 356mm med 6-kolvok fram samt 330mm med 4-kolvsok bak.
Fixerade skivor och svartlackerade ok. D2 har passande nog uppdaterat sina bromsok året till ära
Tror detta kommer bli riktigt bra, de bromsar jag har nu, från GTR R34 med EBC yellowstuff belägg har funkat
skapligt men det känns vid bankörning att de ligger på gränsen.
Streetperformance, välkända för sitt D2 sortiment har en kampanj där man beställer nu och får
sina varor levererade till våren. Ett gigantiskt gruppköp och båtfrakt gör att priserna blir riktigt förmånliga!
Dock sista dagen för beställning av coilovers och bromskit i morgon den 16:e.
Tack http://www.streetperformance.se för en bra affär!
Tror mina slangar kommer från annat håll, har inte noterat något läckage dock.
Känns hur som helst betydligt bättre efter bytet även om det inte är nåt vidare testkörningsväder.
Har monterat vajer för enklare justering av bromsvågen via instrumentbrädan.
Sedan klämde jag till på en lite rejälare uppdatering, så nu är denna garagesäsongs budget spenderad.
Detta i from av två D2 bromskit. 356mm med 6-kolvok fram samt 330mm med 4-kolvsok bak.
Fixerade skivor och svartlackerade ok. D2 har passande nog uppdaterat sina bromsok året till ära
Tror detta kommer bli riktigt bra, de bromsar jag har nu, från GTR R34 med EBC yellowstuff belägg har funkat
skapligt men det känns vid bankörning att de ligger på gränsen.
Streetperformance, välkända för sitt D2 sortiment har en kampanj där man beställer nu och får
sina varor levererade till våren. Ett gigantiskt gruppköp och båtfrakt gör att priserna blir riktigt förmånliga!
Dock sista dagen för beställning av coilovers och bromskit i morgon den 16:e.
Tack http://www.streetperformance.se för en bra affär!
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Super Amazonen AWD
Okej. Förlängde min nu för säkerhets skull. Var inte höjdare o svetsa i direkt men de sitter ihop iaf.Grusbusen skrev:Jonny, det är den vanliga korta anslutningen. Har funkat bra men förutsätter noggrann montering. Laddar å andra sidan bara max 1,25bar. M60 bygge på G?
Jo jag bygger också M60 Turbo men i en 740 med rörram fram o bak.
Bild 1
Bild 2
Bild 3
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen AWD
Blir ett ballt bygge, en garagetråd vore på sin plats
Nej det är inget vidare att svetsa i det där locket.
Så att bilen hamnat på en Gatebil omröstning.
http://gatebil.no/avstemning-arets-nybygg-2014/
Nej det är inget vidare att svetsa i det där locket.
Så att bilen hamnat på en Gatebil omröstning.
http://gatebil.no/avstemning-arets-nybygg-2014/
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Super Amazonen AWD
Röst lagd på din bil Filip.
Re: Super Amazonen AWD
Tror du har "glömt" göra en projekttråd här på forumetJohnny Borg skrev: Jo jag bygger också M60 Turbo men i en 740 med rörram fram o bak.
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen AWD
Inför kommande säsong kommer jag göra en riktig invägning samt hjulinställning på bilen.
Fram har jag sedan tidigare justerbara övre länkarmar för camberjustering.
Skaffade nu även SuperPro bussningar med exentrar till de bakre övre länkarmarna.
Sågade ut de gamla, brukar försöka såga isär bussningarna för att sedan knacka ut de.
Skrot.
Fuskade lite och bytte bara de inre bussningarna då det är trångt att komma åt att få ut de yttre som sitter i
spindeln. Kommer ta dessa senare vid framtida genomgång. Lite färg senare.
Lämnade iväg bultar och lite annat för galvning, blir som nytt
På Plats.
Har lagt en del jobb på dynorumet över ledigheten. Massa småfix, de två stora prylarna är mer vikt/tröghet i rullarna samt en rejäl utsugsfläkt som flödar närmre 40000m2/timmen. Så nu drar det fint genom lokalen!
Har haft uppe några bilar för test på dynon och jag är nöjd med resultatet. På Amazonen med 630whp ligger jag nu på en sveptid
kring 11 sekunder från 1500 till 6500rpm. Varav ca 4 inom effektspannet 3300rpm (här har jag fullt tryck) till 6500rpm.
Tyvärr började kopplingen skrika nåt bedrövligt på Amazonen vid testet så det fick bli växellådsdemontering.
Passade på att göra ett urtag i kåpan för att lättare kunna demontera lådan, tidigare har jag fått lossa det högra grenröret för
att lådan skall gå att få ur bilen.
Såhär såg det ut tidigare.
Den skarpsynte ser att det saknas något
Lamellen närmast lådan saknar helt splines.
De andra två är inte heller så vackra!
Som väl är klarade den ingående axeln i lådan sig.
Tillverkade en pryl för att mäta upp svepet på lådan.
På plats, röret träs över ingående axel och fixeras med skruven.
Sedan justeras "visaren" så att den ligger emot.
Och vrids, detta avslöjade en differans på 2mm mellan "djupaste" och högsta punkt.
Detta bör motsvara ett vinkelfel på kring 0.3 grader. Tror ni detta fel är orsaken till haveriet?
Fram har jag sedan tidigare justerbara övre länkarmar för camberjustering.
Skaffade nu även SuperPro bussningar med exentrar till de bakre övre länkarmarna.
Sågade ut de gamla, brukar försöka såga isär bussningarna för att sedan knacka ut de.
Skrot.
Fuskade lite och bytte bara de inre bussningarna då det är trångt att komma åt att få ut de yttre som sitter i
spindeln. Kommer ta dessa senare vid framtida genomgång. Lite färg senare.
Lämnade iväg bultar och lite annat för galvning, blir som nytt
På Plats.
Har lagt en del jobb på dynorumet över ledigheten. Massa småfix, de två stora prylarna är mer vikt/tröghet i rullarna samt en rejäl utsugsfläkt som flödar närmre 40000m2/timmen. Så nu drar det fint genom lokalen!
Har haft uppe några bilar för test på dynon och jag är nöjd med resultatet. På Amazonen med 630whp ligger jag nu på en sveptid
kring 11 sekunder från 1500 till 6500rpm. Varav ca 4 inom effektspannet 3300rpm (här har jag fullt tryck) till 6500rpm.
Tyvärr började kopplingen skrika nåt bedrövligt på Amazonen vid testet så det fick bli växellådsdemontering.
Passade på att göra ett urtag i kåpan för att lättare kunna demontera lådan, tidigare har jag fått lossa det högra grenröret för
att lådan skall gå att få ur bilen.
Såhär såg det ut tidigare.
Den skarpsynte ser att det saknas något
Lamellen närmast lådan saknar helt splines.
De andra två är inte heller så vackra!
Som väl är klarade den ingående axeln i lådan sig.
Tillverkade en pryl för att mäta upp svepet på lådan.
På plats, röret träs över ingående axel och fixeras med skruven.
Sedan justeras "visaren" så att den ligger emot.
Och vrids, detta avslöjade en differans på 2mm mellan "djupaste" och högsta punkt.
Detta bör motsvara ett vinkelfel på kring 0.3 grader. Tror ni detta fel är orsaken till haveriet?
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re: Super Amazonen AWD
Fint med bromsbänken. Lär komma upp under året och se vad man kan plocka ur 16ventilaren
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt
Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Super Amazonen AWD
japp.. det är orsaken..
Jag hade samma bekymmer i kadetten, men excentriskt.
Jag tog ur alla styrpinnar och klockade in lådan med indikatorklocka, när allt var bra så borrade jag nya styrstift gemensamt genom låda,adapter och motor.
Efter det så höll centrumen på lamellerna som de skulle.
Det felade bara på nån tiondel för mig.
Mvh
Jag hade samma bekymmer i kadetten, men excentriskt.
Jag tog ur alla styrpinnar och klockade in lådan med indikatorklocka, när allt var bra så borrade jag nya styrstift gemensamt genom låda,adapter och motor.
Efter det så höll centrumen på lamellerna som de skulle.
Det felade bara på nån tiondel för mig.
Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
- Ort: Gimo
Re: Super Amazonen AWD
Du får planfräsa av svepet paralelt med ytan som blir när du delar lådan
Och borra nya styrstift
Ta i beaktning när du mäter som du gjort att ingående axeln glappar lite i lagret...
Och borra nya styrstift
Ta i beaktning när du mäter som du gjort att ingående axeln glappar lite i lagret...
Re: Super Amazonen AWD
jag har svetsat om lådor och byggt svänghjul för 2/3 skivigt till minst ett 20 tal låd/motor kombos,
på EN har detta hänt (min egen bil faktiskt en b230 med "lilla" 6växlade bmw låda, oxå med "finslpines")
det blev lika dant som dina i loppet av kanske runt 100 mil på gatan,
raggade tag i nya lameller och dem höll så länge jag hade kvar bilen, jag drog slutsatsen att det vart nått fel med härdningen i dem första lamellerna?? men kanske kan vara en kombination att det va lite snett, plus lite sämmre centrum=?
på EN har detta hänt (min egen bil faktiskt en b230 med "lilla" 6växlade bmw låda, oxå med "finslpines")
det blev lika dant som dina i loppet av kanske runt 100 mil på gatan,
raggade tag i nya lameller och dem höll så länge jag hade kvar bilen, jag drog slutsatsen att det vart nått fel med härdningen i dem första lamellerna?? men kanske kan vara en kombination att det va lite snett, plus lite sämmre centrum=?
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Re: Super Amazonen AWD
Ska blir kul att höra 16 ventilaren ryta Sebbe
Kadetten, ok. Tack för infon. Felar det exentriskt blir det ju genast värre vinkel.
Erik, mätpinnen var bara tänkt att ge en indikation på skevheten mer än en exakt siffra.
Tänkte först sätta upp lådan komplett som den är i en svarv och sedan plana av ytan.
Men det lutar mer åt att dela den och fräsa i stället. Har du några tips angående demonteringen
får du gärna skriva nån rad här eller i ett PM. Vore tacksamt.
Knotan, ok. Enligt uppgift är centrumen körda i 42CrMo4 som jag antar ej är efterhärdare.
Åsikter om det?
Kadetten, ok. Tack för infon. Felar det exentriskt blir det ju genast värre vinkel.
Erik, mätpinnen var bara tänkt att ge en indikation på skevheten mer än en exakt siffra.
Tänkte först sätta upp lådan komplett som den är i en svarv och sedan plana av ytan.
Men det lutar mer åt att dela den och fräsa i stället. Har du några tips angående demonteringen
får du gärna skriva nån rad här eller i ett PM. Vore tacksamt.
Knotan, ok. Enligt uppgift är centrumen körda i 42CrMo4 som jag antar ej är efterhärdare.
Åsikter om det?
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön dec 29, 2013 5:47 pm
- Ort: Gimo
Re: Super Amazonen AWD
Det man kan tänka på när man delar lådan är väl att ta ur kulan för växellägena först
så slipper man leta efter den i hela garaget .....den sitter bakom ett litet lock på övre höger sid..
En annan sak när du ska fräsa är att du ska tejpa över det lilla lagret som växellänkaget styr i för att inte få spån i det
Jag pressade ur mitt..och det är inte så lätt att få ur det helt.. så det är inte värt att röra...
så slipper man leta efter den i hela garaget .....den sitter bakom ett litet lock på övre höger sid..
En annan sak när du ska fräsa är att du ska tejpa över det lilla lagret som växellänkaget styr i för att inte få spån i det
Jag pressade ur mitt..och det är inte så lätt att få ur det helt.. så det är inte värt att röra...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Super Amazonen AWD
Gör ett riktigt kraftigt stag likande det som du redan har gjort för att kontrollera rakheten. Se till att det styr bra på ingående axel och gör en hållare i änden för en slipmaskin. Sväng sen runt den och låt den putsa av ytan...
Det beror väl lite på hur bra tillgång du har till en rejäl fräs och väntetid på att få det gjort. På detta vis är det bara egen arbetstid som sätter gränsen och du slippet ta isär lådan. Men det är också lite av en garage-lösning.
/David
Det beror väl lite på hur bra tillgång du har till en rejäl fräs och väntetid på att få det gjort. På detta vis är det bara egen arbetstid som sätter gränsen och du slippet ta isär lådan. Men det är också lite av en garage-lösning.
/David