pro-stock nu och då

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: pro-stock nu och då och i framtiden?

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är ju inte så mycket bly för att nå en bit in i 1000kg? jag har 80+kg i min vega då jag kör i comp ET/A.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det ska ju vara pro och inte stock.
Om man inte lättar så blir dom för långsamma.
En bil som Rullarns PV är ju perfekt med stroker B20.
Jag har ett chassi som står, en 142:a med 4 link och flip i plast.
Kunde lika bra varit originalupphängning, det funkar lika bra.
Till en sån behöver man inte så mycket däck heller.
Den hitta jag på annons här på Sävar för några år sen, hade blivit en kul motortestbänk.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

en vanlig bil väger ju 1200-1300kg och 200kg kam man lätta ganska enkelt men sen är det extrema byggen som inte blir enkla att bygga om man ska ned på 850kg. men det ligger nått i att det blir långsamma bilar annars.

hur lättar du en 142 till dom vikternma erland? jag har lättat min som en galning men kommer inte under ca 1050 race vikt med en sugmotor (1080 med turbo som lättast om jag mins rätt?)

jag bara tänker högt om olika typer av bilar och vilka som kanske skulle vilja köra. kul att fantisera lite.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag kör bana med ett gäng och deras 740 med båge väger under 1000kg.
Med plastdelar och utan inredning ska en 142:a också kunna komma ner i vikt.
Men man får ju se vad det finns för bilar och justera vikterna kring det.
B20 bygger man lätt 2260 på och med 350kg blir det 791kg, kanske lite lätt mot vad man kan få?
Jag har inga innerskärmar, det blir lätt bur, bara en stol, plastdörrar, front och lucka.
Undrar vad en sån kan väga?

Erland
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende

Inlägg av anglia-61 »

Problemet blir om man vill ha det så att en B20 kan bli konkurenskraftig. Skiljer ju en del i effekt uttag mellan en B20 och en 16v typ B234 eller någon Honda eller liknande. Det jag menar är om att 2L stötstångs motor skall väga 1000kg, så blir en 16v bil väldigt tung. Ett förslag är ju att tillåta dragsters med stötstångsmotor. Borde vara lättare att bygga ett enkelt dragsterchassi än att lätta tex en 140:a

Eftersom b23/230, pinto och en del opel motorer är vanligast att trimma i landet, borde ju standarden ligga där någonstans vikt mässigt. Med stötstånger lättare och fler ventiler än 2/cyl tyngre.

Har sett Anglior byggda för bana, med bur, i England väga runt 770kg. Där är nog inte många onödiga saker i sånn bil.
oldforgemotorsport @Instagram

Turbos are like tampons, every pussy have one.
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende

Inlägg av anglia-61 »

Det vi drömmer och fantiserar om här, finns det någon chans att det skulle kunna tillkomma en sådan klass?

Går säkert att få till på någon lokal tävling, men är det möjligt annars?

Har ju tillkommit 4to6 där turbobilar platsar, hade varit kul med något för "sugna" också.

p.hedman
Forumsberoende

Re: pro-stock nu och då

Inlägg av p.hedman »

Ang prostock 4-banger så skulle jag vilja ha det PROSTOCK fullt ut, men det du kanske menar Jens är typ Modified Stock där skulle en org bil passa sig bättre org kaross och org motor fast med undantaget att till låta ombyggnad till bakhjuls drift för fram krafsare .
/Peter
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Sedan kan vi ju också ha ProMod 4-banger där allt är tillåtet typ Pär Eriksson / Arden / Stenström kan härja :) .
/ Peter
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jag va nog inne mer på att gå tilbaka till pro-stock rötterna lite mer men det kanske bara är jag som tycker så? hemma trimmade motorer med standard delar sen vanlig växelåda och en bil som är mer som en riktig bil (tror det lockar publik och byggare mer?).

det fins ju en hel del bilar som skulle kunna gå att klassa in där. är rädd att om reglerna skulle göra att chassin som nutidens pro stock måste användas att det blir typ 2-3 bilar på var tävlig max ??

mvh jens
Användarvisningsbild
anglia-61
Forumsberoende

Inlägg av anglia-61 »

Jag har inte riktigt koll, men är inte 4to6 lite av 4banger prostock?
är ju ganska snabba bilar iallafall.
Jag är nog lite inne på det Jens säger. Block, topp, växellåda från produktionsbil, minimivikt efter volym och motortyp, gatbilsutseende och det mesta annat fritt.
Måste ju släppa fram lite skapande och byggande!
Tycker inte att motorn måste ha suttit i den karossen från början, kan även tänka mig att få blanda fabrikat på delarna, bara det kommer ifrån en produtionsbil. Är ju tex billigare att svetsa om en växellåda än att byta drevsats.

Måste ju finnas en mängd bubblor som borde vara intresserade av en sådan klass.

mvh. Krister

p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Jens Gustavsson skrev:jag va nog inne mer på att gå tilbaka till pro-stock rötterna lite mer men det kanske bara är jag som tycker så? hemma trimmade motorer med standard delar sen vanlig växelåda och en bil som är mer som en riktig bil (tror det lockar publik och byggare mer?).

det fins ju en hel del bilar som skulle kunna gå att klassa in där. är rädd att om reglerna skulle göra att chassin som nutidens pro stock måste användas att det blir typ 2-3 bilar på var tävlig max ??

mvh jens
Jag tänkte att M/Stock skulle kunna vara en sådan klass fast lite friare än "USA" M/S då kunde man åka med gamla motorer och "h-lådor" men för då är du tillbaks till gamla prostocks.
Där skulle även folkor klassa in.
Promod 4or finns ju redan 4-6 klassen.
Men jag ser gärna se riktigt trimmade sug 4or som bubblorna fast med Honda , Volvo , Ford mm åka M/S gamla prostock
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

M/S blev till slut prostock genom åren men sedan får man ju diskutera fram hur man vill lägga upp det.
Det vore mkt roligt om det gick att få till en tävling där man bara åkte 4cylindrigt.
Det är svårt att åka mot v8or men kul när man vinner :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Villkoret för att jag ska vara intresserad är heads up och ingen break out.
Jag tror att 350kg/liter för 2 ventilare är rätt OK om det ska gå nåt så när fort.
Original topp, block och vanliga bilväxellådshus och bakaxelhus.
Vanliga ej clutchlesslådor.
Min bil skulle kosta mindre än vad en Liberty gör men man kan tillåta såna mot vikttillägg.

Erland
p.hedman
Forumsberoende

Inlägg av p.hedman »

Det låter ok men jag skulle vilja ha en speciell klass för över laddat och en för sug motorer , sen får man se över kg/liter osv vad som är ok har ingen riktig koll på det.
Det skulle vara kul att få åka mot andra likasinnade.
Jag välkommnar en klass för 4or utan äver laddning men jag tror att bubblorna blir svårslagna :) men jag hänger på för det är något jag saknat länge.
Det som är viktigt är att hålla det enkelt typ vikt/volym och med eller utan över laddning tycker jag skulle funka.
/ Peter
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Vikt, volym utan överladdning låter bra.
Hur klarar folkorna sig med standard toppar och block?
Allt fritt blir jävligt dyrt och få deltagare.
Skulle varit kul med en billig klass för en gångs skull.
Klasser där allt är tillåtet finns det ju redan även om det inte är heads up.
Men för att få ihop nåt så kan man tillåta utbytesdelar mot vikttillägg.
Då är de fattiga inte helt förlorade från början.
Ej original block och eller toppar +75 kg, clutchless + 75 kg.
Ska det vara kult så ska det gärna vara tät racing.

Erland
Skriv svar