BMW E34/E36/E30 M40B18 Fekzen chip?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Emilius
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:09 pm
Ort: Västerås

BMW E34/E36/E30 M40B18 Fekzen chip?

Inlägg av Emilius »

Jag har en fundering kring chip på ovan nämnda motor, M40B18.

Jag är på väg att införskaffa en E34 518i med denna motor, och även om jag vet att de har ruskigt kamslitage,
så vill jag att det ska bli ett projekt för snål och stryktålig men samtidigt någorlunda komfortabel vardagskörning,
med bakhjulsdrift. En året-runt bil, som ska hålla i några år och tjäna in sin inköpskostnad och helst även bränsleförbrukningen,
även om det kan vara svårt :mrgreen:

Nåväl, jag kan alltid fråga Fekzen själva, men jag tänkte att det troligtvis går fortare att få svar här,
om någon kanske vet på rak arm, för den delen så vet ni nog säkert om skillnad på motorerna.

M40B18 finns inget chip till när det gäller E34, är det samma styrsystem på E30 eller E36?
Eftersom chip till E30 och E36 med den motorn fanns.

Någon som vet om Fekzen chip även fungerar som någon slags motoroptimering,
så att bränsleförbrukningen sänks? Eller säljer de bara prestanda-betonade chip?

Vet någon om något annat chip som passar bättre i applikationen jag tänkt mig?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1111
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: BMW E34/E36/E30 M40B18 Fekzen chip?

Inlägg av Thunderbo1t »

Ursäkta att jag inte svarar på frågan, men angående kamslitaget så kanske en hög-zink olja skulle förbättra livslängden. Finns ju även kit med rullvippor och kam som sägs hålla.
Emilius
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:09 pm
Ort: Västerås

Re: BMW E34/E36/E30 M40B18 Fekzen chip?

Inlägg av Emilius »

Du är mer än välkommen att diskutera detta, mina trådar är öppna för diskussion om allt,
och just detta funderar även jag över! Ifall det nu blir så att jag behåller bilen längre stund,
verkar dock finnas bättre bilar att behålla i några år, Mercedes funderar jag över också.
Men jag kommer med stor säkerhet köpa en billig 518 oavsett,fräscha upp, köra ett tag och sälja vidare om inte annat,
så detta är fortfarande intressant!

Kamslitaget sägs bero på dåligt underhåll (Vilken bil kan inte dö av Svenssons misshandel och Volvo är ju populära för de håller..)
Och sägs även vara relaterat till att oljeröret som går ovanför kammen blir igentäppt, en no brainer där.
Som kuriosa så ska jag köpa en bil vars kamnockar är så nedslitna så den öppnar knappt inte ens ventilerna på en cylinder.

Olja lär vara av bra fabrikat, och täta oljebyten. Det rekommenderas att byta kamremmen med 4000 mils intervaller,
och om det var att byta oljeröret med samma intervall typ.. kanske inte ska behövas om man då blåser ur det med jämna mellanrum,
och kör vettig olja. Det lär nog vara en tunn fin olja med starka egenskaper ändå som bör köras, så den sprutar ut där den ska,
även om det börjar bli lite smutsigt.
Skriv svar