Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre aug 22, 2008 11:10 am

Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)

Inlägg av Lepsyl »

Prövade provtrycka en kompis 200sx idag med en provtryckare jag användt tidigare men på hans bil kan jag inte få något tryck alls? man hör inte att det läcker någonstans utan man hör bara luftflödet men blir absolut inget tryck.

Någon som vet vad det kan vara för fel? provtryckaren funkar på andra bilar så inget fel på den.

bilen går bra iövrigt men vi tror att den drar lite tjuvluft men kan ju knappast vara så illa? har inget probem att bygga ladd.

Kan tilllägga att jag kände på turbon och den snurrade väldigt enkelt och lät mycket bara man snurrade på den med fingrarna? kan lagrena bara slut och det läcker in i avgashuset? men att det funkar när bilen är igång?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6056
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)

Inlägg av Steve »

Pluggade ni nånstans?
Vad provtryckte ni med?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)

Inlägg av Jens Gustavsson »

du får inte ha överlapp nånstans då läcker det ut i avgasystemet. läs första inlägget igen.
limpan200
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tor jul 02, 2009 2:30 pm
Ort: Linköping

Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)

Inlägg av limpan200 »

Efter att ha fått samma uppmaning från flera olika personer som mappar bilar till yrket provtrycker jag mitt system med minst 0,5 mer än max ladd( har bara laddat 1,5 bar som mäst).

Så här går jag till väga: Jag provtrycker alltid om jag varit på någon del av trycksystemet, tex lossat tryckrör lr liknande (och har nästan alltid någon läcka). Till att börja med pluggar jag inloppet med liknande manick som TS, altså ett rör i samma dimension som inlopp i turbo med lock svetsat i ena änden och en nippel i andra.

Sen har jag en lös manometer med justering som jag sätter till först 0,5 bar och sprayar såpa vatten på alla kopplingar, drar åt eller justerar det som behövs. Sedan ökar jag trycket till 1 bar och gör om proseduren. När jag inte hittar några läckor byter jag ut manometer mot ett vanligt luftmunstycke, kopplar in datorn till sprutet och sätter mig på behörigt avstånd med luft munstycket. Stängd motorhuv och självklart hörselkåpor. Sedan ökar jag trycket i steg och låter det falla, på dom tätaste system jag testat kan det kankse ta runt 1 minut från 2bar till 1bar och från 1 bar till 0 ökar tiden rejält. Då anser jag att det är tillräckligt tätt och man vet oxå att alla komponenter klarar mer än det tryck man tänkt sig använda.

Jag är absolut inget proffs utan har bara kommit fram till denna metod genom trail and error och diskutioner med kompisar.

Sedan jag byggde en bra testare (med en kant så att slangen inte kan glida av) har jag aldrig haft någon insident vid en provtryckning, skjuter man slangar redan vid 0.5 över maxktryck har man gjort fel när man bygger (sälvklart så är det svårare att bygga för höga laddtryck). Bra slangklammer med frächa silikonslangar och rör med kanter ändarna är ett måste. Har man möjlighet så kan man ju även försöka bygga så att rör inte kan "flyga bort" altså se till att ic sysemet har så pass lite flex att rören inte kommer någon stans även om en slang klammer skulle släppa. Det sparar ju även turboagg om man använder sig av kullagrade agg.
Orre
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: ons aug 03, 2011 8:48 am
Ort: Stockholm

Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)

Inlägg av Orre »

Läst igenom din guide om provtryckning och den är glasklar! Helt suverän : ) Men jag har ett jobbigt problem, när jag provtrycker mitt system så får jag ett kluckande ljud i tråget.. Sjukt märkligt! Jag förstår verkligen inte varför!? Tar jag bort oljelocket så är det inget tryck där.

Det enda jag kan tänka mig är att min oljeretur är för lågt monterad och luften sticker mellan lagringen till turbon och ner i tråget via oljereturen från turbo och "bubblar" upp lite luft i tråget.

Någon som har någon annan ide? Mappning om en vecka..
Oscar Eriksson
Tyresö
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Provtryckning av turbosystem (uppdaterad)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Tips på höst pyssel på race bilen!

Hej jag kom på en annan sak man kan provtrycka och det är grenröret. jag satt helt enkelt provtryckaren på min 3.5" up pipe och satt i ca 0.5bar och jag hitta en liten spricka som pyste mer än vad jag skulle ha gissat samt några små pys i både packningar och i svets fogar. då jag kör med raka rör så hörs allt bra. ska täta och göra ett test i helgen och se om den stallar fortare.

mvh jens
Emilius
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:09 pm
Ort: Västerås

Re: Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)

Inlägg av Emilius »

Vill man bara provtrycka överladdningssystemet så kan man väl alltid montera in en platta mellan insug och topp..
en vanlig stålplåt med urborrade hål för pinnbultarna. Inget krångel med provtryckning av kolvringar.
Däremot så ser man ju inte eventuellt läckage i insugspackning, det kräver lite jobb,
och dessutom får man väl ta till någon bra metod för att få det hela tätt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Man ska trycka hela skiten annars tappar man hela vitsen tycker jag.
Helst plugga avgasröret sen trycka i insuget :)

men som sagt kör inte så höga tryck. MAN SKA INTE TRYCKA MED 0.5BAR MER ÄN LADDTRYCKET OM MAN INTE VERKLIGEN VET VAD MAN GÖR OCH MAN TÄNKER PÅ SÄKERHETEN 100%. SKA MAN GÖRA DET SÅ STÅ CA 15 METER FRÅN BILEN MINST STÅ INTE OCH GLO UNDER HUVEN OM DU INTE VILL TAPPA HUVUDET :D

med bara 0.5 bar ser man 98% av alla lekage.

mvh jens
Emilius
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:09 pm
Ort: Västerås

Re: Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)

Inlägg av Emilius »

Jo, vissa anledningar till att provtrycka faller ju bort, helt klart. Men det vittnar ju iaf om läckage överallt fram till insugsporten.

Jag är dock nyfiken så jag frågar lite, den som vill får svara, ställer absolut inga krav på att nån med egen firma som inte har tid ska svara,
det har bara blivit att jag blivit betydligt mer frågande nu när jag ger mig in på (för mig) ny mark iochmed överladdning.
Vill ju lära mig så mycket som möjligt så man har större chans (risk?) att få till det rätt!

Provtryckningen intresserar mig. Det skulle nog hjälpa mig sova om nätterna genom att mata min hungriga OCD med noggrannhet.

Jens, du säger att 0,5 bar över det man tänkt ladda räcker, det sista du skrev förvirrade mig dock,
du skrev att med 0,5 bar ser man 98% av alla läckage, menade du då 0,5 bar över tänkt laddtryck även där?
Om inte och du syftade på att helt enkelt provtrycka med bara 0,5 bar, vad motiverar du isåfall detta med, att det räcker menar jag?
Min tanke är att jag provtryckt mitt kylsystem med mer än så, om det var 30-35psi, minns ej, var ju flera veckor sen.

När man går genom proceduren, känns ändå som lite av en risk om man nu byggt fel,
även om man står långt bort medans man pumpar,
för man måste ju ändå gå fram senare för att undersöka eventuella läckage. Bara en grej,
kan låta som motsägelse mot det jag nyss frågade om motivering för väldigt lågt tryck, men jag vill se alla sidor av detta :P

Nu menar jag ju såklart innan man ens startat motorn, för man gör väl rätt från början och testar så man gjort rätt,
innan man ens tänker på att hoppa i bilen och ut och rita lakrits? :wink:

Annars så bör ju teoretiskt sätt grejerna flyga medans bilen bygger laddtryck också,
om man nu provtrycker vid samma tryck som tilltänkt laddtryck, vilket jag håller med om borde vara lämpligast,
kanske inte enligt försäkringsbolaget som tillhandahåller din livsförsäkring, men det är ju en annan femma.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6056
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)

Inlägg av Steve »

Man börjar med att provtrycka på t.ex. 0,5 bar och fixar dom läckage man hittar då istället för att börja med 2-3 bar på en gång
Sen när den är tät på 0,5 kan man prova med högre
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Emilius
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:09 pm
Ort: Västerås

Re: Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)

Inlägg av Emilius »

Det låter mycket rimligt, och vettigt. Dock återstår ju lite av min frågeställning :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)

Inlägg av Jens Gustavsson »

man ska INTE provtrycka med högre tryck än 0.5 bar!!!!!!
Emilius
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:09 pm
Ort: Västerås

Re: Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)

Inlägg av Emilius »

Vill inte låta jobbig, men är det på grund av risken att grejerna blåser i luften om man byggt fel menar du?
Är bara intresserad att veta, då jag tycker att det är rimligt att provtrycka 2 bar om man nu ska köra med 2 bar laddtryck,
bättre att grejerna flyger av i garaget än på race, det är ju bara stänga huven och pumpa utanför.

Försöker bara backa upp mina teorier med hållbara argument!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)

Inlägg av mattias »

Självklart är det pga risk att du skadar dig som man inte ska provtrycka hur som helst.
Jag tycker det framgick ganska tydligt vad Jens menade, och det Steve skriver är klockrent. Men provtryck som du vill, det här är ingen exakt vetenskap.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)

Inlägg av Pro-Mille »

BMW Bosse skulle provtrycka sin kompressor/turbo BMW, han svarvade alupluggar.
Krämade på 5bar, tyckte det pyste rätt mycket vid den svarvade pluggen, kikade och fick pluggen rakt i pannan.
Låg på garage golvet en bra stund, Han klarade sej oskadd. Så provtrycka med högt tryck är farligt.
Senast redigerad av Pro-Mille den fre feb 13, 2015 10:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Skriv svar