Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230

Inlägg av david945 »

Hallå!
För att göra en gammal tråkigt historia kort så iallfall: Jag byggde ihop en bottendel förra året som bestod av: Spms kolvar och stakar. Köpte även lager och ringar osv där ifrån. Körde med min orginal vevaxel. Denna bottendel gick sedan ner sig och jag fick ett stort glapp axiellt på vevaxeln, Vi snackar alltså 2mm glapp!! Motorn gick fortfarande men tog ner den börjat blå ryka bla. Tog ner den och somsagt, glapp på vevaxel och kolvar stakar samt alla lager+ vevaxel är skrot. Detta haveri skall nog till stor del berot på mycket e85 i oljan,dåligt oljetryck. Och en tung tryckplatta. (Låg på ca 1.2 kilo på 1500 rpm) nog snack om det gamla :hihi:

Motorn är en b230FK 8v från 98.
Den lämnade 503 whp och 630wnm på 2,1 bar förra året.

Nu skall jag snart börja sätta ihop min nya bottendel och känner att jag skulle vilja få lite tips och va man noga ska tänka på när man monterar ihop och mäter upp. För att man noga skall veta att bottendelen e 100%

Jag har nu till iår köpt:

#Helt ny vevaxel
#Nya wiseco kolvar med borrmått 96:50
#Nya vevstakar 152mm
#Nya volvo orginal ram och vevlager.

Tänkte börja att undra lite ang:

Smörningen:

Jag här ännu inte köpt någon ny oljepump. Har kikat runt lite och sett att Klracing säljer nya Volvo original pumpar, men de säljer även en kopia. E kopian något man skall passa sig för eller duger den gott och väl? Eller skall man satsa på en orginal?
Bör jag täta något extra vid röret ut från oljepumpen för och förhindra ifall det tätar dåligt vid o-ringarna?

Har tittat över tråget och skall bygga ett skvalpskydd som jens pratat lite om i sin text här på sävarforumet där man kan läsa ang bottendelen.

Montering vevaxel:

Nu börjas montering:

Fick en bra beskrivning av en kompis när jag monterade min förra bottendel och då var lixom att:

Tvätta noga rent lagerbanorna med bräkelen och tvätta av (viktigt att ingen gammal olja eller smuts hamar mellan lager och lagerbana) Trycka dit lagerhalvorna. Sedan så lägger du på "redline assembly lube" sedan vidare till att tvätta av vevaxeln och lägg sedan i denna över lagren. Därefter tvätta rent överfallen och montera lagerhalvorna och sedan "redline assembly lube" och montera dit samtliga överfall och momentdra vevaxeln. Denna skall ju nu gå runt lätt (lixom som när du lägger spärrskaftet "kvart över" skall de mycket enkelt utan knappt någon kraft snurra med.
Något jag INTE gjorde förra året var att mäta axialspelet på veven. Hur gör jag detta enklast? Behövs det?

Läste i en tråd för ett tag sedan att man kan slå men en gummihammare i båda ändar för att centrera vevaxeln på något vis?. Skall man göra detta isåfall efter man dragit klart vevaxeln?
Är det något ja missat här ang vevaxelmonteringen eller något jag bör tänka på?

Kolv/vevstake montering

Jag tänkte vi börjar med montering av kolvar och stakar:

Dessa wiesco kolvar jag köpt verkar inte ha något speciellt håll de skall vara monterade på men till skillnad mot spms kolvar så får man med 8st shims brickor som skall monteras mellan kolv och stake.
Alltså : Fetta in kolvbulten montera på shimsen och trä igenom kolvbulten och montera låsningen? Detta är väll inte mer komplicerat? Något man bör tänka på?

Kolvringsgap

På min gamla bottendel körde jag 0,55 mm på övre ringen och 0.6 på undre ringen enligt rekommendation från SPM.
När jag köpte Wiseco kolvarna fick man med en röd lapp där de bland annat står om "Ring gap table instructions"

http://www.wiseco.com/PDFs/Manuals/RingEndGap.pdf
Alltså : 96,50mm delat med 25,4 vilket blir 3,799 inches. Alltså mitt bottmått är 3,799 tum.
Man tar sedan då 3,799 X 0,050(tabellen på wiescos hemsida)=0.18995inch
Sedan tar man ju 0.18995inch X 2,54 = 0,48mm?
Så alltså 0,50mm på övre ringen och 0,55mm på undre ringen borde bli lagom eller? Eller har jag räknat helt åt fanders(Har trotts allt bara läst matte A);)

Slipning och montering av kolvringarna i kolven är ju inga direkta svårigheter när man väll vet vilket mått man skall ha. Man fick även med hur wiseco rekommenderar en och lägga ringarnas öppningar iförhållade till kolven.

Montering av vevlager samt kolvar i blocket:

Tvätta av lager ytan på både vevaxel och vevstake samt överfall. Montera dit lagerhalvan och sedan redline fettet , Och montera verktyget för och pressa in kolvringarna och knacka ner kolvar inkl stake. Och sedan moment dra och dra runt motorn och känn. Stoppen på vevlagren skall peka åt insugsidan. (det missades förra året och var tvungen och öppna locket igen...)

Något viktigt jag missat här?

Har jag missat något som jag bör tänka på / göra innan jag påbörjar monteringen?

Är väldigt tacksam för alla tips jag kan få!

Trevlig kväll och helg på er!

Mvh David
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230

Inlägg av mauser240 »

Hej.

Kan nog inte tillföra så mycket men detta funderade jag på:

"Stoppen på vevlagren skall peka åt insugsidan. (det missades förra året och var tvungen och öppna locket igen...)"

Varför var du tvungen att öppna locket? Ringarna snurrar väl inte med heller?
//MartinL
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230

Inlägg av The »

Om du vänder på staken måste du ju även vända på kolven.

Vad körde du på för olja?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230

Inlägg av mauser240 »

Då är jag med. Tolkade följande som att skillnaden var shimsen och inte rotationsriktningen.

"Dessa wiesco kolvar jag köpt verkar inte ha något speciellt håll de skall vara monterade på men till skillnad mot spms kolvar så får man med 8st shims brickor som skall monteras mellan kolv och stake."
//MartinL
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230

Inlägg av david945 »

Vad jag kunde se hade inte spms kolvar någon riktning så jag plockade enbart ut veven och sedan vred jag kolvar och stake när kolven fortfarande satt i.

Jag körde på 10w-60 olja från castrol.
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230

Inlägg av F-Son »

Stämmer bra att SPM inte har något håll dem ska vara monterade åt, har likadana i min motor.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Användarvisningsbild
husky970
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: lör apr 12, 2014 2:00 pm

Re: Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230

Inlägg av husky970 »

Kör på allt som heter Volvo org, tex nu när du ska ha ny oljepump så finns de absolut ingen bättre än Volvo org :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230

Inlägg av mauser240 »

Så då kvarstår frågan: varför lyfta på locket?

EDIT: Eller är det tråget som är locket när man har motorn uppochner i stativet? ;)
//MartinL
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230

Inlägg av david945 »

Tråget är det så kallade locket ;)

Så du har helt rätt!

Ingen som har lite tips va jag ska tänka på? Kolvringspel, Mätning av axialspel etc?
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230

Inlägg av F-Son »

Visst hade du nya stakar?

Kan vara värt att mäta upp lagerspelet på dem isåfall, jag behövde hona mina några hundringar för att det skulle stämma.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230

Inlägg av dsimila »

Kör oljepumpen också en stund innan du monterar kamremmen.
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230

Inlägg av david945 »

Precis jag köpet även nya stakar, Vevstaksbussningen hade blivit sliten på de gamla.
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230

Inlägg av david945 »

Precis jag köpet även nya stakar, Vevstaksbussningen hade blivit sliten på de gamla.
Ulf Krook
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: sön okt 06, 2013 7:57 pm

Re: Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230

Inlägg av Ulf Krook »

david945 skrev: Kolvringsgap

På min gamla bottendel körde jag 0,55 mm på övre ringen och 0.6 på undre ringen enligt rekommendation från SPM.
När jag köpte Wiseco kolvarna fick man med en röd lapp där de bland annat står om "Ring gap table instructions"

http://www.wiseco.com/PDFs/Manuals/RingEndGap.pdf
Alltså : 96,50mm delat med 25,4 vilket blir 3,799 inches. Alltså mitt bottmått är 3,799 tum.
Man tar sedan då 3,799 X 0,050(tabellen på wiescos hemsida)=0.18995inch
Sedan tar man ju 0.18995inch X 2,54 = 0,48mm?
Så alltså 0,50mm på övre ringen och 0,55mm på undre ringen borde bli lagom eller? Eller har jag räknat helt åt fanders(Har trotts allt bara läst matte A);)
Wiseco krånglar till saker i onödan, gapet brukar vara ca 0,005 x diametern (två nollor mellan kommat och och femman) alltså ca 0,5%. Sen är ju 0,5% oberoende om man räknar med tum eller millimeter
Alltså: 96,5millimeter x 0,005= 0,4825 millimeter
allt enligt grundskolematte :hey:

// den intresserade forumläsaren Krooken
david945
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: tis okt 08, 2013 5:12 pm
Ort: Göteborg

Re: Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230

Inlägg av david945 »

Låter som 0,5mm blir lagom på den övre och 0,55 på den undre blir ett lagom ringgap då:)

Tack skall du ha Ulf!
Skriv svar