Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230
Re: Frågor och tips vid montering av seriös bottendel B230
Om de nya vevstakarna styr på vevaxeln ska du inte lägga dit de 8 shims brickorna imellan kolv och stake, man ska bara ha vevstaken styrd i en ända annars skiter det sej om vevaxeln får glapp axiellt.
Okej, Hur ser man i vilken ände den styr?
Vet när jag monterade de förra spm stakarna så ligger de ju rätt så "kloss an" nere i veven. Är det där man märker att den styr då? Uppe vid kolvbulten så kan ju staken vandra på kolvbulten om man säger. När det är så känns de ju som att det är vevaxeln som styr stakarna?
Var även ute och demontera min gamla oljepump. Fyfan va den såg ut! Jag var slarvig och kollade aldrig denna när jag monterade ihop motorn förra året.
Den hade stora repor på båda hjulen, och även då kraftiga repor i väggarna.
Lutar åt köpa en typ SPM, KL racing eller scantech oljepump. Någon som vet va det är för fabrikat på de olikas pumpar?
Vet när jag monterade de förra spm stakarna så ligger de ju rätt så "kloss an" nere i veven. Är det där man märker att den styr då? Uppe vid kolvbulten så kan ju staken vandra på kolvbulten om man säger. När det är så känns de ju som att det är vevaxeln som styr stakarna?
Var även ute och demontera min gamla oljepump. Fyfan va den såg ut! Jag var slarvig och kollade aldrig denna när jag monterade ihop motorn förra året.
Den hade stora repor på båda hjulen, och även då kraftiga repor i väggarna.
Lutar åt köpa en typ SPM, KL racing eller scantech oljepump. Någon som vet va det är för fabrikat på de olikas pumpar?
Då styr de på vevaxeln, originalstakarna är ca lika smala som vevlagret och styr i kolven, så shims brickorna ska bara användas om man kör originalstakar eller andra stakar som inte styr på veven.
Undrar hur de som kör vevaxelstyrda Hprofilstakar ihop med originalkolvar gör?
Med originalkolv är det ca0,2mm axialspel vid kolvbulten och t.ex mina LGstakar är ca29,5mm breda i storändan så de har ett axialspel på 0,5mm på vevaxeln men jag kör med Wisecokolvar som inte styr stakarna.
Undrar hur de som kör vevaxelstyrda Hprofilstakar ihop med originalkolvar gör?
Med originalkolv är det ca0,2mm axialspel vid kolvbulten och t.ex mina LGstakar är ca29,5mm breda i storändan så de har ett axialspel på 0,5mm på vevaxeln men jag kör med Wisecokolvar som inte styr stakarna.