Jag har länge varit sugen på att bygga en egen jetmotor
har sett div byggen på http://jetandturbineowners.proboards.com/
och på våra svenska hjältars sida http://www.mobackenracing.se/
så i vintras tyckte jag att det var dags.
så jag drog igång pryl jakten
holset med 69 mm inducer och 73 mm ut och 4" vband.
ett skapligt gäng an koplingar och stålomspunnen slang
lite rostfri plåt
ett 160mm stålrör "ett föredetta kärnborr för betong"
en massa alu profiler
en bosch 044 kopia
div mätare tryck å temp
2 sparkmedar, ja efter som mobacken har varit framgångsrika med jet spark så tänkte jag bygga min motor på en park å.
ja projektet har pågått snart ett år men tänkte dra igång en tråd så man kan venilera lite åsikter.
så här såg det ut i början .lite test och provmontering
Olja måste man ju ha.
olje försörjningen består av en lamborghini hydraulpump som drivs av en ombyggd atv vinsch har plockat bort en växel och byggt en ny gavel med lagring.
har byggt en enkel regulator som håller oljetrycket runnt 3 bar .'
oljekylaren är från en 740 turbo.
jag triggar även tänningen med oljepumpen . sitter en halv brytarspets från nån volvo på kugghjulet på pumpen.
Här syns oljetank under turbon för bra avrinning på oljan ,och bränsletank framför.
Bränsle pump och oljefilter.
Här är insidan:
det är altså på i den här burken förbränningen sker .
hålen är för att få luft till förbränningen och kyla.
och insidan av insidan dom tre invändiga rören är för att förånga dieseln som sprutas in från utsidan .
spridare och bränslebrygga:
spridarna är svarvade i rostfritt och munstycket är en sprutnål 0,7mm
Topplocket:
den här rackarn sitter längst upp och förser motorn med gasol och gnista.
jag startar motorn på gasol för att få upp värmen i förångningsrören sen går jag över på diesel.
så här ser det ut nu
motorn är provkörd senast idag faktiskt men det finns endel att jobba på bla bränsle lackage och hålen i flamtuben måste göras om ,förbränningen sker förlångt ner så det slår ut eld genom turbons avgashus och då blir den kortlivad