B230ft problem med lamda!!!
B230ft problem med lamda!!!
Jag har en b230ft som har börjat krångla som fan efter grenrör och turbo byte. De började med att den ville knappt starta och lamdalampan lös. Så jag bytte lamdan o de blev en stor skillnad. Nu så går den bra i ca 5min och sen börjar den gå oroligt på tomgång och lamdalampan tänds ibland. Den går lite bättre på högre varv. Lmm är bytt till en annan men beggad utan resultat.
Finns de någon som har något tipps??
Med vänlig hälsning Frippe
Finns de någon som har något tipps??
Med vänlig hälsning Frippe
Bruksbilar: Vw Passat 3C tdi
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
- Ort: Ludvika
Re: B230ft problem med lamda!!!
Att lambdalampan lyser betyder att det är nåt fel i motorstyrningen. Den har inte bara med lambdasonden att göra. Finns väl ett 30tal olika felkoder på de där gamla systemen? Börja med att läsa av felkoder via diagnosuttaget.
Håkan Foldefors
Re: B230ft problem med lamda!!!
Okej tackar. Ska kolla upp de.
Bruksbilar: Vw Passat 3C tdi
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70
Re: B230ft problem med lamda!!!
Nu har jag kollat fel koderna. De som jag fick var 1-2-1(singnal från luftmassemätare) på bränslet. Har testat med tre olika lmm med samma resultat. Hur kan man felsöka vidare, ska man mäta signalen på kablarna?
/frippe
/frippe
Bruksbilar: Vw Passat 3C tdi
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70
Re: B230ft problem med lamda!!!
Du bytade turbo sa du. Orginalsnurra? Var sitter lmm i förhållande till hur den satt innan?
940 16V Turbo - Projekt som ej ska gå på gatan 

Re: B230ft problem med lamda!!!
Japp turbon är bytt. Turbon har flyttats upp och fram så lmm hamnar lite närmre turbo. Jag tängte på att givaren efter lmm, den vevhus venten är kopplad till sitter på ett annant avstånd också. De kan ju också göra skillnad. Ska testa byta boxar imorgon o se om de blir någon skillnad.
Bruksbilar: Vw Passat 3C tdi
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70
Re: B230ft problem med lamda!!!
Prova sätt längre slang till lmm somsagt 

940 16V Turbo - Projekt som ej ska gå på gatan 

Re: B230ft problem med lamda!!!
Nu har jag testat flytta LMM och det blev en jäkla skillnad.
Fast den går inte hundra rent ändå, kan det vara så att laddlufttryck givaren ska sitta på ett speciellt avstånd från turbon också?
Tack för hjälpen mvh frippe
Fast den går inte hundra rent ändå, kan det vara så att laddlufttryck givaren ska sitta på ett speciellt avstånd från turbon också?
Tack för hjälpen mvh frippe
Bruksbilar: Vw Passat 3C tdi
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70
Re: B230ft problem med lamda!!!
Laddlufttryckgivaren? Sitter väl ingen givare till ladd på en b230? Har ja aldrig haft på mina med lh 2.4 iaf.
Menar du den vevhusventsprylen?
Menar du den vevhusventsprylen?
940 16V Turbo - Projekt som ej ska gå på gatan 

Re: B230ft problem med lamda!!!
Exakt den ja. När jag googlade numret på den så fick jag upp de, sitter ju något kontaktstycke där.
Bruksbilar: Vw Passat 3C tdi
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70
Re: B230ft problem med lamda!!!
Den kan du köra utan tom. Värmer bara upp röret så det inte kan frysa.
Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk
Skickat från min HTC Incredible S via Tapatalk
Joakim berglund
Re: B230ft problem med lamda!!!
Okej, då bkev de lättare. Kan man skippa vevhusslangen också, bara dra ner slangen?
Bruksbilar: Vw Passat 3C tdi
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70
Re: B230ft problem med lamda!!!
Jag har inte fått bil helvetet att gå rent en. Har fan kollat allt och är nu tillbaka på lamm. Jag flyttade den så jag har samma avstånd som org fast med fler böjar. Jag fick skarva lamm kablarna o nu undrar jag. Kan man ha för långa kablar, blir de fel i signalerna. landskampen tänds ibland på tongångar när den går ner på ca 6-700 och om man varvar upp den lite så slocknar den. Den visar inga floder heller.
jag börjar bli sinnessjuk.
jag börjar bli sinnessjuk.
Bruksbilar: Vw Passat 3C tdi
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70
Re: B230ft problem med lamda!!!
Nä de har jag kollat. Den enda jag har kommit på som jag inte har kollat de är om de läcker vid grenröret eller vid wg. Har ju inget med lamdalampan att göra men kan vara ett av alla fel.
Bruksbilar: Vw Passat 3C tdi
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70
Skoda Pickup
Projektbil: Volvo Pv -53
Busbil: Volvo 744 Turbo
Skotrar: Lynx 40 -70