Manfreds bilar - E30 och Opel
Re: Manfreds 244 - Sugmotor
Sänk tändningen, 37 grader låter som det är för mycket.
3.54 i bakaxeln och vad för låda har du?
3.54 i bakaxeln och vad för låda har du?
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
-
- För mycket laddtryck
är väldigt stor skillnad på flöde i en 531 och en 530 så kan vara det som gör att den är lite slöare.
Det gäller att man har lite koll när man portar 530, jag har flödat flera som är sämre än en std topp trots portning och i vissa fall även större ventiler.
Mvh Erik
Mvh Erik
EMTUNING.SE
Erik Malmström
Köping
Västmanland
Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.
Bygger:
Porsche 944 Turbo -88
Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
Erik Malmström
Köping
Västmanland
Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.
Bygger:
Porsche 944 Turbo -88
Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
Åker m47. Vad ska tändningen ligga på ungefär då?
Har spenderat dagen med att bygga klart grenröret och fått dit ett avgassystem.

På vägen hem från garaget så provar jag vad den går för, kör om en lastbil på trean, petar i fyran sen blåste jag topplockspackningen.
Vad kan det bero på? För hög tändning? Kass packning? En billig från folkraceshoppen så egentligen får jag skylla mig själv.
Kan toppen ha blivit skev nu? Ska riva imorgon och mäta upp den.
MVH
Har spenderat dagen med att bygga klart grenröret och fått dit ett avgassystem.

På vägen hem från garaget så provar jag vad den går för, kör om en lastbil på trean, petar i fyran sen blåste jag topplockspackningen.
Vad kan det bero på? För hög tändning? Kass packning? En billig från folkraceshoppen så egentligen får jag skylla mig själv.
Kan toppen ha blivit skev nu? Ska riva imorgon och mäta upp den.
MVH
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
packning från folkraceshop är de inge fel på 

m47, och 3.54 slutväxel, då förstår jag att den känns slö.
/Niklas Eliasson
F-skatt
0761460960
F-skatt
0761460960
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Har du provat med mindre fullt utslag på tändningen?
Över 35 grader ska du inte behöva.
Mina motorer nöjer sig med 32 grader.
Kan vara så att den spikat med så mycket tändning så att du blåst packningen.
244:an ser riktigt fin ut med de fälgarna.
Erland
Över 35 grader ska du inte behöva.
Mina motorer nöjer sig med 32 grader.
Kan vara så att den spikat med så mycket tändning så att du blåst packningen.
244:an ser riktigt fin ut med de fälgarna.
Erland
- dundersmurfen
- Forumsberoende
Tyvärr har det nog spikat så packningen gick.. Håller med Erland, 32 grader brukar bli lagom. Vad har du för lambda på fullgas?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Erland: Har inte hunnit göra det än. Tack!
Dundersmurfen: Ja jag misstänker det. Har tyvärr ingen lambdamätare, fattig student som jag är. Men den svartryker lite på fullgas så jag tror inte den går för snålt.
Utbildar mig som bilmek och går lärling så jag kunde skaffa fram en packning snabbt genom praktikplatsen. Märket blev Victor Reinz då Elring inte fanns i lager. Ska byta den och ställa ner tändningen. Ska även byta till 3:91 axeln i helgen.
Tack för alla tips!
Mvh
Dundersmurfen: Ja jag misstänker det. Har tyvärr ingen lambdamätare, fattig student som jag är. Men den svartryker lite på fullgas så jag tror inte den går för snålt.
Utbildar mig som bilmek och går lärling så jag kunde skaffa fram en packning snabbt genom praktikplatsen. Märket blev Victor Reinz då Elring inte fanns i lager. Ska byta den och ställa ner tändningen. Ska även byta till 3:91 axeln i helgen.
Tack för alla tips!
Mvh
Det har definitivt spikat. Packningen var uttryckt på alla cylindrar. Dum som jag var när jag köpte ny packningen uppgav jag ju regnumret på bilen så när jag skulle byta så var det ju packnkng till en b21. Så jag bytte helt enkelt till b21an som satt i 242an och stoppad dit ny packning och 530 toppen.
Så nu är allt färdigt. Det ska tankas 98 i tanken och tändningen ska strobbas sen ska vi se vad den går för.
Edit: Fixade en bild också

Mvh
Så nu är allt färdigt. Det ska tankas 98 i tanken och tändningen ska strobbas sen ska vi se vad den går för.
Edit: Fixade en bild också

Mvh
-
- Forumsberoende
För säkerhetsskull kanske du ska kolla med 2 tändningslampor, när jag bromsa min 2150 rc bil trodde jag att jag hade tändningen på max 35 grader(det va vad jag ställt den på med min lampa) men enl lampan hos bromsaren stod den på 41 grader =0(. Men min spika inte så jag klarade mej =0).
Roger (Magic T) Thomasson
Jag har faktiskt kollat med två nu. En equus och en som sitter i ett stor instrument på verkstaden. Ställde den på 32grader och var ut och gasade. Sen blev treans vevstake externt monterad... Verkar som att lagret nypt. Så nu blir det motorbyte igen 
Mvh

Mvh
Sådärja

De va den b21an de.
MVH

De va den b21an de.
MVH
- dundersmurfen
- Forumsberoende