Pga olika anledningar jag jag inte hunnit men nu börjar det lugna sig med husrenoveringar mm.
Jag började i våras att sätta ihop en -01 volvo v40 med min gamla evo 2a, flytta bakvagn framvagn mm.
Motorn levererade 800whp i min evo med vems motorstyrning, dock har jag haft problem med att toppacknignarna rasar stup i kvarten.. och slutade med sprucket motorblock förra året och började detta året med samma sak.
kom fram till att det var problem i min vems box med att tändningen vandrade pga trigger problem.
efter jag monterade maxx ecu försvann det problemet med std trigger.
Motorn består av.
6b galant gti block
std vev
acl lager
arp l19 bultar
ross 10.5 custom kolvar
manley i profil stakar
6b topp portad av mig
1mm öd ventiler
3mm lyftare
custom slipade kammar från agap
jmf insug
bosch 2200cc spridare
dubbla 044 pumpar
maxx ecu
vag spolar
custom grenrör
3.5 tum downpipe
3.5 tum avgasrör
precision 6466bb
växellådan
ppg dogbox
quaife diff
2skivig ace koppling
evo 3 lamelldiff bak
svea kardan
listan kan göras en mil lång.
här kommer lite bilder på bakvagns mecket, mått och så har jag ej i huvudet längre med det är ej allt för mycket modifikationer som man tror för att få de att passa.

Framvagnen från evon var bolt on, men fick göra om fästena för styrväxeln pga att styrsnäckan är spegelvänd. Servo slangarna var bara att skarva ihop med lite rörmokar kopplingar, tryck mm fungerar som det är alltså inga konstigheter med körbarhet.
Motorn fick jag nästan alla fästen gratis till pga balken under motorn, så det blev bara dom på sidan som fick kapas bort och ersättas med egna.

Dock så fick jag kapa ur för växellådan på passagerarsidan för att allting är spegelvänt i evon mot v40n.

kommer lite bilder på grenrörsbygget med, blir väldigt spattigt med bilder men ska försöka uppdatera lite mera jämnt med vad man gör framöver.
måste återhämta lite datorkunskaper som försvunnit med tiden med.

Sen det färdiga resultatet. Skall byta ut evons tygstolar mot matchande kopior i helskinn som resten av inredningen i bilen.

Bilen hamnade med på ett hörn i bilsport när dom besökte v-ås i somras, dom sa att dom tyckte den var ball.
Vem vet, kanske blir ett helreportage med.