Manfreds bilar - E30 och Opel

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Manfred
För mycket laddtryck

Re: Manfreds 244 - Sugmotor

Inlägg av Manfred »

Ja vem behöver turbo ;) tre hål i blocket, en krökt avgasventil, stake, kolv och vev skrot och aggregataxeln av på mitten men annars är den hur fin som helst inuti!

Rev ur motorn i går natt och rev isär för analys. Konstaterade att en ventil var skrot sen tog jag kväll.
Började dagen med att byta ventil i toppen och justera ventilspel. Sen donerade en polare en rätt friskt b230 till mig som kastades i illa kvickt. Och efter mycket krångel med bla fel oljefilter så är den nu startad.

Så imorgon ska tändningen strobbas ännu en gång sen får vi se vad skiten går för.
Känns som jag har gjort den här procedurer ett antal gånger nu, tre motorer på tre dagar. Över tio liter ny olja till spillo och två oljefilter.
Men men, man lär så länge man lever!
Besiktning bokad på fredag. Sista tiden runt fyra, hoppas min listiga plan går vägen ;)

MVH
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

Har du någon koll på bränsleblandningen? Bränsle och tändning är viktigt att ha koll på, om inte kommer du få svart bälte i motorbyte:-)

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Manfred
För mycket laddtryck

Inlägg av Manfred »

Inte mer än färg på stiften tyvärr. Bredbandslambda är prio nr1 att skaffa.
David Herbertsson
Forumsberoende

Inlägg av David Herbertsson »

Det låter bra, bredbands lambda gör bestyckningen så mycket enklare. Belasta inte motorn massa innan du har koll på både bränsle och tändning. Jag har köpt bb från Ebay, fått hem för ungefär 1200 kr. Man kan ju åka på tull och moms med, men det kan ju vara värt en chansning.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Manfred
För mycket laddtryck

Inlägg av Manfred »

Nu till ytterligare ett problem. Jag får inte mina förgasare att gå nå bra på tomgång och lågfart. Tomgången är ojämn, bluddlar nästan lite men om man gasar till så går den upp i varv ett tag sen börjar den bluddra igen. Och precis när man gasar på spottar den väldigt med bensin ut trattarna.
Kör vanlig mekanisk pump. Kan soppatrycket ligga för högt? Den svarar inte alls på att skruva på tomgångblandskruvarna. Sitter 55f8 och f16 e-rör.
Har hållt på i flera dagar nu för att få bukt på det.

Mvh
dahla
För mycket laddtryck

Inlägg av dahla »

För små munstycken?
Patrik Dahlström
Manfred
För mycket laddtryck

Inlägg av Manfred »

Ja jag skulle nog tippa på det, ska skaffa andra. måste även köpa större huvud och mindre luft för den vill ha mer på höga varv.
Har läst lite om folk som kör ungefär samma prylar som mig och då kör dom med 60-65f8 i lågfart.

MVH
Larss0n
Lite mer laddtryck

Inlägg av Larss0n »

Trevligt bygge! :) Ser att du kör Fajs, haft i sär dom och tvättat dom? På de paren jag haft så har det vart duktigt med spånor kvar i dom, bland annat i progressionshålen och vid acc-munstyckena :P
wuffee
Forumsberoende

Inlägg av wuffee »

Fajsare mååste rengöras från spåner!.. så är de
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Manfred
För mycket laddtryck

Inlägg av Manfred »

Jag var faktiskt isär med dom idag och de var lite spån i höger förgasare vid acc-munstyckena annars såg det bra ut. Provade att borra huvudmunstyckena lite grann och var ute och provbörnade lite. Innan så har den missat rätt mycket på höga varv men det försvann nu. Ska rycka stiften imorrn och ta en kik samt göra så fördelaren slår ut mindre. Nu har jag ca 0 grader tändning på tomgång och 32 fullt utslagen..

Bild

Mvh
Manfred
För mycket laddtryck

Inlägg av Manfred »

Jahapp, ras igen då. Vek in stopparna i fördelaren så det blev mindre slag och bytte till större munstycken, och då vaknade den till liv.
Körde så i ungefär två veckor och den visade inga tecken på att säga upp sig.

Men det visade sig att en b230a som gått okänt antal plågade mil inte tycker om att tuktas rejäl under långa stunder. Konstigt. Ett vevlager gav upp så motorn knackar värre än en diesel av märket mercedes på startgas. Så i helgen ska motor nr 4 i. Hade jag haft råd hade jag gjort i ordning en riktig botten men svårt med en inkomst som består endast av ett ytterst ogeneröst studiebidrag.

Jäkligt trött på bilen nu men efter nån dag som spenderas på soffan lär man väl bli sugen på att skruva igen.

Man lär ju ha nåt för sig på helgerna.

MVH Manfred
falconjohan
För lite laddtryck

Inlägg av falconjohan »

Äh man hör ju nåt som vrålar förbi ibland iaf :thumbright: (låter fränare än tobbes impala) Sen att man sett ovanligt många oljeränder på rv 70 är ju en annan sak :hihi: jaja än har ju inte bilen brunnit upp :roll: så kör på!
Mvh johan
wuffee
Forumsberoende

Inlägg av wuffee »

om man rasar 4 motorer måste de väl gå upp ett litet ljus ngnstans att allt kanske inte står rätt till? kan ju inteo haft otur 4 motorer i rad....
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Manfred
För mycket laddtryck

Inlägg av Manfred »

falconjohan skrev:Äh man hör ju nåt som vrålar förbi ibland iaf :thumbright: (låter fränare än tobbes impala) Sen att man sett ovanligt många oljeränder på rv 70 är ju en annan sak :hihi: jaja än har ju inte bilen brunnit upp :roll: så kör på!
Mvh johan
Haha måste faktiskt säga att jag inte ligger bakom nån av oljeränderna på riksvägen ;) Nu är då bilen ihopskruvad och går bra. Hur går de med dina bilar då?
wuffee skrev:om man rasar 4 motorer måste de väl gå upp ett litet ljus ngnstans att allt kanske inte står rätt till? kan ju inteo haft otur 4 motorer i rad....
Jo allt har ju inte stått rätt till. Första motorn hade jag lite hög tändning på så jag spikade topplockspackningen. Andra motorn blev det vevstakslagerhaveri på och tredje också.
När jag rev den tredje så såg jag att en bult till vevstaksöverfallet hade lossnat. Så jag bytte alla lager och drog allt så får vi se om det håller.

Org volvomotorer som brukats under lång tid och sen våldas och varvas alldeles för mycket. Det är nog anledningen.

Är det vanligt att bultar på volvomotorer om man varvar dom hårt? Eller är det han som har dragit överfallet man ska skylla på? (antagligen nån stackare på volvo)

MVH
Manfred
För mycket laddtryck

Re: Manfreds bilar - 244 reggad med b230fk

Inlägg av Manfred »

Bytte bort den röda 244an mot en annan 244a. Reggad med b230fk och besiktad. Chippad och sitter nån större turbo på den. Planerna blir väl att skaffa ett megasquirt, bygga grenrör och hänga på nån gammal holset.

Den är jävligt diskret iaf, ser ut som vilken gammal gubbkörd 240 som helst.

Bild

Mvh
Skriv svar