fundering kring turbomatad rödblockare 16v
fundering kring turbomatad rödblockare 16v
Hej!
fick mig en liten fundering och tänkte kolla och se vad folket här säger om tankarna.
det jag funderade över är om man kan sätta lmm mellan turbon och insug som man har sätt på en hel del bmw turbo konverteringar och undrar då om det skulle funka att göra så på en turbo konverterad b234 eller skulle det va en dålig idé att göra så?¨
va mest en tanke från min sida och så blir man nyfiken på om det kommer funka
fick mig en liten fundering och tänkte kolla och se vad folket här säger om tankarna.
det jag funderade över är om man kan sätta lmm mellan turbon och insug som man har sätt på en hel del bmw turbo konverteringar och undrar då om det skulle funka att göra så på en turbo konverterad b234 eller skulle det va en dålig idé att göra så?¨
va mest en tanke från min sida och så blir man nyfiken på om det kommer funka
Christer
Re: fundering kring turbomatad rödblockare 16v
Det går iaf teoretiskt då lmm mäter luftmassa och den är alltid samma både före och efter turbo dock brukar det bli bättre med den innan turbon.
Rätta mig om ja har fel mvh max
Rätta mig om ja har fel mvh max
BMW med eldre Motronic har vel luftmengdemåler (en stor klump med spjell) og Volvo med LH 2.4 har vel luftmassemåler?
Forskjellen er vel kanskje at du må stramme fjæra i luftmengdemåleren men med luftmassemåler er det bare å montere inn (og da gjerne en fra 960)
På f.eks. M20 turbo er det vel vanlig å bruke lmm fra M30B34.
Forskjellen er vel kanskje at du må stramme fjæra i luftmengdemåleren men med luftmassemåler er det bare å montere inn (og da gjerne en fra 960)
På f.eks. M20 turbo er det vel vanlig å bruke lmm fra M30B34.
dom har även använt sig av en lmm på m50 motorerna

som man ser på denna bild t.ex därför jag började fundera på om man kan använda denna lösning även på volvon eller om det kommer resultera till att den motorn får på tok för mycket luft och inte kommer klara av att kompensera för det.

som man ser på denna bild t.ex därför jag började fundera på om man kan använda denna lösning även på volvon eller om det kommer resultera till att den motorn får på tok för mycket luft och inte kommer klara av att kompensera för det.
Christer
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
nu är jag kanske lite negativ
men om du tänkt att det ska fungera bra så köp ett vems eller liknade istället direkt och slipp gråa hår och trasiga motordelar.
hur har du tänkt mappa in bränsle och tändkurvan med original insprutningen med turbo? krävs ganska avanserad mappning och chip bränning.
mvh jens

hur har du tänkt mappa in bränsle och tändkurvan med original insprutningen med turbo? krävs ganska avanserad mappning och chip bränning.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Stemmer i med Jens. Har hatt 3 stk B230FK der jeg har rotet med forskjellige chip, lmm, dyser osv, men det blir aldri helt bra.
Koster du på deg 8-10000 i et sprut så slipper du all driten med ujevn tomgang, spikning, brente stempel, ujevn gange med store dyser osv.
Koster du på deg 8-10000 i et sprut så slipper du all driten med ujevn tomgang, spikning, brente stempel, ujevn gange med store dyser osv.
Har ett färdig mappar tänd chip. Fanns 2 st olika bränsle men bilen startade bara i nån sec med dom bränsle chippen men då han som fixade dom trodde att lmm satt som på bmw turbo konverterade motorer men vi testade inte att sätta lmm en dit då utan det kom mest i efter tanke samt att ett nytt bränsle chip är på ingång så det där med avancerade chippning har jag en som fixar hade underlättat för oss om man kunde sätta lmm på insug rören då det är svårt att få på den till 4" inlopp på turbon xD
Grejen är den att det är polarna budget bygge jag har bara varit med som extra händer samt hjälpt till med hans frågor å fixa svar m.m samt pratat med 3n del kontakter jag har om att fixa chip m.m så vi får allt att lira utan det med lmm en sog mig bara som en tanke på om det kan funka om t.ex chippet skulle vara mappar så vilket chippen vi hade va?
Grejen är den att det är polarna budget bygge jag har bara varit med som extra händer samt hjälpt till med hans frågor å fixa svar m.m samt pratat med 3n del kontakter jag har om att fixa chip m.m så vi får allt att lira utan det med lmm en sog mig bara som en tanke på om det kan funka om t.ex chippet skulle vara mappar så vilket chippen vi hade va?
Christer
Du får nog skriva den där sista meningen igen, fast på svenska
Sry hade 1% kvar på mobilen så blev lite hastigt det där.
har hjälpt polarn med hans budget bygge har vänner som mappar bilar utan problem och har hjälpt till att få fram chip till bilen.
tändnings chip finns och funka men vi fick inte bränsle chippen att lira riktigt då om jag förstod polarn rätt som gjorde chippen så hade han gjort delen för lmm samma princip som en turbo konverterad bmw lmm på tryckröret men med bränsle chippen så startade bara bilen i nån sekund innan den dog igen och då hade vi kopplat som det sitter orginal i bilen utan att ens tänka tanken på att montera lmm på tryckrören utan den tanken slog mig efter jag pratade med polarn som gjorde chippen åt oss att vi kanske skulle ha testat lmm på tryckrör så därför jag tänkte fråga er här om vad ni tror.
polarn som gör chippen håller även på att göra om dom med nu när han vet vart lmmen ska sitta då han antog att den skulle sitta på tryckrören
.. kanske blev lite bättre det där. det jag har gjort är att hjälpa han på traven under tiden jag håller på med mitt supra bygge. men böev osäker om man kan köra lmm på tryckrör på b234 för om man kan det så kanske det är värt att testa det och sätta in ena bränsle chippet och se om bilen startar denna gång med dom färdiga chippen?
har hjälpt polarn med hans budget bygge har vänner som mappar bilar utan problem och har hjälpt till att få fram chip till bilen.
tändnings chip finns och funka men vi fick inte bränsle chippen att lira riktigt då om jag förstod polarn rätt som gjorde chippen så hade han gjort delen för lmm samma princip som en turbo konverterad bmw lmm på tryckröret men med bränsle chippen så startade bara bilen i nån sekund innan den dog igen och då hade vi kopplat som det sitter orginal i bilen utan att ens tänka tanken på att montera lmm på tryckrören utan den tanken slog mig efter jag pratade med polarn som gjorde chippen åt oss att vi kanske skulle ha testat lmm på tryckrör så därför jag tänkte fråga er här om vad ni tror.
polarn som gör chippen håller även på att göra om dom med nu när han vet vart lmmen ska sitta då han antog att den skulle sitta på tryckrören

Christer
det är en med sensor i och inte en flarp som öppnar och stänger som m20 har utan det är den elektriska mätar anordningen i denna
Hoppas det hjälper big al
Hoppas det hjälper big al

Christer