Svajande laddtryck? B20 med MS
Moderator: backeliten
Re: Svajande laddtryck? B20 med MS
När du nu ändå har ett sprut som kan styra det, ta och släng pysventilen i bra att ha hyllan och köp en elektrisk ventil (typ från en saab eller en MAC etc) och styr laddet i sprutet.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Svajande laddtryck? B20 med MS
Inget ont om magnetventiler.. men det brukar vara det som tar mest tid att justera till. Man ska inte underskatta klassiska metoder på mekanisk och pneumatisk väg ställa in trycket. Man får med rätt grundtryck (fjäder) och en kulafjäder ventil som fungerar och är inställd korrekt en fenomenal laddtrycksstyrning. Helt i klass med en perfekt inställd magnetventil. Den enda fördelen elektronisk styrning är att den kan reglera aktivt i flera mappar, för ökad säkerhet te.x. motortemp, knack, insugstemp, reducering pga fel osv. Samt att man kan med knapp välja önskad laddtryckskurva. Man får helt enkelt bestämma själv vilken nivå man vill ligga på 
Kanske jag överdriver, men en kula fjäder ventil man gjort själv kan man få önskat laddtryck på några minuters tester för nästan inga pengar alls. Så det är ett mycket bra alternativ.

Kanske jag överdriver, men en kula fjäder ventil man gjort själv kan man få önskat laddtryck på några minuters tester för nästan inga pengar alls. Så det är ett mycket bra alternativ.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Svajande laddtryck? B20 med MS
Jag har testat den och det T-kors som följer med har en fjäder och kula i sig. Kändes riktigt racklig, när jag provblåste den så var flödet genom den minimalt och jag var starkt skeptisk...Är det förresten nån som testat Biltemas pysventil? den ser ut att kunna vara fjäderförspänd?

Testade ändå att montera den med följd att laddtrycket drog iväg utom kontroll trots lägsta inställning på ratten. Känns som att fjädern var alldeles för stark och minimala hål i anslutningarna. Tog bort den och satte dit ett vanligt T-kors, har dock Biltemas kvar om du vill prova men jag skulle nog tillverka ett eget eller slanta upp för mer påkostade grejer. Själva pysventilen med ratten och det funkar dock fint.
Att ha fritt flöde i slangarna fram till WG-klockan är nog ett måste för att slippa fördröjning i systemet, det resulterar säkert i överslängar och svajigt tryck.
/David
Re: Svajande laddtryck? B20 med MS
OK, då behöver jag inte testa den iaf, svarvade till en enkel variant själv istället, får se om den funkarDavid V skrev:Jag har testat den och det T-kors som följer med har en fjäder och kula i sig. Kändes riktigt racklig, när jag provblåste den så var flödet genom den minimalt och jag var starkt skeptisk...Är det förresten nån som testat Biltemas pysventil? den ser ut att kunna vara fjäderförspänd?![]()
Testade ändå att montera den med följd att laddtrycket drog iväg utom kontroll trots lägsta inställning på ratten. Känns som att fjädern var alldeles för stark och minimala hål i anslutningarna. Tog bort den och satte dit ett vanligt T-kors, har dock Biltemas kvar om du vill prova men jag skulle nog tillverka ett eget eller slanta upp för mer påkostade grejer. Själva pysventilen med ratten och det funkar dock fint.
Att ha fritt flöde i slangarna fram till WG-klockan är nog ett måste för att slippa fördröjning i systemet, det resulterar säkert i överslängar och svajigt tryck.
/David

