optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Jag läste tråden du länkade till nu Jens.
73-72 kammen, jag skriver insug först funkar inte på en bra 48-40 topp men på en dålig 46-38.
Med en bra topp tappar du allt cylindertryck och jag ser att du får gå på med långt insug och grenrör för att kompensera.
72-71 hade fungerat mycket bättre på den motorn.
jag kan lägga till att den bästa 531 rallymotor jag sett dyno papper på är byggd av Jonas Bank.
Den lämnade 295Nm och 257 hästar vid 6600 varv i en riktigt kalibrerad bänk med DIN korrigering.
Mikael Wistis appendix K som jag gjort toppen till lämnar 218,7 hästar där och ligger under hela vägen.
Banks motor har ingen vass kam, den ligger ganska nära det som jag fått gjort hos Agap och nämnde tidigare.
Jag hade Jones cams ( Cam King) i USA till att räkna ut en bra 48-40 kam till mig som nu är på väg hem.
Reine var väldigt juste och skickade över 5 kamämnen som jag fick köpa.
Tanken är att jag ska prova kammen sen ser han om nåt behöver ändras.
Den är till 37 tryckare och har 264-264 vid 1,27 och 14,7 samt 14mm lyft in och ut. CV ramper.
Även denna kam är väldigt lika det som jag tidigare har sett fungerat bra.
Mer lyft hade varit kul på insug men då blir det för mycket duration.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Kadett4wd »

Helt korrekt Jens.
förr i tiden i alla möjliga byggnadsverk så visste man inte var gränserna gick, man byggde med hängslen och livremmar.
Idag då saker kan beräknas bättre så kan vi närma oss gränserna för vad som är möjligt.
Ser du inget slitage på en normal livstid för en racemotor, ja då funkar det!

Keep it up Jens.
Intressant tråd, följer den i det tysta eftersom jag inte är lika påläst.
Men nu råkade jag skriva nåt ändå.. *attans*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej först vill jag säga att jag är ingen super cam designer som kan allt och jag har inte tänkt bli det heller jag då jag är intresserad av annat också men jag vill bara kunna grunderna sen finns det sånna som agap och GL racing mm som kan det riktigt avancerade men vad jag kan med de maskiner som min cam pro plus och dyno är att se vad olika kamaxlar gör och vad som inte fungerar i verkligheten.

min starka sida är att jag har mätt hundratals kamaxlar från väldigt många olika tillverkare och klurat på för och nackdelar på dem i verkligheten och i data värden och som grafer.

jag har lärt mig att vissa acelerationer kräver en viss vikt på mekanismen och ett vist fjäde tryck mm vid ett vist rpm för att fungera och vissa värden fungerar inte överhuvudtaget på race motor varv. sen hur hastigheten på lyftaren ska va för en viss tryckar diameter mm. hur nosradie radie kan se ut och ändå fungera på olika motorer.

och det har gett mig kunskapen om att veta ungefär hur man kan ändra lite på en kam och optimera den för en viss motor rätt bra tror jag, iallafall tillsammans med nån av proffsen.

ska jag va ärlig så tror jag att vi inte kommit så långt än i volvo 8v trimmar värden då det gäller kamaxlar och fjädrar. och hur vet jag det? jo jag har sett kamaxlar fungera väldigt bra med relativt tunga ventiler mm på höga varv utan minsta problem så med lättare ventiler och så så fins det helt klart mer att hämta vi är långt ifrån gränsen vart många v8 trimmare är med sina motorer. se bara min B20 special kam den tror jag mycket på den är klart värre än de gammla profilern (ända kam jag har hört talas om förutom rull kammen) där det krävs lite mer av motorbyggaren vid installation men det är det nog värt.

och på insug där vi har rätt dåliga toppar så ser man att man kännar bra med effekt då man kan öka arian utan att öka durationen överdrivet så klart. se bara skillnaden mellan en 33 kam och en 37 som dag och natt med lite till som min 39 tryckare så fins det ännu mer att hämta helt garanterat!

man måste minnas att vår volvo 531 har en direkt tryckar kam utan vippar som förstärker vad som händer på ventilen så graderna vi talar om vid tillexempel 1.25 mm blir inte så vasst om man jämför mot en v8 eller en modärn motor med släpor.

vist jag har också före jag skaffa dynon funderat mycket på mindre duration men jag har släppt det för stunden då de inte blir så som man skulle kunna tro. med mera jobb på avstämningar så blir det ändå bättre med en längre kam... den dag vi får nya stommar med mycket bättre flöde och flödes kvlite/hastigheter så blir nog topparna snällare också men den dagen kommer nog inte på den stora marknaden iallafall. nu är det 16v istället och där så förespråkar jag mycket snällare kamaxlar.

sen då man lär sig saker så gäller det att inte basera allt på en händelse eller nått man hört talas om och se det exemplet som svart/vitt då komer man in på fel vägar man måste va öppen för nya ideer och testa själv och klura annars kommer man inte så långt.
som ett exempel en folkrace/RC kille som en kompis bror känner :) kör sönder en 37mm lyftare och nos radien ser kanske lite liten ut kanske? = ja då är den för liten och man kan inte ha mindre än det i all framtid :lol:
man måste nog fundera då om nått annat kan ha hjälpt till då det gick sönder och hur långt den motorn gått och om han har haft andra problem mm? vissa kör sönder allt och det går inte att skylla på grejorna då.

man kan sen se exempel åt andra hållet... jag mätte för ett tag sen upp en gammal RC kam från parner tror jag det va den kamaxeln slipades 1985 för 37 tryckare va på ca 295 grader vid 1.25mm och den lyfte typ 16.9mm och va slipad på en K kam :shock: nos radien va typ sylvass och kamaxeln hadde gått RC i många år på -80talet sen i rally skogen och lite gat bil i många år och den såg inte direkt sliten ut :) vad lär man sig då? jo att det kanske inte är hela värden om nos radien är lite mindre under vissa omständigheter då man har bra lyftare, olja, fjädrar mm. men även om man alldrig skulle tordas sälja en sån extrem kam åt en kund så vet man iallafall att det är inte svart eller vitt vid en viss radie hur det håller...

mvh jens
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av PFR »

Fan vad kul ni börjar kika över "stakete" för att se vad som döljer på andra sidan. Det kommer att öppna en ny värd med Mulit lobe designe dvs att man tar hänsyn till de olika behovet insugen vs Ex har samt vad man är ute efter för egenskap av konceptet. Jag upptäckte detta vid min första turbo konvertering mitten 90 talet på min 164 -B30. Körde olika profiler på den givet singel lobe. Till sist vart den en Pinne från Enem som jag fick gjord anpassad och det väckte hel skiten på ett nytt sätt.Seden dess har jag har testa otaligt på såväl bana /gata/Dyno och lärt sig ett å annat som är otroligt kul när man stöter på utmaningar och liknande och träffa rätt. Denna väg är rolig vandra men kostar en del :( men vad göra antingen ta reda på fakta eller leva i ovissheten. Sen när man tillför Nockvinkels egenskap kontra duration/vent acc =överlapp så finns den mycket att ge å ta. Det fick jag bekräftat igen nu senast på bla min 632ci med den duration och lyft min custom grind har ska den vara ganska jobbig men går relativt fint på tomgång 1000rpm hyffsad vaccum och sedan skulle ju låg och mellan registret få sig en smocka på pga nockvinkel valet samt en bauta fugge 1350cfm. Men 1200+Nm på handels soppa och 800hp passeras vid 4800rpm 600hp var nog vid 3600rpm är ju hyffsat för en raggar motor av uråldrig typ :) med dessutom ett fullt avgassystem som används i bilen den används i max effekt 5900-6100 tappar ca12hp till 6300 och 15hp till 6500rpm . Så detta är inte någon Usa Dyno körning med "dyno" headers. Har inte haft tid köra dom senaste rödblock kammarna som kommit men där hoppas jag stötta på väggen på vad som är "för" mycket men det återstår att se :thumbright: för som ni nämner har det hänt mycket materiellt att det klara mer och är lättare och det är just den grejen jag kommer utsätta för ett riktigt test med en av mina senaste insug nock profler :shock: Jag har inget intresse att sälja 10tusen kammar eller nått utan detta gör jag för min egenskull det var samma vad det gäller 2 trim sidan snöskoter där gick jag min egen väg och det resultera till 34 totala Mästerskaps guld under 12år i alla klassar så det gav frukt och dom riktigt avancerade grejerna finns kvar i byggnaden det fick teamen endast låna :thumbright: Keep up the good Work :)
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Och som vanligt Jens så svarar du inte på en enda fråga utan pladdrar bara på.
Då är det ju inte lönt att fortsätta att diskutera.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Kadett4wd »

en fråga som intresserar mig lite.
Hur tuff ramp går det att köra?
jag kan inte benämningarna riktigt men försök förstå mig.
En rullyftare tillåter en 'negativ' ramp.
men med normala lyftare så måste man ha en 'positiv' ramp hela vägen mot lyft.
Bild
positiv till vänster och negativ till höger, (bild för att förklara hur jag tänker)

Ju mindre positiv så går man väl hårdare på grejerna, till slut kan man nästan säga man daskar ned hela rampen 'platt' mot lyftaren, det måste bli ett oerhört slitage?
Och, eftersom kamloben går från centrum av lyftaren till ytterkant då den roterar så måste väl även detta kikas på i samma veva?

Och det jag EGENTLIGEN ville ha svar på är blir geometrin gynnsammare om man har en konvex lyftare med en radie så det börjar likna en rullyftare?
Man låser lyftaren så den inte roterar mer, sen kan man slipa en 'lobe' även på denne, man får ju då på samma lyftardiam en längre sträcka för kamloben att gå emot.
Man kan då även slipa en väldigt liten bascirkel eftersom det ges frigång bredvid lyftarloben mot eventuellt kamlager etc etc.

Mvh


Edit:
som jag ser på den här bilden så skulle det löna sig:
Bild
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jens Gustavsson »

med en rull kam så lurar man ju ögat lite lixom och en negativ ramp är inte så extremt som man kan tro. man ska se på ventilrörelsen den genererar istället då ser man att en typ direkt tryckar kam som på en volvo oftast acc snabbare än en rull v8 kam på ventilen då den har mindre vikt och svikt i sin mekanism. rull kamaxeln är bäst då det gäller hastigheten där den inte är begränsad av dim på lyftaren lika svart och vitt.


erland vad har jag inte svarat på? ber om ursäkt över det, lite tid vid datorn här
.
mvh jens
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Rasmus Annander »

här nere åker dom flesta med 5,85 utv eller 5,63 få åker 5,43
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jens Gustavsson »

samma här vad jag sett.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Kadett4wd »

Varför jag frågar detta är för att WRC teamen har börjat med en frän lättviktstryckare med konvex yta.
Jonas Banck eller om det var Björn Ånvedh visade mig denna modell på facebook.
Tyvärr har jag ingen bild kvar, och jag finner inte den på nätet heller.

Och finns det förtjänster så kör ju de stora stallen med de grejerna, tror det var Peugeot eller Citroen som körde dem.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jag vet vad du menar för typ det blir större dim eller mer hasighet i dem då. likt en rull lyftare.

men nyare motorer som vår mitsubisi v6 som vi exprimenterat med lite här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=69357 har nog finaste vipp konstruktionen men svårast att modifiera med inte så lätt att slipa om eller så och.

Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Bland annat frågan som ställdes om graferna du la upp.
Vad är det för en pik i början av kurvan?
Vad jämför du för kammar, har dom ens samma lyftardiameter.
Läs hela det inlägget annars är det ju inte lönt att skriva.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej erland jag ska försöka svara bra på dina frågor då jag har tid. du kan ju under tiden lägga upp en graf på lyft, acc, hastighets graf på din nya kam det skulle va kul att jämföra med :thumbright:

jag kan tillägga att acc grafen min är lite grovt mätad då jag mäter i en topp och jag snurrar på kammaxeln med mina händer så det blir små pik på konstiga ställen ibland. acc är vääääldigt små siffror som beräknas fram och minsta glapp i lyftare mm blir lite konstiga siffror.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Hade du läst vad jag skrev så hade du sett att jag inte har en kamdoktor men köpt en byggsats till en som inte är klar.
Följaktligen kan jag inte lägga upp några kurvor men jag har mätt kammen vid 0.40-1mm-1.27-2- osv.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jens Gustavsson »

köp en sån mätare erland och packman då ser man och lär sig mycket! men det fins inget slut på kam design det är som toppar.... och jag är som sagt bara ute efter att kunna tillräckligt för att se vad som kan bli problem och för att kommunicera med cam designer gubbarna så jag kan hjälpa kunder få custom kamaxlar optimerade. själva beräkningarna med allt mer avancerat köper jag av experterna.

det man ser i grafen och det ni ser som ett ventil släpp på acc kurvan är helt enkelt att kamaxeln börjar accelerera sen avtar den lite (lyftaren har fått lite fart) tills ventil spelet försvinner sen accelererar den mer igen då den passerat de kritiska stället där det kan bli stutts och svängningar i fjädern.

det är inte vad man kan kalla en konstant accelerations ramp men mer åt det hållet än en konstant hastighets ramp kanske man kan säga?

då man ser på en sån graf så tänk att lyft kurvan är basen sen är acc och hastigheten följder av vad som händer, eller ett sätt för att se detaljer på hur lyft kurvan ser ut.

det fins fler grejor man kan lägga upp som graf också som jerk mm men det går jag inte in i nu. har inte tid. fortsätter sen...

men denna början på en kam mätning är ganska enkel går att lägga in dina manuella siffror i ett enkelt exel ark erlan om du mätt noga och på tillräckligt många ställen.

lägg upp alla data du har så kan vi ju se lite iallafall på hur din kam ser ut och jämföra.

dåda kamaxlarna i min bild är gjorda för +37mm tryckare men jag går inte in på tillvärkarens namn det blir bara bråk.

mvh jens
Skriv svar