hej just fördelen med BB är ju stt det är en kraftigare motor från början än en 350 och att topparna är rätt roliga även dem som de "vanliga" cheva trimmarna inte gillar.
jag tänker mer som en smidd marin/truck vev och stakar med de grövre bultarna sen portade ovalportare med en mekanisk riktigt vass modärn kam med ca 270 grader dur vid 0.05" och mycket lyft, ca 12.5:1 kompa sen bra effekt mellan 4000-7000rpm.
på insugs sidan så har jag en domenator 1150 ligandes det blir nog lagomt, kanske E85 ombyggnad? kan ha 14:1 komp då om det inte blir för mycket doom på kolvarna bara?? sen ett insug med rätt aria och längd.
är inte så sugen på kina roterande kitt är lite skraj för sånt
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
tror att cheva standard av lite bättre modell räcker långt
motor volymen är jag inte så noga med bara jag får +4.25 borr så topparna rymmer lite större ventiler så är jag nöjd. med portade orginal toppar så är det nog inte ends nån större fördel med mer slag om man inte ska jaga vrid bara. skulle gärna ha 3.75" slag vev men jag fårstår att de inte växer på träd
en vanlig snik 8v volvo 2150RC motor ger mot ca 92-100 liter hk med enkla medel men genomtänkt och byggt på samma varvtal. tror inte en sånhär motor ska behöva komma så långt effter även om man inte kommer åt rullkams fördelarna med låg budjet.
skulle va kul att testa i min Frighten chicken vega som hadde BB i sina tidiga år då gunne back körde den. alla motorfästen mm fins kvar. den dag man har kört chassi brake out med 1792cc B18 så är det ju lika bra att hänga in en lite snällare prutt kudde motor i den
![:hihi:](./images/smilies/hihi.gif)
(skojar lite med er v8 killar ni får inte bli arg
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
)
hur byggde man BB motorer på 60-70 talet före det kom en massa eftermarknads grejor och vad varvade dom? fins det nån bra bok?
mvh jens