lite mer prostock motor läsning
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
lite mer prostock motor läsning
http://www.enginelabs.com/engine-tech/p ... r-numbers/
lite mer läsning
http://hotrodenginetech.com/inside-warr ... ck-engine/
ford pro stock vart väll ingen super hitt men kul läsning http://www.stangtv.com/features/darin-m ... tock-head/
mopar hemi motorn http://www.hotrod.com/how-to/engine/mop ... e-hemi-v8/
lite mer läsning
http://hotrodenginetech.com/inside-warr ... ck-engine/
ford pro stock vart väll ingen super hitt men kul läsning http://www.stangtv.com/features/darin-m ... tock-head/
mopar hemi motorn http://www.hotrod.com/how-to/engine/mop ... e-hemi-v8/
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
nej tycker att hk/ krona va för dåligt så jag bygger B18 istället
du då?
du då?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
Jag har år 1996. Vi körde 7.28-305 med den och blev som bäst 3:a på en EM tävling.
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
den tidningen köptes och lästes noga
är det den sista pro-stock motorn som byggdes i detta land eller? synd att det inte fins så mycket motor byggare här nuförtiden 8eller kunder som vill köpa av motorbyggare) vore så kul om det skulle hård trimmas mer här hemma men svårt att konkurera med de stora firmorna i usa så klart.
erland vad har hänt mest mellan -96 tills senaste åren grovt sett? (är väll igentligen allt men största grejorna)
vad baserade du dina toppar på för stomme? va det DRCE block i din motor?
förstår att varven har ökat och att mycket på kam sidan och ventilfjädrar har förbättrats med spintron testerna mm. mycket stabilare ventilsystem nu med mindre svikt.
mycket jobb är nog lagt på friktions bekämpning med.
vist är det mer borr nu också? hadde ni cheva bore space?
ventil placeringen är det ju stor skillnad på. är mer "hemi" placering nu ser det ut som?
hur mycket "cant" va det nu och då? är det verkligen 8 grader nu som de skrev?
mvh jens
är det den sista pro-stock motorn som byggdes i detta land eller? synd att det inte fins så mycket motor byggare här nuförtiden 8eller kunder som vill köpa av motorbyggare) vore så kul om det skulle hård trimmas mer här hemma men svårt att konkurera med de stora firmorna i usa så klart.
erland vad har hänt mest mellan -96 tills senaste åren grovt sett? (är väll igentligen allt men största grejorna)
vad baserade du dina toppar på för stomme? va det DRCE block i din motor?
förstår att varven har ökat och att mycket på kam sidan och ventilfjädrar har förbättrats med spintron testerna mm. mycket stabilare ventilsystem nu med mindre svikt.
mycket jobb är nog lagt på friktions bekämpning med.
vist är det mer borr nu också? hadde ni cheva bore space?
ventil placeringen är det ju stor skillnad på. är mer "hemi" placering nu ser det ut som?
hur mycket "cant" va det nu och då? är det verkligen 8 grader nu som de skrev?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
erland följer du med malmgren till tierp om 4 veckor? vore kul att kolla lite på hans bil inte för att jag förstår nått men .
jag och B18:n har anmält oss i dag i comp iallafall blir kul
mvh jens
jag och B18:n har anmält oss i dag i comp iallafall blir kul
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
Min son Bjarne ska till Tierp med Malmgren så jag kan ordna med honom så du får en ordentlig rundtur hos Malmgren racing.
Bäst är när det är färdigkört och färdigmekat för dan.
Jari Konola höll även på då och senare med Chrysler.
Christer Säfström håller på med Ford Pro Stocken.
Han hyr in sig hos Jari och provar att förbättra färdigköpta Amerikanska produkter.
Men när jag var ung byggde han egna 351 Cleveland baserade PS motorer.
Det är stor skillnad från 1996 till nu i motorerna.
Vi körde 4,84" borrspacing med 4,60" i borr och 3,75" i slag. 2,45-184 ventiler.
Vanligt Bowtie lågdeck,9,8" med std BBC ramlager och 2,1" vevlager.
Standard kamlager, helt vanlig rullkam och rullyftare.
Eftersom Ford hade 4,9" i borrspace, Chrysler 4,8" och Cheva 4,84" så fick alla ha 4,9".
Sen kom DRCE blocken med lägre deckhöjd, mindre 409 ramlager, större kamtunnlar och mycket större borr.
Vipparmsgeometrin har blivit mycket bättre, knappt nån offset och stötstängerna kortare och tjockare.
Vi körde 288 grader in vid 0,050" men med de grövre grejerna kör man runt 275 grader p.g.a. mycket mindre svikt.
Honda 1.88 vevlager, 0,7mm:s ringar som bara är 2-3mm djupa så de kan följa cylindern bättre.
Det har varit en ständig utveckling.
Erland
Bäst är när det är färdigkört och färdigmekat för dan.
Jari Konola höll även på då och senare med Chrysler.
Christer Säfström håller på med Ford Pro Stocken.
Han hyr in sig hos Jari och provar att förbättra färdigköpta Amerikanska produkter.
Men när jag var ung byggde han egna 351 Cleveland baserade PS motorer.
Det är stor skillnad från 1996 till nu i motorerna.
Vi körde 4,84" borrspacing med 4,60" i borr och 3,75" i slag. 2,45-184 ventiler.
Vanligt Bowtie lågdeck,9,8" med std BBC ramlager och 2,1" vevlager.
Standard kamlager, helt vanlig rullkam och rullyftare.
Eftersom Ford hade 4,9" i borrspace, Chrysler 4,8" och Cheva 4,84" så fick alla ha 4,9".
Sen kom DRCE blocken med lägre deckhöjd, mindre 409 ramlager, större kamtunnlar och mycket större borr.
Vipparmsgeometrin har blivit mycket bättre, knappt nån offset och stötstängerna kortare och tjockare.
Vi körde 288 grader in vid 0,050" men med de grövre grejerna kör man runt 275 grader p.g.a. mycket mindre svikt.
Honda 1.88 vevlager, 0,7mm:s ringar som bara är 2-3mm djupa så de kan följa cylindern bättre.
Det har varit en ständig utveckling.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
låter bra erland att få en rund tur med din son jo jag vet hur det är med tid på tävligar bäst att snacka sent på kvällen då allt är redo inför nästa dag.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: lite mer prostock motor läsning
Kommer du ihåg Jens då det diskuterades kring dina avkörda kamaxlar.
Och jag ville belysa problemet med torsionssvängningar i kammen.
klippt ur texten:
'Such a large camshaft is used to reduce torsional twisting under the high spring loads'
Och jag ville belysa problemet med torsionssvängningar i kammen.
klippt ur texten:
'Such a large camshaft is used to reduce torsional twisting under the high spring loads'
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: lite mer prostock motor läsning
Volvo 960 har svängningsdämpare inuti kamdrevet på ena kammen, kommer inte ihåg vilken nu.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 192
- Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
- Ort: Sandefjord,Norway
Re: lite mer prostock motor läsning
Erland rekommenderar du fortfarande "engine expert"?
Daniel Krüger
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
Jag vet faktiskt inte hur det senaste programmet är.
Det jag kör nu är detta: http://vannik.co.za/EngMod4TDetails.htm
Jobbigt att köra och tar mycket tid men väldigt bra om man lär sig det.
Jag håller fortfarande på och lär mig.
På Dos tiden så hade jag Engine Expert och det bästa där var nyhetsbreven med input från andra användare.
Jag lärde mig mycket av dom.
Erland
Det jag kör nu är detta: http://vannik.co.za/EngMod4TDetails.htm
Jobbigt att köra och tar mycket tid men väldigt bra om man lär sig det.
Jag håller fortfarande på och lär mig.
På Dos tiden så hade jag Engine Expert och det bästa där var nyhetsbreven med input från andra användare.
Jag lärde mig mycket av dom.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
vad tror ni om de nya reglerna? när kommer de till EM serien? till er som inte är uppdaterade så fins det läsning här http://www.enginelabs.com/?s=pro+stock&submit=Search kort förklarar EFI med strikta regler vad som får användas och hur, varvstopp på max 10500rpm och kortare stödhjul och mer insyn i depån.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: lite mer prostock motor läsning
Pratade med Petter som är Jimmas crew chief i helgen, blir som det verkar en två års övergång.
Så dom nya reglerna kommer att gälla 2018 här.
Det var visst bestämd varvstopp, soppa tryck, spjällhus, insprutningsbox, mm.
Insug fritt men spjällhus i framkant, vilket är inte så bra.
Sedan inga mer "turknäse" scoopar, blir någe luftintag i fronten men även det reglerat.
Öppen depå, inte gömma motorn, det är riktigt bra regel.
Så dom nya reglerna kommer att gälla 2018 här.
Det var visst bestämd varvstopp, soppa tryck, spjällhus, insprutningsbox, mm.
Insug fritt men spjällhus i framkant, vilket är inte så bra.
Sedan inga mer "turknäse" scoopar, blir någe luftintag i fronten men även det reglerat.
Öppen depå, inte gömma motorn, det är riktigt bra regel.