ALS, Lunch, shift cut att trigga på 0-5v signal? VEMS

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck

ALS, Lunch, shift cut att trigga på 0-5v signal? VEMS

Inlägg av sniffer »

Som rubriken lyder. Hur får man till trigning på 0-5v signaler (analog CH in) för ALS, Lunch, shift cut osv?
Vad jag begriper så kan man ju bara använda de analoga ingångarna digitalt i dessa fall. :/ Skittråkigt i så fall då jag har kopplingslägen och sådant helt analogt via givare.

Styr även min kylartemp via extern givare i kylet. Å med vems hantering av kylfläktstyrning på direkt motortemp utan någon möjlighet till att välja annan tempgivare att styra ifrån. Så omöjliggör dom ju vettigare korrektare lösning som detta. Är det verkligen så dumt? Korkat då man alltid vill ligga med en tempskillnad i kylet på en hårt trimmad gatmoror. För all ha en form av buffert vid hårda ansträngande gaspådrag.

Så hmm. Är det jag som missat något i vemstune. Eller är man så begränsad?

Varningslampan är den enda funktionen jag sett i vemstune som kan hantera att styras med valfritt volt-värde från extern sensor för övrigt. Varför bara den?

Aja. Hoppas jag är trög eller något. För skulle verkligen behöva använda mina analoga signaler nu. Hjälp någon. Med vänlig hälsning, Daniel.
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Pitabroed
För mycket laddtryck

Re: ALS, Lunch, shift cut att trigga på 0-5v signal? VEMS

Inlägg av Pitabroed »

Digital in = av eller på, dvs brytare/kopplingspedal till eller från. Du behöver använda en ingång som har pull-up och gärna protection.
För att jorda ner signalen så använd helst sprutets jord, inte karossen.
Varför duger inte motortemp? Du har ju ändå termostaten som sköter motortempen i det stora hela. Kan annars tänka mig att en tempgivare kan kopplas till en analog ingång, sedan får du lägga in att den triggar en utgång vid en viss spänning i misc outputs, har för mig den möjligheten finns där
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck

Inlägg av sniffer »

Den möjligheten finns inte där konstigt nog. Och angående att ha en tempskillnad i kylet kontra motorn är viktig på en extremare motor. Annars har termostaten inget att jobba med. Typ: oj satan. Nu gasar han och jag behöver öppna för att kyla. wtf!! Tempen i kylet är ju lika varm??? Och motorn får en värmepik som följd. Och i vissa längre 6:or finns det till och med risk för lokalkokningar just vid hög lite längre last. Så att inte kunna ha koll på sin kyltemp är en risk. I vart fall om man inte "fuskar" och gå ner i en onödigt låg termostat. Som oftast är helt onödigt.

Sen angående det andra. Varför ha analoga ingångar om man inte kan använda dom analogt på de flesta funktioner? En mjukvaerbrist skulle jag ju vilja påstå.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Vad är en onödig låg termostat (temperatur)?
Jag har troligtvis fel, men blir inte enda gången det kan vara ett problem vid hög motorbelastning vid stillastående fordon, dvs om man bränner gummi? I alla andra situationer så är fartvinden större luftflöde än vad fläktar kan ge.

Så länge du har en termostat och fartvind så kommer väl temperaturen i kylaren alltid att vara längre än motortempen. (om inte kylsystemet är väldigt underdimensionerat)

Fast det kanske är en stationär motor du bygger?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck

Inlägg av sniffer »

Okej. Vi använder nog inte våra bilar på samma sätt du ock jag. Jag har och bygger på en hårt lastad radfyra. En bil som är allt annat än en A till B -bil. Jag kör både streetracing, bana, stillastående rödljusstarter och allmänt mycket stillastående kökörning i samband med fullgasrepor. Att för mig kompromissa på full körbarhet och bästa möjliga funktion i det jag gör. Även om det är hårt trimmat så ligger verkligen inte i mitt intresse att kompromissa i onödan. Kanske ditt? Jag är nämligen noga med att saker fungerar så optimalt de kan. Så förstår faktiskt inte ens varför du har en åsikt om detta? Frågan va nämligen enkel. Om du vill ha värmepikar och risk för lokalkokningar med luftfickor som följd så gärna för mig. Eller rulla med låga motortemperaturer som bara bidrar till orenare förbränning och höjd bränsleekonomi. Så är det helt upp till dig. Min fråga va en helt annan..
Så tillbaka till ämnet. Någon som är bra på vems och kan bekräfta att det jag efterfrågar inte går att lösa i befintlig mjukvara? Själv hoppas jag ju på att jag har fel. För jag vill allt kunna använda de möjligheter analoga ingångarna erbjuder.
Även lite nyfiken på om det är lika dumt i andra sprut? För jag menar. Att man kör lägesgivare/tps-givare på kopplingspedalen och även andra ting i en tävlingsbil är ju inte direkt en nyhet. Så gärna lite input. Jag är mest förvånad att inte även motorstyrningen VEMS skall ha ha en bra lösning på detta?
Kor ju även oljetryckgivare på analog kanal för full övervakning. Men att inte kunna ha någon nytta av det via agerande funktion i vemset förutom varningslampan känns ju rätt tråkigt. :/ Funktioner måste ju kunna ha en möjlighet att tigga på givet volt-tal via analog ingång tycker men. Annars försvinner ju vitsen helt för annat än visuell överskådlighet. Dumt rentav.
Skriv svar