Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Om det skulle bli mörkt, kan det vara bra med innerbelysning.
Dörrsidorna klara.
Stolar med nya sparco bälten på plats. All el färdigdraget inkl. Fia dimljus.
Bogseröglor monterade i rätt färg.
Sellholm knivar 320mm med 35x5 rör.
Tillverkade krängarklammer som förhindrar krängaren att vandra i sidled.
Applicerar skärande tejp.
Tänja på svart kanalfolie.
Dra kevlartråden i skärtejpen och dra bort överflödet. Så har man en trevlig svart bakgrund.
Montera lite diskreta sponsordekaler.
Klart en räserbil ska ha klibbor! Jag blev riktigt nöjd över resultatet.
Jag tackar PAYBACK Lubricants som nu sponsrar bygget.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Du har en väldigt fin bil! Uppskattar tråden väldigt mycket.
Trevlig helg!
Karl
Trevlig helg!
Karl
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
fint för sponsorer att synas på en så fin bil!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Du håller genomgående kvalité rakt igenom i dina byggen!
Fröjd för ögat!
Säger som ovan att det är kul att följa din projekttråd/ar!
Fröjd för ögat!
Säger som ovan att det är kul att följa din projekttråd/ar!
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Det känns lite avigt att säga att en Ford är snygg....
Men i det här fallet är det ju solklart!
Men i det här fallet är det ju solklart!
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Mycket snyggt !
Har du räknat något på Krängningshämmaren ?
35x5 låter riktigt hårt på ett så kort rör, men du kanske måste ha så hårt för att kunna utnyttja knivarnas fulla justerbarhet ?
Har du räknat något på Krängningshämmaren ?
35x5 låter riktigt hårt på ett så kort rör, men du kanske måste ha så hårt för att kunna utnyttja knivarnas fulla justerbarhet ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Jag konsulterade med sellholm om att köra denna setup. Jag var ute efter brett justerspann fram med möjlighet till ganska hårt, och dom tyckte det lät vettigt för asfalt. Knivarna är av den mjukare sorten så riktigt hårt går inte. Med styvt rör och mjuka knivar får man just det. Knivvinkeln fram är 66gr för frigången mot hjulet när man svänger vilket gör allt lite mjukare. Så jag testar denna setup fram. Jag har tänkt att ha 280mm knivar bak med 30x3 eftersom jag testat det på den röd/vita. Det röret gjorde stor skillnad på den bilen tillsammans med 20mm orginal kräng fram. 30x3 röret flexade en hel del och var trevligt följsam och inte för hård. Den bilen var lite tyngre än denna.
Jag har nu provkört fram krängaren utan någon bak. Och som väntat var den mycket understyrd i hårdaste läget. Detta kommer utan tvekan att balanseras upp med en krängare bak. Ska bli intressant att utvärdera när allt sitter ihop.
Jag har nu provkört fram krängaren utan någon bak. Och som väntat var den mycket understyrd i hårdaste läget. Detta kommer utan tvekan att balanseras upp med en krängare bak. Ska bli intressant att utvärdera när allt sitter ihop.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Ännu ett pass i garaget. Bakre knivkrängen klar Och monterad.
Sen va SBF förbi och besiktade bilen.
Så nu är det en riktig räserbil med vagnsbok.
Klassen är Ssk3c.
Sen va SBF förbi och besiktade bilen.
Så nu är det en riktig räserbil med vagnsbok.
Klassen är Ssk3c.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Film från dagens Trackday i Fällfors.
Film från dagens Trackday i Fällfors.
https://www.youtube.com/watch?v=48cmEVq9A-8
Film från dagens Trackday i Fällfors.
https://www.youtube.com/watch?v=48cmEVq9A-8
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1 -68 Cosworth
Bilen är nu såld till en mycket trevlig kille i Värnamo.
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.