B23 startar inte.
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
B23 startar inte.
Hej,
Ska introducera mig lite kort.
Sebastiaan heter jag (snart) 23år gammal och ursprungligen kommer jag ifrån Nederländerna. Bor sen 2,5 år tillbaka i Varberg.
Har en 945 Classic som daily driver som är lite småtrimmad.
Min andra bil är en 245L VAN från '83. B23 med slipad vev till 2,5 liter, elleman kam och dubbla Weber 45:or.
Nu till problemet.
Min 245 står fortfarande med regskyltar från Nederländerna då jag tog med den som flyttsak, så håller på göra den i ordning till regbesiktning här i Sverige. Den har inte gått på typ 3 månader eftersom jag inte får köra med den. (Laddat batteri då och då)
Har försökt starta den men han slår på 2 sekunder och sen dör den.
Bytte till original solex förgasare (för att få den registrerat) men ingen förbättring där.
När man startar slår han på 2 sekunder och sen dör direkt. Han svarar på gasen. Både tändning och bränsle finns. Har försökt byta tändmodul (brytarlöst system), men ingen förbättring.
Är det någon som har en ide. Vill gärna besiktiga den så jag kan köra på sommaren.
Bilen har gått med webrar innan, utan några problem.
Tacksam för all hjälp.
Mvh, Sebbe.
(admin får gärna flytta inlägget om det är i fel grupp)
Ska introducera mig lite kort.
Sebastiaan heter jag (snart) 23år gammal och ursprungligen kommer jag ifrån Nederländerna. Bor sen 2,5 år tillbaka i Varberg.
Har en 945 Classic som daily driver som är lite småtrimmad.
Min andra bil är en 245L VAN från '83. B23 med slipad vev till 2,5 liter, elleman kam och dubbla Weber 45:or.
Nu till problemet.
Min 245 står fortfarande med regskyltar från Nederländerna då jag tog med den som flyttsak, så håller på göra den i ordning till regbesiktning här i Sverige. Den har inte gått på typ 3 månader eftersom jag inte får köra med den. (Laddat batteri då och då)
Har försökt starta den men han slår på 2 sekunder och sen dör den.
Bytte till original solex förgasare (för att få den registrerat) men ingen förbättring där.
När man startar slår han på 2 sekunder och sen dör direkt. Han svarar på gasen. Både tändning och bränsle finns. Har försökt byta tändmodul (brytarlöst system), men ingen förbättring.
Är det någon som har en ide. Vill gärna besiktiga den så jag kan köra på sommaren.
Bilen har gått med webrar innan, utan några problem.
Tacksam för all hjälp.
Mvh, Sebbe.
(admin får gärna flytta inlägget om det är i fel grupp)
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Re: B23 startar inte.
Tjena Sebbe!
Maskinen startar alltså som en klocka och varvar upp om man gasar men dör, efter två sekunder, som om man vridit av på nyckeln?
Har du försökt byta tändmodul eller har du bytt tändmodul? Kollat upp spole och hall-sensor?
Maskinen startar alltså som en klocka och varvar upp om man gasar men dör, efter två sekunder, som om man vridit av på nyckeln?
Har du försökt byta tändmodul eller har du bytt tändmodul? Kollat upp spole och hall-sensor?
//MartinL
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Re: B23 startar inte.
Ja precis han startar/varvar beroende på hur mycket man gasar.
Har bytt tändmodul och gav ingen skillnad. Hallsensor verkar vara okej hur vet man om tändspole är kass?
Har bytt tändmodul och gav ingen skillnad. Hallsensor verkar vara okej hur vet man om tändspole är kass?
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Re: B23 startar inte.
Mät resistansen mellan stiften samt mellan vardera stift och högspänningsutgången.
//MartinL
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Re: B23 startar inte.
hur mycket ska det vara??
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Re: B23 startar inte.
Vad får du för resultat?
0,6 - 0,8 ohm i primären, d.v.s. mellan stiften.
6900 - 8500 ohm i sekundären, d.v.s. mellan högspänningspolen och minusstiftet. Mätt mot plusstiftet skall du ha primärresistans + sekundärresistans.
Detta enligt Haynes Volvo 940-bok men det bör vara i rätt storleksordning. Orkar inte googla åt dig...
0,6 - 0,8 ohm i primären, d.v.s. mellan stiften.
6900 - 8500 ohm i sekundären, d.v.s. mellan högspänningspolen och minusstiftet. Mätt mot plusstiftet skall du ha primärresistans + sekundärresistans.
Detta enligt Haynes Volvo 940-bok men det bör vara i rätt storleksordning. Orkar inte googla åt dig...
//MartinL
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Re: B23 startar inte.
tack så mycket ska testa.
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Re: B23 startar inte.
tack så mycket ska testa.
Edit:
hittade nu att det skulle va
Primär: 1,8 - 2,0ohm
Sekundär: 8 - 10k ohm
Edit:
hittade nu att det skulle va
Primär: 1,8 - 2,0ohm
Sekundär: 8 - 10k ohm
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Re: B23 startar inte.
nu har jag hunnit mäta värden på både förkopplingsmotstånd och tändspole.
I haynes handbok står:
Förkopplingsmotstånd: 0,9 ohm
Primär: 1,8 - 2,0 ohm
Sekundär: 8-10k ohm
På bilen fick jag:
Förkopplingsmotstånd: 2,1-2,4 ohm
Primär: 3,2 ohm
Sekundär: 9,2k ohm
Kan jag konkludera att både tändspole och förkopplingsmotstånd är sönder eller inte?
I haynes handbok står:
Förkopplingsmotstånd: 0,9 ohm
Primär: 1,8 - 2,0 ohm
Sekundär: 8-10k ohm
På bilen fick jag:
Förkopplingsmotstånd: 2,1-2,4 ohm
Primär: 3,2 ohm
Sekundär: 9,2k ohm
Kan jag konkludera att både tändspole och förkopplingsmotstånd är sönder eller inte?
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: B23 startar inte.
Jag skulle säga att det är helt. Det du t.ex. inte ser med dessa mätmetoder är om det är överslag i tändspolen.
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Re: B23 startar inte.
Så problemet ligger inte vid tändspole eller förkopplingsmotstånd?
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Re: B23 startar inte.
Eftersom det finns bränsle och det inte hjälpte att byta gasare så tycker jag att vi har inringat felet till tändningen. Det du ännu kan pröva är startspray. Om maskinen fortsätter gå när du sprayar startspray i den så är felet bränsletillförseln, mer mer troligt gör den inte det och felet finns på tändsidan. Finns ju inte så många komponenter där...
//MartinL
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Re: B23 startar inte.
okej tack så mycket! tror jag har en reserv tändspole, får se om jag hittar den.
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
- Sebastiaan245
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 125
- Blev medlem: mån nov 11, 2013 6:59 pm
- Ort: Hallands Län
Re: B23 startar inte.
Har bytt tändspole, men fortfarande samma sak. slår på 2 sekunder och sen dör den.
Blir helt slut i tankarna vad det kan vara.
Blir helt slut i tankarna vad det kan vara.
Volvo 245L VAN - 2,5L, dubbla Weber 45, FS296/Månen7 kam.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Volvo 945LLT - chip steg 2 Hi-tuning + FS265T + 15G 0,9bar ladd.
Re: B23 startar inte.
Du skriver att hall-sensorn verkar vara okej. Vad menas?
Har du testat med startspray?
Har du testat med startspray?
//MartinL