optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Diskussioner för erfaret folk
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jarmo Y »

https://www.youtube.com/watch?v=eM_m-_1-R3E

Här är en volvo motor, 2,25 16v. B19 block, borr 94mm, slag 81mm, B234 topp, 36/33 ventiler. Svarvade 40 mm dubbla dellortos till 47mm spjäll.
Det blev 243hk 243nm, inte mer men det räcker långt.
Det var nästan 300 bilar igen på asfaltkung tävlingen, en folkrace silvergrå micra nr. 311, som har denhär motorn, körde till femte plats i A-finalen, kunde ha vunnit med bättre passande däck..och garanterat, motstånden är alltid stenhårt i denhär tävlingen :)

Det behövs inte massa hästar, bara att det passar bra till föraren och funkar. Ägaren hade jävla tur och fick behålla bilen, jag ska bromsa den igen för att kolla finns hästarna kvar efter tävlingen, tycker att det gick inte bra på slutet.
För nästa år det blir en ny motor igen och nu en B230 eller 234 block med 77.5 mm slag, och siktet har ställt till förstaplats.. :thumbright:

För bästa vrid det blev 13.6 bar om jag minns rätt, jag tror inte heller siffror som går över 16 bar..
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Snakefield, det var väl bara Göran själv som körde hål på avgas och fick göra en ny topp.
Jag skulle göra en sån som Jarmo, en B18 med ytterligare inflyttade styrningar.
Eftersom jag bara fick 2 styrningar och den toppen inte var bra i flödesmomentet så gjorde jag en annan.
Den sålde jag sen efter tävlingen så det var inget bortkastat arbete.

Jag skiter i om jag vinner eller förlorar och satsar på att bygga en motor som funkar bra även utanför dynorummet.
Jag har rent för många lektoppar som jag testat portning på som ligger för att inte sätta nån av dom på en motor och testa.
För min del blir det en 97 X 80 B230 med den lilla veven med Verdi stakar och JE kolvar.
Det är nåt inbyte Bengan fått som jag bytt till mig mot en topportning.
Kunde ju vara kul om vi la upp en tråd om våra motorer innan tävlingen och visade hur de byggs.
Jag vill slipa fönster mellan cylinder 1 och 2 samt mellan 3 och 4 för att minska pumpningen.
Sen har jag sett att alla motvikterna på en 230 är olika höga så jag tänkte åtminstone dra av dom så att de är jämnhöga.
När jag ändå ska balansera så kan jag ju runda den sida av motvikten som går mot luften i vevhuset.
Tänkte dra utvändig oljeåterrinning också så att oljan från toppen inte rinner tillbaka över veven.
Sen skulle jag vilja göra något med tråget, nåt nät så att oljan inte studsar tillbaka när den lämnar veven.
Toppen är en oflyttad 48-40 med folkraceshopen insug och Weber 50:or.
Fina insug dom med rejält med gods att porta om så att man får en båge från förgasare till ventil istället för två.

Jag ser en tävling som en anledning att få tummarna loss med något jag skulle gjort i flera år.
Motorn jag bygger kommer jag sen att använda i nån av mina banbilar.

Erland
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av PFR »

Idag :D har vi varit på motor banan och träna/test kört. Summering vi börjar med 2360cc Rc bilen. Det första gången den får sträcka ur sig där vi har använt oss av den senaste modellen av topp bearbetning samt Kamaxel i Multi lop desigen- körspel duration på inlopp över 330" toppen är 48-40 med inlopps dia på 46mm med en semi resning av insug. stort genom hela vägen men använt fyllnads material. Stor under ventil etc etc men med vädligt hög fininch i allt. Korta insug ca 80-90mm pga plats brist samt korta fullradie trattar. Weber 50or med stora halsringar. Vanlig fördelar tändning "lumenision" timo typ 4 rör . just över 12 i komp.Aspen bensin. tändningen 32gr total Alla detaljer så som klämspalt och roterande prylar är exakt och optimerat. Viste att den var väldigt elak eftersom jag dynokört den men att se den och höra den och få feedback av chaffören som äger bil/motor och är väldigt rutinerad och slåss i SM toppen var väldigt givande jag fråga om han ville ändra nått då sa han att vi måste byta varvräknade för den far förbi 8tusen med sådant fart :) och han kan dra ur kurvor från ca 3700rpm och det går att växla vid 6000rpm mellan 3 och 4 den drar ändå men när han sträcker ur den låter den som en Bda Escort helt jävligt hur den vråla. 4 växlad dogbox med 2.11 på ettan och 5.43 i utväxling. Bilen väger det som den ska + att motorn var från början en om vi kallar det "vrid motor" med 316-308 kamaxel. Han sa att det finns inte någonstans de koncepte vinner mot hur den är idag inte i vrid inte i register absolut inte i övre området.Allt på bilen är exakt samma som innan . Jag är väldigt krävande i min frågeställning för detta är ju mina "känsel" spröt när man jobbar med produkt utvecklingen.
Erland + betvivlare
Så min fråga är att ? Är föraren Idiot + jag som byggt den + de tal motorn prestera bara feijk samt samtliga åskådare på banan som kom fram å fråga och berömde hur den gick är det åxå idioter? 90% av dom är rutinerat motor folk . Den gav innan uppdatering 238hp 6600rpm 278Nm (inte dynokörd hos mig) efter uppdatering nästa! 115 liter hp ca 290Nm. Detta är fakta sen får ni tycka hur ni vill varför jag vänta med detta är att jag skiter i Dyno talen utan det handlar om IRL prestanda det enda som räknas när flagan fallit. :thumbright:
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Du borde ha dynokört den hos dig för att se vad den gav i din bänk innan.
Det plus att det är bra att kunna lägga kurvorna över varandra.
Jag har aldrig hört talas om nån annan som får mer effekt även på låga varv genom att gå upp i duration på kammen.
Det är ett givande och ett tagande på olika varvtal och aldrig vinst överallt.
Man kan vinna överallt om man går upp från 12mm i lyft till 14mm med samma duration men inte genom att behålla lyftet och öka durationen.
Körspel säger inte så mycket om kammen, vad har den vid 1mm? Vad har den för lyft? In och ut.

Erland
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av PFR »

Har dyno kört liknande koncept men den hade lite vassar kamaxel till dom siffrorna så dom borde vara ganska nära sanningen. Det var en Keneths motor byggd snurra med 48-40 topp etc etc med 37mm tryckare alltså inte katt skit. Men dom stupar alltid efter 6700-6800rpm . Men jag reagera på att toppen var väldigt liten trotts ventil storleken och mycket detaljer som inte gjorts. Kammen som är nu vid 1mm över 300" (insug) över 15.5 i ( in och ut ) lyft 106" nock vinkel.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Nu till den viktigaste frågan, hur mycket snabbar blev varvtiden nu mot innan?

Erland
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av nkro »

Var motorn byggd för BF98 tidigare. Trimmar du motorn för Aspen bränsle? Aspen R ?

Niklas
Niklas
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Jarmo Y »

PFR skrev:Idag :D

115 liter hp ca 290Nm. Detta är fakta sen får ni tycka hur ni vill
2360cc:

0.1257 x 290/ 2.36 = 15,45 bar Det är ok, en sån motor det ska vara. :thumbright:
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Pacman »

Vid varvtal över 8000rpm är 115 hp per liter inget konstigt. Det som är omöjligt är att ha 100 hp per liter vid 5500rpm. :wink:

Jag fick reda på igår att det i vårt avlånga land finns en mappare som på fullaste allvar tar betalt för att åka en runda i bilen och berätta hur mkt effekt den har "för han har sådan vana vid trimmade bilar att han kan känna det". Vederbörande säljer dessutom olika mappningspaket baserade på fasta effektsiffror som han då mappar bilen till, och talar om för kunden att "SÅ!, nu har du den effekten! Det kan jag känna!"
I vår branch så konkurrerar vi alltså med rena bedragare! I skenet av det så känns den här diskussionen något fåfäng. Jag ska sluta hacka på dig Peter för du är i sammanhanget rätt vettig ändå, och framför allt seriös.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av loop »

Visst är bränsle fritt i 2400? Har för mig att jag sett nån metanolmotor
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Pacman »

Står i Gemensamma regler: http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemensam ... r_2015.pdf

Sista sidan 48
//Pacman
(Patrik Ståhl)
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av PFR »

Erland: det var premiär träningen för året på rallycross banan + att det har regna i några dagar innan så det var mjukt å jävligt därav ingen tids jämförelse så det gick tungt på grus partier i endel kurvor . Men om man säger så här så kl jag mot Super nationella som körde det är 2st bilar topp 5 i sverige med senaste Evo 3.2 då var diffen igår ca 2sek + och - några tiondelar på ca 50sek varv så det ganska bra då med tanke på ca 100++hp skillnad samt helt annan teknik i bilarna.
Pacman: max hp var vid ca 7600 men diffar endast ett par hp till 7800rpm och till 8000 mätte jag aldrig ens men det rusar dit som aldrig förr. Ja det finns allt möjligt där ute inge snack och håret kan stå rätt ut ibland när man ser å hör endel saker Tack för dina vänliga ord :D .

Nkro:
Den har gått hela tiden på denna typ av bränsle nu sist var det Sunucos godkända rally soppa men vi bytte till Aspen för det lättare få tag på. Jag höjde ändå kompet med ca 0.8kg för att landa på 12.5 nu med tanke på den vassa kammen och för att få rätt klämspalt.



I helgen är det tävling så det blir kul se hur det slutar för han det är Sprint tävling och han kommer delta i Back Smet igen han sluta för ett par år sen pga att Evo maskinerna dök upp där och han förlora på rakorna där det går uppåt och som den var motorn så orka den inte prestera i närheten det som önskades så vi får se om det här är ändå Bull shit när det gäller :) tycker de kul med utmaningar och att man slår från underläget.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av PFR »

Här har jag lyckas få upp en film snutt från inledande tränings varven. Det var spännande för jag hade ingen aning om denna nya uppsättning för vanligt vis brukar jag testa allt själv först men inte denna gång och vi är ute på tunn is ( med körbarheten var min oro) med nya Kammen å vi hade tagit ut svängen med toppen för vanligt vis är det 2.5 +liters motorn jag gjorde denna modell på.
https://sv-se.facebook.com/pages/PFracing/272161297930
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Användarvisningsbild
Dan (gearhead)
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
Ort: Långsele

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Dan (gearhead) »

Härlig sång i snurran..!
Z28
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: optimala 2.4 RC kamaxeln för 531 topp?

Inlägg av Erland Cox »

Peter, jag frågade innan men fick inget svar.
Vilken effektnorm bromsar du i och hur ser utgångsvärdena ut för den?
Temp, tryck, luftfuktighet.

Erland
Skriv svar