Transbrake och launchcontrol

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Awdr
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: ons maj 13, 2009 10:55 am
Ort: Stockholm

Transbrake och launchcontrol

Inlägg av Awdr »

Kör b230 16v med th350 automatlåda. Har vemssprut. Kan man köra transbrake och launchcontrol samtidigt i starten? Ställer man launchen på samma varv som convertern stallar?
http://www.garaget.org/?car=64253
Fredrik
831whp - 1001wnm @ 2.17
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Transbrake och launchcontrol

Inlägg av JoBy »

Det bör man köra samtidigt. Launchcontrol kan vara på ett lägre varv än max stallvarv. Det är snällare mot lådan och värmer inte oljan lika snabbt. När du släpper launchen och transbraken så rusar motorn fort upp i varv om du redan har laddtryck .
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Awdr
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: ons maj 13, 2009 10:55 am
Ort: Stockholm

Re: Transbrake och launchcontrol

Inlägg av Awdr »

Okej :thumbright: Bör jag ha dessa kopplade till samma knapp?
http://www.garaget.org/?car=64253
Fredrik
831whp - 1001wnm @ 2.17
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Transbrake och launchcontrol

Inlägg av Pro-Mille »

Du kan även använda "creep" funktionen till transbrake via VEMS, pulserar transbraken när du ska in i stage via en knapp till.
Då kopplas transbrake via en knapp till VEMS och sedan till ett relä som styr soleoniden till transbrake.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Transbrake och launchcontrol

Inlägg av Jens Gustavsson »

berätta vad du har för konverter (stål stator mm?) och hur lådan är preppad.
Användarvisningsbild
Awdr
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: ons maj 13, 2009 10:55 am
Ort: Stockholm

Re: Transbrake och launchcontrol

Inlägg av Awdr »

Jaha så låt säga den stallar 4000rpm, Ska jag då ställa launchen på tex 3600rpm?
http://www.garaget.org/?car=64253
Fredrik
831whp - 1001wnm @ 2.17
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Transbrake och launchcontrol

Inlägg av Christofer »

Det beror på. Vissa kombinationer gillar att flasha en 1000varv andra vill ligga väldigt nära stall. Men sen har vi aspekten om det går att bygga ladd på så låga varvtal. Så välj ett minsta startvarv där du bygger som mest tryck och vet att du kan nå det laddtrycket varje gång och så höjer du startvarvet successivt därifrån.

Sen kan man koppla anti-lag aktiverat av bromspedalen för att förebygga lite tryck och komma snabbare upp på startvarv genom att förbygga lite tryck på lägre varv.
Användarvisningsbild
Awdr
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: ons maj 13, 2009 10:55 am
Ort: Stockholm

Re: Transbrake och launchcontrol

Inlägg av Awdr »

Okej, Kan det vara skadlig att bygga ladd på så lågt varvtal? Min stallar 4000rpm
http://www.garaget.org/?car=64253
Fredrik
831whp - 1001wnm @ 2.17
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: Transbrake och launchcontrol

Inlägg av Christofer »

Jag har kört samma kombo som dig med Volvo 16v med hx60 och powerglide. Jag hade mitt fotbromsvarv på 4500 och startvarvet på ~6000. Du får prova dig fram lite vad som funkar för just din kombo men det låter som att du har en på tok för tight converter.

Man behöver inte bygga mycket tryck på fotbromsen för att det ska göra stor skillnad.
Användarvisningsbild
Awdr
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: ons maj 13, 2009 10:55 am
Ort: Stockholm

Re: Transbrake och launchcontrol

Inlägg av Awdr »

Hur menar du med fotbromsvarv?
http://www.garaget.org/?car=64253
Fredrik
831whp - 1001wnm @ 2.17
Skriv svar