Volvo C30 Rallycross
Re: Volvo C30 Rallycross
Sedan håller ju de rostfria bättre.
Sträckmetall i alu är ju ganska veka.
I rostfritt är de bättre luftgenomsläpp då trådarna är tunnare.
Sträckmetall i alu är ju ganska veka.
I rostfritt är de bättre luftgenomsläpp då trådarna är tunnare.
Senast redigerad av Lillen den lör jun 13, 2015 9:38 pm, redigerad totalt 1 gånger.
VW & Volvo.
Re: Volvo C30 Rallycross
Nä nog inser jag att stylingnät i blötaluminium inte platsar på en sån bil, försökte bara vara lite vitsig. Men att det är så svårt att få tag i trodde jag inte.
Wiktor Danielsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Lillen!
Jo, rostfritt borde hålla formen bättre då det ska bankas Citoener och Fordar...
Wikimoe!
Själv fattade jag inte att det bara är skit, för jag monterade sånt i fronten på min gamla S40. Detta resulterade att efter första heatet såg fronten på bilen ut som ett hönsarsel...


Igår började jag lätta instrumentbrädan. Den vägde 3,4 kg, men efter att ha slipat 1/3, hade jag fått bort 1,5 hg. Det gäller att bygga lätt, så allt måste lättas, även om det inte är tunga grejor från början. Det optimala hade varit att gjuta av den och göra en vacuumgjuten kolfiberbräda, men det är för dyrt för den som inga pengar har...
Jo, rostfritt borde hålla formen bättre då det ska bankas Citoener och Fordar...
Wikimoe!
Själv fattade jag inte att det bara är skit, för jag monterade sånt i fronten på min gamla S40. Detta resulterade att efter första heatet såg fronten på bilen ut som ett hönsarsel...


Igår började jag lätta instrumentbrädan. Den vägde 3,4 kg, men efter att ha slipat 1/3, hade jag fått bort 1,5 hg. Det gäller att bygga lätt, så allt måste lättas, även om det inte är tunga grejor från början. Det optimala hade varit att gjuta av den och göra en vacuumgjuten kolfiberbräda, men det är för dyrt för den som inga pengar har...
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Det är väl inte folkrace du skall köra....Per Ohlsson skrev:Jo, rostfritt borde hålla formen bättre då det ska bankas Citoener och Fordar...

Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: Volvo C30 Rallycross
Vas gör du uppe på räcket..? :p
Visst var det lite knivigt att få loss bilen där, om jag kommer ihåg rätt! Vilket år var det?
Visst var det lite knivigt att få loss bilen där, om jag kommer ihåg rätt! Vilket år var det?

Tommy Landholm
- Arnesson Rallycross
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:35 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Volvo C30 Rallycross
Det var 2010.
Naturligtvis var Per fränare och rullade runt medan jag gjorde en 360 på backen och "plockade" bort allt kring vänster bakhjul
Ang. skador fram på bilar så gäller väl "Är man i vägen får man box" fortfarande?
Naturligtvis var Per fränare och rullade runt medan jag gjorde en 360 på backen och "plockade" bort allt kring vänster bakhjul

Ang. skador fram på bilar så gäller väl "Är man i vägen får man box" fortfarande?

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
T Landholm!
Jo, det var mycket som var trasigt under bilen och den riskerade att falla baklänges över räcket då dom lyfte den. Därför tog det nog lång tid att få ner den.
Tomas Arnesson!
Fränare ja!
Bara en kan vara värst...
Jo, du har rätt om årtalet. Det där var en tung tävling för oss. Hoppas bara att aldrig något går sönder mer!!!
"Är man i vägen, får man box"
-Magnus Krokström

Slipade lite mer på instrumentbrädan.

Typiskt att det skulle bli en kass bild, men vågen stannade på 3,11 kg. Det är alltså 3 hg lättare än original.

Började limma tunn aluminiumplåt över hålen, men gjorde inte klart alla hål. Då bilen kommer hem måste brädan passas in i bilen. Då kanske det går att lätta den ytterligare. Sedan kommer brädan skickas på flockning.
Jo, det var mycket som var trasigt under bilen och den riskerade att falla baklänges över räcket då dom lyfte den. Därför tog det nog lång tid att få ner den.
Tomas Arnesson!
Fränare ja!
Bara en kan vara värst...
Jo, du har rätt om årtalet. Det där var en tung tävling för oss. Hoppas bara att aldrig något går sönder mer!!!
"Är man i vägen, får man box"
-Magnus Krokström

Slipade lite mer på instrumentbrädan.

Typiskt att det skulle bli en kass bild, men vågen stannade på 3,11 kg. Det är alltså 3 hg lättare än original.

Började limma tunn aluminiumplåt över hålen, men gjorde inte klart alla hål. Då bilen kommer hem måste brädan passas in i bilen. Då kanske det går att lätta den ytterligare. Sedan kommer brädan skickas på flockning.
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Tycker Sören låter lite bitter där i artikeln, fick han verkligen så mycket box?
Haninge tävlingen gick hårt på materialet!

Haninge tävlingen gick hårt på materialet!
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Love!
Hittade en gammal film på nätet från det året. Du får göra din egen bedömning.
https://www.youtube.com/watch?v=t94uujnGekM
Hittade en gammal film på nätet från det året. Du får göra din egen bedömning.
https://www.youtube.com/watch?v=t94uujnGekM
Där du har seglat, där har jag rott!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Efter en veckas hårda engelskastudier, hade jag äntligen möjlighet att åka till garaget en sväng.
Fortsatte med instrumentbrädan som aldrig verkar bli klar. Klippte och passade in två plåtar. Dessa gjorde jag i 1 mm tjocklek, då det ska monteras växeldisplay och sånt på den. Det kan vara lite klent med den tunna husvagnsplåten till sånt.


Det blev till att stämpla plåtarna för att dom skulle hållas på plats. Sedan gjorde något jag aldrig annars brukar göra. Jag anser nämligen att det är fegt. Jag läste på tuben att den där Wurth guckan härdar av fukt, så jag spolade på lite vatten. Den ska även vara slipbar då den har härdat, så jag snålade inte...

Fortsatte med instrumentbrädan som aldrig verkar bli klar. Klippte och passade in två plåtar. Dessa gjorde jag i 1 mm tjocklek, då det ska monteras växeldisplay och sånt på den. Det kan vara lite klent med den tunna husvagnsplåten till sånt.


Det blev till att stämpla plåtarna för att dom skulle hållas på plats. Sedan gjorde något jag aldrig annars brukar göra. Jag anser nämligen att det är fegt. Jag läste på tuben att den där Wurth guckan härdar av fukt, så jag spolade på lite vatten. Den ska även vara slipbar då den har härdat, så jag snålade inte...

Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Slägga ochgucckamuccka , nästan så man kan tro du bygger som på 80-talet
I like it , gick fort nog redan då , komposit hit å dit.
Jo de ä bra de med i måtta.
Man blir glad åt kämpen i tråden iaf.
Kan kanske behövas efterso¨m det hotas med folrace nu å då.
För övrigt håller der så snåra in sig igen , tillåt lite box , kör man försakta får man box.
Inget gnäll , konstaterande , tr det är för mycket fotbollstitande som avgör bedömningen.


I like it , gick fort nog redan då , komposit hit å dit.
Jo de ä bra de med i måtta.
Man blir glad åt kämpen i tråden iaf.
Kan kanske behövas efterso¨m det hotas med folrace nu å då.
För övrigt håller der så snåra in sig igen , tillåt lite box , kör man försakta får man box.
Inget gnäll , konstaterande , tr det är för mycket fotbollstitande som avgör bedömningen.
VW & Volvo.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Lillen!
80talet var en fantastisk tid. Det var på den tiden tjejer hade hår...på såna ställen där det inte växer numer...
På den tiden smakade även fi..a annat än tvål också. Man längtar nästan tillbaka....
Beträffande brädan vet jag inte hur mycket vikt man kan spara genom att snyta fram runt 10 000 spänn för att få en kolfiberavgjutning. Jag kommer kunna lätta den här instrumentbrädan ytterligare, men har ingen aning om hur mycket. En vacuumsugen kolfiberbräda väger uppskattningsvis
2 kg och den här kommer kanske väga ett kg mer. I värsta fall får jag skaffa en kolfibervariant i ett senare skede om jag får råd.
Folkrace?
Jo, jag började med sånt 1986, men 1988 då jag fyllde 18 blev det rallycross istället.
Under en av mina folkracetävlingar blev jag rejält påkörd. Stegade beslutsamt fram till min farsa som var domare och gav ett tydligt exempel på mitt välkända humör. Han kontrade med ett iskallt: -Du var väl i vägen!
80talet var en fantastisk tid. Det var på den tiden tjejer hade hår...på såna ställen där det inte växer numer...
På den tiden smakade även fi..a annat än tvål också. Man längtar nästan tillbaka....
Beträffande brädan vet jag inte hur mycket vikt man kan spara genom att snyta fram runt 10 000 spänn för att få en kolfiberavgjutning. Jag kommer kunna lätta den här instrumentbrädan ytterligare, men har ingen aning om hur mycket. En vacuumsugen kolfiberbräda väger uppskattningsvis
2 kg och den här kommer kanske väga ett kg mer. I värsta fall får jag skaffa en kolfibervariant i ett senare skede om jag får råd.
Folkrace?
Jo, jag började med sånt 1986, men 1988 då jag fyllde 18 blev det rallycross istället.
Under en av mina folkracetävlingar blev jag rejält påkörd. Stegade beslutsamt fram till min farsa som var domare och gav ett tydligt exempel på mitt välkända humör. Han kontrade med ett iskallt: -Du var väl i vägen!
Där du har seglat, där har jag rott!
Re: Volvo C30 Rallycross
Jo men nu i Krokströms anda och säker många flers so kom de ju så tydligt "kör man för sakte får man box" och som i ditt fall du var i vägen. Det är som när man/jag funktionerar numer och ser solklara svartflaggor NU men jag ser raceinsident , dvs allt bakom jämsides front ät regelvidrigt. Va fan ok , knipa käft och köra på nästa rejs är en väg men lite breaktesting med på styrning på långsamhet måste få föregå , fan det är ju havla sporten och just nu supernationell och 2400. där måste knuff och långsides trångtsom fan tillåtas. Som fallet jag tänker nu en sen påkörning av skärm = bort , inte ens nära. jämsides ut ur alternativ med allternativaren något före påstryning an förare i spår något sen inget. måste bli friare regler , se tiil att närkamper sida vid sida premieras inte bestraffat.
VW & Volvo.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 704
- Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
- Ort: Sundsvall
Re: Volvo C30 Rallycross
Lillen!
Kroken var ju inte känd för att vara någon buse, utan det var snarare ett konstaterande från hans sida.
Jag har kört biltävling i snart 30 år, så jag har stött på en massa idioter till domare. Det du säger om jämsides, är en för många svår tolkning. För mig räcker det att ha framskärmen innanför en medtävlare. Det har hänt mig att jag försökt passera en medtävlare på insidan då denne gått ut för att ta höjd innan en kurva. Då denne ouppmärksamt skurit in har kollisionen varit ett faktum. En sån gång är det lätt att en domare som ej har erfarenhet av tävlande på hög nivå, gör bedömningen att den som är innanför kört på den andre. Så är ju inte fallet, då denne hållit sitt spår. Det är ju den som vinglar över hela banan som ska ha bestraffning. I ovanstående artikel klagade en som höll på att bli passerad över att ha blivit påkörd då denne skurit in och haft en medtävlande (mig) innanför. En sån gång känner man sig smickrad över att bli kallad för folkraceåkare på prisutdelningen....
Har även fått svartflagg då framförvarande tvärnitat mitt i en kurva och blivit påkörd av mig. Hur undviker man sånt på annat sätt än att hålla avstånd?
Att ge igen är inget jag sysslar med (om det inte sker direkt i alla fall). Det går inte att hålla på så om man försöker vinna ett mästerskap.
Om man skulle vilja lära sig en massa tjuvknep, finns en herre i Tavelsjö som kan berätta en del. Han tillhörde eliten under den tid då SM hade status. Idag har ju startfälten urholkats då kostnaderna stigit, så sporten håller på att ta död på sig själv.
Kroken var ju inte känd för att vara någon buse, utan det var snarare ett konstaterande från hans sida.
Jag har kört biltävling i snart 30 år, så jag har stött på en massa idioter till domare. Det du säger om jämsides, är en för många svår tolkning. För mig räcker det att ha framskärmen innanför en medtävlare. Det har hänt mig att jag försökt passera en medtävlare på insidan då denne gått ut för att ta höjd innan en kurva. Då denne ouppmärksamt skurit in har kollisionen varit ett faktum. En sån gång är det lätt att en domare som ej har erfarenhet av tävlande på hög nivå, gör bedömningen att den som är innanför kört på den andre. Så är ju inte fallet, då denne hållit sitt spår. Det är ju den som vinglar över hela banan som ska ha bestraffning. I ovanstående artikel klagade en som höll på att bli passerad över att ha blivit påkörd då denne skurit in och haft en medtävlande (mig) innanför. En sån gång känner man sig smickrad över att bli kallad för folkraceåkare på prisutdelningen....
Har även fått svartflagg då framförvarande tvärnitat mitt i en kurva och blivit påkörd av mig. Hur undviker man sånt på annat sätt än att hålla avstånd?
Att ge igen är inget jag sysslar med (om det inte sker direkt i alla fall). Det går inte att hålla på så om man försöker vinna ett mästerskap.
Om man skulle vilja lära sig en massa tjuvknep, finns en herre i Tavelsjö som kan berätta en del. Han tillhörde eliten under den tid då SM hade status. Idag har ju startfälten urholkats då kostnaderna stigit, så sporten håller på att ta död på sig själv.
Där du har seglat, där har jag rott!