bakmonterad kylare

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

bakmonterad kylare

Inlägg av dennis-volvo »

Har lite problem med min volvo 945 med om603
Setups är :
Dieselmeken 7.5mm pump och kkk k29 turbo
Stor ic och oljekyl
Kör dock med Mercedes original vattenkyl.

Va uppe på mantorp och körde nu i helgen, men blev bara ca 7varv. Hinner bara åka fullt genom parisekurvan sen kokar bilen..
Funderar på större alukyl för att hålla tempen nere, men har ont om plats framtill

Så nu till frågan, blir det bättre med kylet i bagaget? blir ju mer vatten att värma upp dock även mer att kyla när det är varmt. Och vad ska jag tänka på så man får rätt flöde på vattnet osv?

Behöver erfarna svar och helst inga gissningar.

Admin får flytta tråden om den ligger fel
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bakmonterad kylare

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du nån bild på kylaren i bilen och fläkt och hur det ser ut runt kylaren? hur fungerar termostat systemet?

mvh jens
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Re: bakmonterad kylare

Inlägg av dennis-volvo »

Ska ordna bild efter jobbet!
Provat med och utan termostat men ingen skillnad. Provade dock koka upp termostaten så vet att den funkar iallafall

Men har ont om plats mellan kylaren och motorn så sitter bara en klen 14" fläkt från biltema utan några luftstyrningar/kåpa runtomkring som de tex sitter på bilar med elfläkt original
Vet inte hur mycket skillnad det gör?

Kanske ska tilläggas att det är driftingbil så den får ju gå hårt. Men skulle ju gärna vilja att man kan hålla fullt ett helt varv utan att den kokar..

Visserligen många som har problem med Mercedes dieselarna att dom går varma. Men måste ju finnas en lösning på detta!
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: bakmonterad kylare

Inlägg av redheat »

kåpa runt fläkten är väldigt viktigt för att styra luften genom elfläkten
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bakmonterad kylare

Inlägg av Jens Gustavsson »

det gör hela skillnaden! dit med en volvo 850/940 el fläckt med kåpa så ska du se det blir bra. flödar det inge luft igenom kylaren så kyler den inte vattnet helt enkelt :)

mvh jens
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Re: bakmonterad kylare

Inlägg av Mattias wikberg »

och nån form av kåpa framför kylaren så att all fartvind pressas genom kylaren och inte smiter runt kylaren.. Gjorde en enorm skillnad på min bil när jag testade det
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: bakmonterad kylare

Inlägg av MattiasH »

Största fördelen med kylaren bak är att du enkelt kan få till bra till och frånluft.
Det svåra fram är att bli av med luften, spelar ingen roll hur bra styrningar osv du har mot kylaren. Tänk gammal moppestrut, luften står still.
Det bästa är göra en kanal även från kylaren och upp genom huven framför motorn men det har du säkert inte plats med?

Original vattenpump fixar oftast bakmonterat kyl, det är längre transportsträcka men ingen tryckskillnad eller stighöjd.

VIsst brukar man ladda rätt bra i dieslarna? vad har du för insugstemp tex? kan du sänka den så hjälper ju även det till att kyla maskin
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Re: bakmonterad kylare

Inlägg av dennis-volvo »

Bild
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
dennis-volvo
För mycket laddtryck
Inlägg: 113
Blev medlem: mån jul 07, 2008 2:01 am
Ort: Osby

Re: bakmonterad kylare

Inlägg av dennis-volvo »

Bild

Inte gott om utrymme precis. Får bli att kapa upp mer i fronten så jag får plats med ett bättre alukyl och en riktig elfläkt

Laddar bara 2kilo nu. Ska upp mer när jag fått rätt på tempen.
Har tyvärr inte monterat någon insugstemp ännu
Dennis
Total extas racing

Volvo 945 om603 "superturbodiesel"
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: bakmonterad kylare

Inlägg av MattiasH »

Flytta fram och luta kylan framåt mot grillen typ, då kan du kanske rymma en kanal som leder luften från kylaren och upp genom huven framför motorn. Första 1/3 av huven är generellt sett en lågtryckszon som är bra att utnyttja för ventilering.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: bakmonterad kylare

Inlägg av The »

Tänk på att fartvinden är mycket högre flöde än vad fläktar kan ge, så prioritera att få en bra luftgenomströmning framför en fläkt.
Vad kör du med för termostat?

Sent from my LT26i using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar