244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Har bosch 1200cc högohm. Ska fara nu och kika hur många kabelskor som sitter på hållaren, har varken kopplingsschema eller bil hemma.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Menar du pröva ta lös pin23, alltså flybacken och se om säkringen far?
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Säkringen håller om jag tar bort flybacken.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Säkringen säkrar inte av bränslepumps relät också eller? Som den gör på nyare 240.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
tråkigt ! du måste nog skicka burken på ser vis sen gå igenom el systemet i bilen noga. finns ingen fin elektronik som håller för ett elsystem med växelströms generator som inte har nått batteri tyvärr. lite läsning http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=24775
sen passa dig för gammla batteriladdare de kan skada elen med om man laddar utan att ta av batterikabeln (lika på nyare bilar) en V-tec fungerar då den är ger fin el till batteriet utan pikar.
mvh jens
sen passa dig för gammla batteriladdare de kan skada elen med om man laddar utan att ta av batterikabeln (lika på nyare bilar) en V-tec fungerar då den är ger fin el till batteriet utan pikar.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: 244 turbo -75
Visst är det tråkigt, men man kan inte låta motgångar stoppa en
Jo dedär har jag gjort till en vana jens, tar alltid lös batterikablarna när jag laddar batterier.
Skickat boxen till Mattias som skulle fixa den så fort som möjligt, jävulskt bra!
Ska börja bygga fästen för denna som kom idag, så man slipper flyga runt som en vante.
Går allt som det ska kör vi vidare mot 2 bar i slutet av veckan!!
Jo dedär har jag gjort till en vana jens, tar alltid lös batterikablarna när jag laddar batterier.
Skickat boxen till Mattias som skulle fixa den så fort som möjligt, jävulskt bra!
Ska börja bygga fästen för denna som kom idag, så man slipper flyga runt som en vante.
Går allt som det ska kör vi vidare mot 2 bar i slutet av veckan!!
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Mattias hade fullt upp så får förhoppningsvis boxen nästa vecka!
Hittade en kille som är riktigt duktig på att rita bilar, så bad han göra sin version av bilen. Känns som det finns vissa nödvändiga modifikationer utseendemässigt nu
Denna undre bilden var den enda han fick han av mig och den övre är Slutresultatet
Hittade en kille som är riktigt duktig på att rita bilar, så bad han göra sin version av bilen. Känns som det finns vissa nödvändiga modifikationer utseendemässigt nu
Denna undre bilden var den enda han fick han av mig och den övre är Slutresultatet
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Blev ju stiligt! Bläddrade igenom tråden lite snabbt men vet inte riktigt om det stod någon stans vad du hade för komp i kärran?
Såg att du körde med klracings fuelrail och plenum hur var passformen när du skulle skruva fast fuelrailen? För mig blev det att fuelrailen inte når till stagen på insuget.... Får meka till det där på något lämpligt vis..
Såg att du körde med klracings fuelrail och plenum hur var passformen när du skulle skruva fast fuelrailen? För mig blev det att fuelrailen inte når till stagen på insuget.... Får meka till det där på något lämpligt vis..
Volvo 242 -75 454hk/600nm
244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Var tvungen bryta till fästet till fuelrailen ganska mycket när jag skulle dit med railen, så pass mycket att svetsen sprack så jag var tvungen svetsa.
Men enligt KL är inte passformen 100procentig när man köper den, då det är deras billigare version av insug.
Kompförhållandet blir 8.5:1 enligt SPM med dem kolvarna jag kör med tror jag de var
Men enligt KL är inte passformen 100procentig när man köper den, då det är deras billigare version av insug.
Kompförhållandet blir 8.5:1 enligt SPM med dem kolvarna jag kör med tror jag de var
Senast redigerad av F-Son den lör jul 18, 2015 10:15 am, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Ja det är samma för mig, kändes halv jobbigt, men men, är det budget så är det..
Det blir ju perfekt!
Det blir ju perfekt!
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Har hela tiden haft problem med att kopplingen inte riktigt kopplat ur som den ska. Så tog tag i det i veckan och tog ner lådan och schimsade ut urtrampningslagret. Svetsade på 2 bultskallar på kopplingsarmen helt enkelt. Blev betydligt mycket bättre.
Bilderna är inte mina men är gjort exakt likadant.
Fått tillbaks boxen från rep och nu fungerar bilen klockrent igen! Ska ut och ställa upp laddet nu och finjustera bränslemappen.
Bilderna är inte mina men är gjort exakt likadant.
Fått tillbaks boxen från rep och nu fungerar bilen klockrent igen! Ska ut och ställa upp laddet nu och finjustera bränslemappen.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
244 turbo -75
Allt har fungerat bra hela helgen!
Det enda som jävlats lite är att säkringen till matarpumparna gick över 1 bars ladd, så satte dit ett till relä+säkring så var det problemet ur världen.
Riktigt kul att allt lirar nu, skulle bara vilja sätta några styvare motorkuddar alt. Ett momentstag eftersom grenröret tar i fjäderbenstornet då motorn rör sig.
Här är ett litet klipp från idag, 1,5 bars ladd
https://youtu.be/l7Yod2qDr-w
Det enda som jävlats lite är att säkringen till matarpumparna gick över 1 bars ladd, så satte dit ett till relä+säkring så var det problemet ur världen.
Riktigt kul att allt lirar nu, skulle bara vilja sätta några styvare motorkuddar alt. Ett momentstag eftersom grenröret tar i fjäderbenstornet då motorn rör sig.
Här är ett litet klipp från idag, 1,5 bars ladd
https://youtu.be/l7Yod2qDr-w
Senast redigerad av F-Son den mån aug 03, 2015 9:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Re: 244 turbo -75
Såhär kul hade jag idag, tills jag kopplingsdumpade i en rondell och en drivaxel gick av.
http://youtu.be/ATR3cc8ACuw
Funderar nu hur man skulle gjort. Kommer byta drivaxeln så det går att köra igen men förmodligen kommer den gå ganska snart igen. Lite förvånad är jag måste jag säga, då jag trodde 1031an skulle hålla bättre än såhär. Dock är det ju gamla drivaxlar i som jag inte vet vilket skick dem var i från början.
Verkar som att drivaxlarna håller betydligt bättre ifall man sätter i en ordentlig diff, typ torsen eller aussie. Ska läsa lite mer om ämnet.
Ifall någon har kunskap om detta får ni gärna flika in!
Mvh Fredrik
http://youtu.be/ATR3cc8ACuw
Funderar nu hur man skulle gjort. Kommer byta drivaxeln så det går att köra igen men förmodligen kommer den gå ganska snart igen. Lite förvånad är jag måste jag säga, då jag trodde 1031an skulle hålla bättre än såhär. Dock är det ju gamla drivaxlar i som jag inte vet vilket skick dem var i från början.
Verkar som att drivaxlarna håller betydligt bättre ifall man sätter i en ordentlig diff, typ torsen eller aussie. Ska läsa lite mer om ämnet.
Ifall någon har kunskap om detta får ni gärna flika in!
Mvh Fredrik
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Torsen är absolut det bästa ifall du vill att drivaxlarna ska hålla Danne Lundmark kör med det i pv,n.
Svetsar och skruvar i det mesta
Erik Norrman Piteå
Erik Norrman Piteå
Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm
Kör torsen diff .
Innan körde jag av axlar hela tiden.
Innan körde jag av axlar hela tiden.
boost junkie
http://www.garaget.org/?car=312617
http://www.garaget.org/?car=312617