Skum triggersignal, vrgivare b230
Moderator: backeliten
Skum triggersignal, vrgivare b230
Tjena har monterat vems i min 242 och testade snurra på veven innan jag stiftade triggerkontakterna och fick utslag i triggerloggen men nu när jag körde motorn på startmotorn så fick jag inte utslag alls? vad kan detta bero på? Är det jag som har gjort något knepigt eller är det någon slags inställning?
Kör med coilpack och 60-2 trigger, vr givare.
Kör med coilpack och 60-2 trigger, vr givare.
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Re: Skum triggersignal, vrgivare b230
Hmm har du tillräklig spänning på vemset även i startläge?
//MartinL
Re: Skum triggersignal, vrgivare b230
Jo jag tror då det. Men jag undrar om jag har monterat signalkabeln fel, när jag vrider igång tändningen att all ström går till startmotorn och inte till sprutet / alla mätare? Ska mäta det där i veckan när samtidigt som jag strobar in tändningen
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Re: Skum triggersignal, vrgivare b230
Såg på garaget.org att du jordat motorn lite skumt så det får du nog fixa
Re: Skum triggersignal, vrgivare b230
heheh jo tänkte lite knepigt där...
Senast redigerad av lewwan den tis jul 21, 2015 6:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Re: Skum triggersignal, vrgivare b230
Mätte på utgången på kontakten när jag drog igång startmotorn och spänningen såg bra ut. Sen testade jag koppla in allt och vrida på nyckeln (Snäppet innan startmotorn går i gång) och gick fram och snurrade på vevaxeln med ett spärrskaft, men fick ingen signal från triggern men pumparna började köra när jag började snurra på veven. Har jag någon inställning fel för att se om jag ser något på "Record trigger" ?
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Re: Skum triggersignal, vrgivare b230
Hade du inte signal tidigare när du snurrade på veven? Vart har den tagit vägen?
Vad är det som får pumparna att starta om inte triggersignal?
Vad är det som får pumparna att starta om inte triggersignal?
//MartinL
Re: Skum triggersignal, vrgivare b230
Jo jag hade ju det, men den verkar ju vara borta....
Ja det måste ju vara triggern som styr det där? Jag måste ju göra något skumt.... Ska kika vidare på det här imorgon
Ja det måste ju vara triggern som styr det där? Jag måste ju göra något skumt.... Ska kika vidare på det här imorgon
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Re: Skum triggersignal, vrgivare b230
På en bmw e30 som jag hjälpte till att koppla in vems på så tappa datorn kontakten med boxen precis när man körde på startmotorn så man va tvungen att köra jätte länge på startmotorn för att datorn skulle koppla upp sig mot boxen igen. För att sedan kunna spela in en triggerlog. Det hjälpte inte att koppla direkt plus på vemsboxen, det blev samma fenomen ändå. Detta bör ju då göras utan spridare och tändspolar inkopplat då
Kanske kan vara något liknande.
Edit: Såg sen att du inte fick något utslag även när du inte körde på startmotorn. Nåja kanske kan vara till hjälp åt någon annan.
Kanske kan vara något liknande.
Edit: Såg sen att du inte fick något utslag även när du inte körde på startmotorn. Nåja kanske kan vara till hjälp åt någon annan.
Re: Skum triggersignal, vrgivare b230
Ska testa det också, se om den kanske vaknar till på något vänster
Volvo 242 -75 454hk/600nm
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Skum triggersignal, vrgivare b230
Fixa jorden, ladda batteriet, ta ur spridarkontakter alt. säkringen. Ta ur alla tändstift så det går lättare. Sen gör du en vettig triggerlog och ser hur den ser ut. Inte alla VR-givare som ger signal när man bara drar motorn med spärrskaft eller liknande.
Jonas Almqvist
Re: Skum triggersignal, vrgivare b230
Men det konstiga var att jag fick det förut. Men i alla fall idag hände något magiskt. Jag fick utslag när jag nötte på startmotorn. Visst är triggen rätt om det ser ut såhär?
Volvo 242 -75 454hk/600nm
Re: Skum triggersignal, vrgivare b230
Ser helt ok ut.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.