Så till Fällfors.
Ny map-sensor.'
Utbytt slang til "med-trycket" och lite annat småpyssel, bl.a. mappar i VEMS till 4 bar...
Klargjorde dragsteren....
Åkte til första vändan...
Burnout=bra
repa=bra
Resultat: 8,30s/255km/t på 3,5 BAR skulle ladda 3,1...
Motoren orkeslös efter målgång. Det sista av kolvringarna flög...
komptestet visade: 5,5 5,5 3,5 5
leak-down testet: 80 85 90 80 %
Jag tog alltså kolvringarna i Piteå...
måste innrömma at 8,18 i Piteå, med en motor som redan då var 55% läk kjänns manligt.
Så kan vi ju fråga:
3,5 bar,spridare i 108% (gamla) (men fortfarande på lambda target---jag gissade bra med andra ord...)
Hur hårdt hadde den gått på 3,5 bar om motoren var tätt???
När 3,1 bar tydligen är godt nog till å åka 7,96 om allt slår till rätt (blev dog 8,18 i Pite) ???
Nåja...
Vi klargjorde för en ny vända, även om motoren nu hörde ut som en folka 1600....hul i ljudet...
neröver till start... hmmmmm
en kolv började slamra rejält... då gjer man sej.
Jag vet at kolvslammer tar sylindrarna direkt, och jag ville inte årsaka sannering på startplattan..
så nu blev det å åka tilbaks till depån.
Resärvmotoren (eller delarna till den) låg kvar i Narvik, priset för at uppladningen innan Piteå blev färgat av helt andra saker
Ingenting å gjöra, bara å pakka ihop.
https://www.facebook.com/TeamVolvoDrags ... 01/?type=1
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 354&type=1
Nu har jag kommit hem till Narvik, och det blir lite garage-tid...
7an är så nära, så nära..
Resärvmotor-blocket står där tomt och ropar emot oss....
Måste få tag på kolvringar till resärvkolvarna ochså...
Måste hitta lite sponsor-pengar så det blir en vända till.
Talade med Tierp. Banägaren är tydligen lite kaxig.... även om arrangörklubben är positiv, vill ägaren bara ha fräna em-klasser.
Så vi får inte åke Super Pro ET där....
Varför ska inte vi, i EUropas största klass, en klass som även är i framgång i Sverige, få åka i Tierp??
Varför ska inte våra sponsorer få se sin reklam i det bästa reklamfönstret i Europa?
Varför ska inte våran B20 få väcka uppmärksamhet där sör? Det är ju en jävla bläst om den i norra Sverige?
Varför ska inte vi få åka på en tävling där det finns sjans för magasiner som tex Bilsport hakar på och skriver om en??
Vi riktar oss inn på Sundsvall i slutet av augusti... så får det bära eller brista
Och till er miniräknar fantaster: den börjar prestera enligt vad jag har sagt nu, va?
Så här är det när man får altför få repor på en sesong... sluttiden över mål påverkas av många faktorer. Jag skulle hälst se at den fick en bra start, och gick 7,96s... men ej. Men det bör va tydlig för dom flästa vad som är på gång
mvh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster