142an slutlekt.. Gamla minnen klipp sid 10

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

142an slutlekt.. Gamla minnen klipp sid 10

Inlägg av jimmy persson »

Har försökt mig på att svetsa eget grenrör för första gången och är faktiskt ganska nöjd. fast jag har ju dock inte provkört....

Ska i med ett rör till wg:n också..

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41055
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41056
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41057
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41058
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41061
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41059

Tror inte att det får platts med den turbon.. Men jag kan ju vinkla turboflänsen på grenröret in åt motorn så kanske de får platts..

Ska sitta i denna :
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41062

Kommentarer tack :p

Snickrat ett insug också kan ju vara bra att ha..Undra just om de funkar..

kapat lite i ett E insug .. dock så är det 35mm mellan rören på insuget och 50mm mellan portarna i förgasarna så det fick bli en tjock fläns så att det går att porta ihop dessa.. :badgrin:
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41378


Fräst de som går sedan portat massa för att få det att mastscha :lol:
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41379

Självasta föggarna.. Dhla 40
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41380

nått sådant ??
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41381

Äntligen klar med hålen ;)
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41382

Fräst gavlarna
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41383

Punkat tillsvidare ifall att det inte skulle passa nå bra i bilen. Även fräst ut för gasmekanismen.
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41385
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41386


Nu väntar jag bara på att toppen ska mirafräsas så jag kan hinka i motorn!
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41387

Självasta gasreglaget då, som ska blästras och målas.
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41388

Och sedan väntar en fetingpolering på insuget :badgrin:

Motor och låda provmonterad

Det blir fränt!
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=42062
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=42063

Måste prov vila i mina fina skinnstolar innan inredningen rensas ur :D
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=42064

Dags att börja svetsa dit lite ny tunneldel
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=42066

Moddat lite för fästet till lådan
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=42067
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=42068

Trattar från en motorcykel
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=42069

Fälgarna på platts :)
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=42065

Motorn permanetmonterad!

Nu börjar det likna något, justerat motorn så den sitter som den ska.
Svetsat igen hålet i skärmen, monterat ic:nsamt gjort en kardantunnel. Även byggt en oljeretur i tråget och massa annat smått.

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=43826
Returen svarvad och tiggad.

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=43827
Insuget har svetsat och fått nipplar!

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=43828
Btr är ju en fördel.

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=43830
Börjat förlänga bromservon, Blir nog klart i helgen.

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=43831
En sänkning kanske?

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=43834
Tunneln

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=43835
Pump monterad.

Väntar nu på toppen.. Och en wg så jag kan svetsa grenröret.

Kommentera gärna :twisted:

Ojoj Har inte orkat skriva ngt här på ett tag men det har hänt en hel del grejjor!

Inhandlat WG, monterat den nyrenoverade toppen, byggt avgassystem och byggt klart grenrör och insug. Har provstartat motorn och den fungerade fin fint 8) :) Tryckbox ska monteras snarast samt bygga ett tryckrör !

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=47368

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=47373
halvklart..

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=47369

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=47370

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=47371

Men jag har ett grundsoppatryck på 0,4 bar utan slang till regulatorn.. Blir det mindre sen med undertryck från isuget? Förgasarna håller då tätt... men dom ska väl ha 0,18??

23/7
Hrm verkar ju inte finnas nå sånt här jätte intresse men jag lägger upp några bilder endå :)

Finjusteringar och lite ombestyckning återsår. men den rör på sig endå 8)
Det mesta liarar fint. över förväntan :)

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=47969

WG utflåset som numera sticker ut i innerskärmen!
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=47970

Nytvättad skinnklädsel har den fått också.. den var mer gul än vit innan :wink:
Nån som vet vars man hittar en blinkers som passar för det där hålet i skärmen? :roll:
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=47971

Snart ska de svetsas axel!!

31/7 Bakaxeln numera svetsad och turbon rasad.

Får väl passa på att byta lite v-låda.
Måste ta och skaffa mig en adapterplatta då den jag har är till 164 :roll:

Bild


26/10 Nu Ska jag montera m51an (hm..för tre mån. sen ocskå!? :roll: ) och sätta i MS!

Beställt lite saker. tryckplattan är en saab 900 turbo, otroligt att volvo och saab har saker som passar ihop.

Moddat ett ford spjäll lite, trycke det såg bättre ut en volvos så jag kör på de! Lager lyckades jag hitta på järnhandeln, så de känns gött.!
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=53626

Urtampningslagret passar med moddad kopplingsarm.
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=53627

Får nog min adapter imån :)
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=53628

En del av materialet t ill insuget, ska bli intressant att se om jag kan få ihop nått! :) väntar dock på insugsrören..
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=53629

Smed till en början på spjällhus platta innan jag tog kväller.
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=53630

Nåja. Hoppas iaf att kopplingen inte ska dryga sig med att slira numera.. :wink:




27/10 Nu jäklar ska de meckas 8) Fick tillochmed bruksanvisning på köpet.. fast den va inte så aktuell för min del dock..

Adaptern chocktestad:
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=53679
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=53680






3/12 Motor och låda på plats! Rostlagning samt ny tunnel för lådan pågår.

Blir nog bra detta! Nån som vet vars i all värdens avgasrören gör där?? :wink:

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=56987

Börjat med insuget i rostfritt. konar från 44mm till 40 invändigt. 250mm långa. Ska tiggas. Ev ska tratten få sig en liten omgång till.

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=56988

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=56989

Mera bilder kommer framöver.. vet inte riktigt ur tryckboxen/plenumet ska se ut.. Nån som har ngt förslag??




6/12 Alla trattar klara. Alla "spridarmuffar" klara.

Nöjd hittils :)
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=57302

Så här kommer dom att sitta eftervarandra. 2 på varje rör.
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=57303
Dock inte riktigt så här tätt :wink:
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=57304

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=57305

Allt för idag. Kom gärna med tipps å ideer!
Senast redigerad av jimmy persson den sön okt 28, 2007 9:11 pm, redigerad totalt 53 gång.
Bild
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Tycker grenröret såg helt okej ut. Trevligt bygge!
Användarvisningsbild
Foffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 374
Blev medlem: ons apr 20, 2005 2:05 pm
Ort: Näsåker

Inlägg av Foffe »

Jevla grymt bygge grenröre vart ju jekligt snyggt å, Torde kosta en del den där alubiten te insuge
Bild
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende
Inlägg: 1624
Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Ort: Ängelholm

Inlägg av Rogge »

vilket bygge!! :D
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Uppdaterat..! :)
Bild
Köttig
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: fre aug 26, 2005 4:21 pm
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Köttig »

Mycket trevligt bygge :D
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

uppdaterat :)
Bild
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Kommentar?

Bestycknings tipps blir tacksamt mottagna :)
Bild
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

ser ju bra ut...soppatrycket skall vara 0,18,nu åker vi med lite störe grejer typ 400+hk(11,69/196km på 402m) men det e en finger visning

huvud 192
luft 150
acc 50
nålventil 350
halsring 35.5
e-rör 14
lågfart 65

vad kan din ge??hur stor e turbon? kan den ge 300hk??skulle tippa på:

huvud 165-175
luft 180-200
acc 40-50
nålventil 350(bra att ha)annars räcker väll 200-225
halsring 34-36
e-rör 14
lågfart 55-65

beror ju på laddtryck,cam,topp m,m vi kör med 2,2bar med en gt 37,vass cam från libamotor,msd 6al tändning,stumt på 24grader,m.m,m.m
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

snyggt byggt,fräsig kärra :D
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

är väl ingen lag att de ska vara 0.18, skruva tillls dom flödar sen ljustera ner tills de slutar
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

robban skrev:är väl ingen lag att de ska vara 0.18, skruva tillls dom flödar sen ljustera ner tills de slutar
i och för sig inte men lite svårt att se om dom flödar me ett plenum på,möjligen med bilen igång,sliter väl mer på nålventilen om man har över rekomenderat soppatryck,den får ju inte mer soppa för att man kör på 0,25tex,bara högre tryck
jimmy persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 262
Blev medlem: sön jan 30, 2005 12:48 pm
Ort: Dalarna Mora

Inlägg av jimmy persson »

Tackar.. Hur mycket jag än skruvar ut regulatorn så ligger soppatrycket på strax under 0,5 bar i grundtryck.. Märkligt. Men det håller då tätt :wink:

Är nu bestyckade som så:


luft 210
E-rör högfart (emulsionsrör) = 8
huvudmunstycke 145

e-rör lågfart = 1
lågfartsmunstycke 52

acc-munstycke 40

Nya "14" E-rör får jag imorgon. Tänkte börja med de. Sedan öka hög-och lågfrart munstyckena samt minska luften. Den går ganska dåligt (bluddrar) vid ca: 0 bar i ladd. och stiften är ganska vita så snålt lär den gå. men utan turbon inkopplad går den rent och fint.

Hur bör jag ställa tändningen? Kör med brytare för tillfället men ska sätta i brytarlöst..

Motorn är en b23a med ET kolvar.
405 topp med D kam.

Turbon är en holset av något slag, ej twin entry eller vad det heter. Har dock inga mer uppgifter på den..

Turbon dårå.. http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=41061
Bild
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

det billigaste alternativet e ju att köra me stum tändning,typ25grader,med den fördelaren slår nog ut till 30-33grader vilket kommer att medföra spikiningar skulle jag tro..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ser ut som det kan vara en Holset HY35, de har enkelt inlopp (oftast 9 cm^2).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar