Vi har liggande ett par 50mm jenvey ITB,s och de är ju lite onödigt stora för en fyra på 1.8-2.0 (t.ex BMW M42B18 eller M10B20.) Kan man ha mindre insugsdiam. och en radie inne i spjällhusen som understående bild visar så flödeshastigheten skulle vara ok efter spjället i kanalen och totala längden på insuget enligt vad varvtatalet på motorn skulle tunas för. Eller skiter det sig med en trappa (det röda) i kanalen?? ...kanske det t.o.m. skulle vara ett + att ha det så så skulle det vad spjällaxeln stjäl i area vinnas i.o.m. att kanalen är större där..?
Går det att göra såhär om man har för stora ITB,s
Går det att göra såhär om man har för stora ITB,s
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring .95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
BMW 320iA Touring .95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Re: Går det att göra såhär om man har för stora ITB,s
Tjo.
Kan ju inget om flöden och så men blir inte "progressiviteten" (och flödet) mystisk med "trappan" så nära spjället?
Kan ju inget om flöden och så men blir inte "progressiviteten" (och flödet) mystisk med "trappan" så nära spjället?
//MartinL
Re: Går det att göra såhär om man har för stora ITB,s
Jag har HKS 40mm spjällhus ifrån någon japanare om ni vill byta.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Går det att göra såhär om man har för stora ITB,s
Går det inte att plasta fast en halsring från en förgasare i delen innanför spjällhuset?
Så vet jag att en rallyåkare gjort för att få hans insug godkänt (restriktor 38 mm) och det funkar
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Går det att göra såhär om man har för stora ITB,s
för tillfället behåller vi dem nog!Pacman skrev:Jag har HKS 40mm spjällhus ifrån någon japanare om ni vill byta.
.. när jag tänker efter så skulle ju "trappan" bli kanske 2-3mm så det borde inte störa flödet nämnvärt. Idealiskt är det ju inte men eftersom det knappast blir någon fullrace motor så gör det nog inget.. det finns säkert fungerande insug som har betydligt större störningar i kanalerna! (och blir trimmet tillräckligt så kanske 50mm inte är för stort..)
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring .95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
BMW 320iA Touring .95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Re: Går det att göra såhär om man har för stora ITB,s
går det inte att slipa i insuget istället?
Re: Går det att göra såhär om man har för stora ITB,s
Klart det går att göra så.....eller jag ser inget som hindrar det.
Runt fullgas kommer pedalen vara lite lustig...dvs kommer inte bli någon skillnad mellan fullgas och fullgas.
Runt fullgas kommer pedalen vara lite lustig...dvs kommer inte bli någon skillnad mellan fullgas och fullgas.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Går det att göra såhär om man har för stora ITB,s
Det funkar bra, inga problem.
Tratten blir kanske onödigt stor men alla gamla DFV F1 motorer såg ut så i insugen.
Erland
Tratten blir kanske onödigt stor men alla gamla DFV F1 motorer såg ut så i insugen.
Erland
Re: Går det att göra såhär om man har för stora ITB,s
Ok. Tack för input. Det att det s.a.s. blir fullgas lite före spjällen är fullt öppna lär ju inte störa i praktiken så det gör inget. Och att trattarna blir lite stora är ju bara tufft!!
Det blir till att flytta spjällen till hyllan med saker som sparas tillsvidare!
Det blir till att flytta spjällen till hyllan med saker som sparas tillsvidare!
Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring .95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
BMW 320iA Touring .95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70