244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm

Inlägg av F-Son »

Har bosch 1200cc högohm. Ska fara nu och kika hur många kabelskor som sitter på hållaren, har varken kopplingsschema eller bil hemma.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm

Inlägg av F-Son »

Menar du pröva ta lös pin23, alltså flybacken och se om säkringen far?
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm

Inlägg av F-Son »

Säkringen håller om jag tar bort flybacken.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm

Inlägg av MVA-Productions »

Säkringen säkrar inte av bränslepumps relät också eller? Som den gör på nyare 240.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm

Inlägg av Jens Gustavsson »

tråkigt ! du måste nog skicka burken på ser vis sen gå igenom el systemet i bilen noga. finns ingen fin elektronik som håller för ett elsystem med växelströms generator som inte har nått batteri tyvärr. lite läsning http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=16&t=24775

sen passa dig för gammla batteriladdare de kan skada elen med om man laddar utan att ta av batterikabeln (lika på nyare bilar) en V-tec fungerar då den är ger fin el till batteriet utan pikar.

mvh jens
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: 244 turbo -75

Inlägg av F-Son »

Visst är det tråkigt, men man kan inte låta motgångar stoppa en :)
Jo dedär har jag gjort till en vana jens, tar alltid lös batterikablarna när jag laddar batterier.

Skickat boxen till Mattias som skulle fixa den så fort som möjligt, jävulskt bra!

Ska börja bygga fästen för denna som kom idag, så man slipper flyga runt som en vante.
Bild

Går allt som det ska kör vi vidare mot 2 bar i slutet av veckan!!
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm

Inlägg av F-Son »

Mattias hade fullt upp så får förhoppningsvis boxen nästa vecka!

Hittade en kille som är riktigt duktig på att rita bilar, så bad han göra sin version av bilen. Känns som det finns vissa nödvändiga modifikationer utseendemässigt nu Bild

Denna undre bilden var den enda han fick han av mig och den övre är Slutresultatet :)

Bild
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
lewwan
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: sön aug 04, 2013 6:34 pm
Ort: Umeå

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm

Inlägg av lewwan »

Blev ju stiligt! Bläddrade igenom tråden lite snabbt men vet inte riktigt om det stod någon stans vad du hade för komp i kärran?
Såg att du körde med klracings fuelrail och plenum hur var passformen när du skulle skruva fast fuelrailen? För mig blev det att fuelrailen inte når till stagen på insuget.... Får meka till det där på något lämpligt vis..
Volvo 242 -75 454hk/600nm
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm

Inlägg av F-Son »

Var tvungen bryta till fästet till fuelrailen ganska mycket när jag skulle dit med railen, så pass mycket att svetsen sprack så jag var tvungen svetsa.

Men enligt KL är inte passformen 100procentig när man köper den, då det är deras billigare version av insug.

Kompförhållandet blir 8.5:1 enligt SPM med dem kolvarna jag kör med tror jag de var :)
Senast redigerad av F-Son den lör jul 18, 2015 10:15 am, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
lewwan
För mycket laddtryck
Inlägg: 177
Blev medlem: sön aug 04, 2013 6:34 pm
Ort: Umeå

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm

Inlägg av lewwan »

Ja det är samma för mig, kändes halv jobbigt, men men, är det budget så är det..
Det blir ju perfekt!
Volvo 242 -75 454hk/600nm
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm

Inlägg av F-Son »

Har hela tiden haft problem med att kopplingen inte riktigt kopplat ur som den ska. Så tog tag i det i veckan och tog ner lådan och schimsade ut urtrampningslagret. Svetsade på 2 bultskallar på kopplingsarmen helt enkelt. Blev betydligt mycket bättre.

Bild

Bild

Bilderna är inte mina men är gjort exakt likadant.


Fått tillbaks boxen från rep och nu fungerar bilen klockrent igen! Ska ut och ställa upp laddet nu och finjustera bränslemappen.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

244 turbo -75

Inlägg av F-Son »

Allt har fungerat bra hela helgen!

Det enda som jävlats lite är att säkringen till matarpumparna gick över 1 bars ladd, så satte dit ett till relä+säkring så var det problemet ur världen.

Riktigt kul att allt lirar nu, skulle bara vilja sätta några styvare motorkuddar alt. Ett momentstag eftersom grenröret tar i fjäderbenstornet då motorn rör sig.

Här är ett litet klipp från idag, 1,5 bars ladd :)

https://youtu.be/l7Yod2qDr-w
Senast redigerad av F-Son den mån aug 03, 2015 9:48 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
F-Son
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön mar 02, 2014 10:44 am
Ort: Piteå

Re: 244 turbo -75

Inlägg av F-Son »

Såhär kul hade jag idag, tills jag kopplingsdumpade i en rondell och en drivaxel gick av.

http://youtu.be/ATR3cc8ACuw

Funderar nu hur man skulle gjort. Kommer byta drivaxeln så det går att köra igen men förmodligen kommer den gå ganska snart igen. Lite förvånad är jag måste jag säga, då jag trodde 1031an skulle hålla bättre än såhär. Dock är det ju gamla drivaxlar i som jag inte vet vilket skick dem var i från början.

Verkar som att drivaxlarna håller betydligt bättre ifall man sätter i en ordentlig diff, typ torsen eller aussie. Ska läsa lite mer om ämnet.

Ifall någon har kunskap om detta får ni gärna flika in!

Mvh Fredrik
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.

Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183

509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm

Inlägg av Erik N »

Torsen är absolut det bästa ifall du vill att drivaxlarna ska hålla Danne Lundmark kör med det i pv,n.
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
wallin
För mycket laddtryck
Inlägg: 139
Blev medlem: lör apr 21, 2007 9:07 am
Ort: göteborg

Re: 244 turbo -75 "Grönen" 509hp/654Nm

Inlägg av wallin »

Kör torsen diff .
Innan körde jag av axlar hela tiden.
Skriv svar