Har ett litet sidoprojekt som håller på att driva mig till vansinne, en frisk och kry PRV V6 2,7L som lider av ett missljud som verkar vara omöjligt att diagnostisera. Runt om i världen skrivs det på både Delorean-forum och Renault Alpine-forum om dom som råkar ut för detta knackande missljud från PRV V6:an. Ingen verkar ha nåt svar om VAD som knackar.
Exakt så här låter det: https://www.youtube.com/watch?v=Y4jdquG2Ylc&index=1
Ja, det låter som att ventilerna behöver justeras men tro inte att det är svaret, har nog till dags dato justerat ventilerna 4-5 gånger utan resultat, senast för en timme sedan åter igen. Ingen skillnad - samma knack är kvar! Kan tillägga att detta knack påverkar inget alls vad gäller prestanda eller motorgång, föregående ägare har haft detta knack i flera år!
Ingen plågad motor heller, automatlåda och bara brukad av äldre = levt sitt liv på tomgång typ...
V6:an går som en dröm annars med bra oljetryck, kan dra den till 6000rpm utan några som helst problem, ingen rök eller andra saker som man brukar förknippa med motorer som låter så här illa.
Alltså, fräsch maskin med ett störande tap-tap-tap ljud!
Jag har haft några motorer genom åren med lagerknack, vevlager och ramlager, och där har man hört och känt att det är en nedräkning tills allt förr eller senare rasar ihop fullständigt. Knackandet påverkas EJ av belastning, varvtal, motortemp!
Om ni orkat läsa så här långt kan jag lista vad jag åtgärdat/kollat utan resultat so far, here we go:
- Justerat ventilerna 4-5ggr kall motor, 0,15mm på insug och 0,25mm på avgas enl. Volvo-manual och jag har följt varje kamnock hela varvet runt och kollat spelet. Justerat på bascirkeln en cyl åt gången - inte nån latmetod med flera justeringar samtidigt. Spelet är som det ska vara och oljekanalerna i vipparmsbryggan är ok.
- Haft bort bröstkåpan, rengjort dom hydrauliska kedjespännarna - inget misstänkt där.
- Kopplat bort ALLA drivna komponenter såsom generator, servo, vattenpump osv. utan resultat.
- Kollat efter brustna ventilfjädrar men inget som ser konstigt ut - kan varva 6000rpm utan problem.
- Ingenting som tar i någon kåpa heller, alla bultar verkar vara på rätt ställe.
- Ventilerna kärvar ej heller, har provat skölja igenom motorn med helsyntet och flera filterbyten.
- Provat tjockare olja avsedd för äldre motorer - samma knack.
- Har kört motorn utan kåpor för att se/höra vad som händer med vippor-kam-kedja osv. Hittade inget fel.
- Kollat kamaxlarnas placering, thrust plates och fastsättning - inga synliga fel eller glapp.
- Inga avgasläckage, har kollat bägge sidors grenrör & packningar, helt & rent.
- Kollat fördelaren efter onormalt glapp, inget problem där.
Har någon nåt tips att ge vad som kan orsaka detta så är jag väldigt tacksam.