Go-cart/crosscart tankar
Go-cart/crosscart tankar
Tja, har lite galna tankar här som ja undrar vad ni tycker om:)
Har en b20 ligger komplett i bra skick,
Då dög en super idé upp;) bygga en go-cart och ha b20in bakom där man sitter sne ställd, skippa v-låda men ha org sprängkåpa med koppling så vara en utgående axel med ETt påsvetsat drev från lämplig mc sen ett lite större drev på bakaxeln.
Vad tror ni om de?
Dålig förklaring Ja vet men fråga gärna å kom med egna idéer:)
Mvh Max
Har en b20 ligger komplett i bra skick,
Då dög en super idé upp;) bygga en go-cart och ha b20in bakom där man sitter sne ställd, skippa v-låda men ha org sprängkåpa med koppling så vara en utgående axel med ETt påsvetsat drev från lämplig mc sen ett lite större drev på bakaxeln.
Vad tror ni om de?
Dålig förklaring Ja vet men fråga gärna å kom med egna idéer:)
Mvh Max
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Go-cart/crosscart tankar
Hehe, med tanke på ditt namn så låter det som ett perfekt bygge!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Go-cart/crosscart tankar
Jag är för alla galna idéer, men vikten och storleken gör att du måste bygga mer åt crosskart/buggy hållet. Då måste du även bygga fjädring för att du ska kunna åka med den. Du vill nog gärna ha kvar växellådan då med. B20 varvar ju inte så mycket så det måste bli ganska tråkigt register att ha den direktkopplad (antingen har man ingen lågfart, eller ingen toppfart).
Genast har du ett ganska mycket mer avancerat bygge framför dig
Jag är inte den som är negativ men har klurat på alla gokartideer som finns känns det som.
Om du ändå ska bygga en simpel gokart/crosscart att slira på gårdsplan med, köp en gammal crossmotor eller en ny lifan/loncin 125cc för 3500kr komplett. då kan man få halvautomat, back osv.
Att ha en gokart (ofjädrad, små däck och 1,5cm markfrigång) är inget jag rekommenderar om man inte ska åka på riktig gokartbana. Har en MS kart (sport 2000) och har kört den på vanlig asfalt, ej på bana, och armarna vibrerade av, svanskotan kom i självsvängning och ögonen snurrade runt i skallen (så det kändes iallafall) pga vibrationerna.
Det löser man med fjädring, större däck och lägre varvtal.
Genast har du ett ganska mycket mer avancerat bygge framför dig
Jag är inte den som är negativ men har klurat på alla gokartideer som finns känns det som.
Om du ändå ska bygga en simpel gokart/crosscart att slira på gårdsplan med, köp en gammal crossmotor eller en ny lifan/loncin 125cc för 3500kr komplett. då kan man få halvautomat, back osv.
Att ha en gokart (ofjädrad, små däck och 1,5cm markfrigång) är inget jag rekommenderar om man inte ska åka på riktig gokartbana. Har en MS kart (sport 2000) och har kört den på vanlig asfalt, ej på bana, och armarna vibrerade av, svanskotan kom i självsvängning och ögonen snurrade runt i skallen (så det kändes iallafall) pga vibrationerna.
Det löser man med fjädring, större däck och lägre varvtal.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: Go-cart/crosscart tankar
Haha Jonas!
Subw000fer;
A lär bli mer crosscart med fjädring:)
Tänkte att en 200 kilos Cross cart skulle ha bra acc även med endast 3;1 i utväxling typ å då går den ju fort som fan och ner till typ 35 på tomgång,
Kan med andra ord offra lågfarten;) att köpa annan motor blir inge av då andledningen till bygget är mest för att det är lite små sjukt;)
Kommer köra på grusvägar mm (bor på landet)
Mvh Max
Subw000fer;
A lär bli mer crosscart med fjädring:)
Tänkte att en 200 kilos Cross cart skulle ha bra acc även med endast 3;1 i utväxling typ å då går den ju fort som fan och ner till typ 35 på tomgång,
Kan med andra ord offra lågfarten;) att köpa annan motor blir inge av då andledningen till bygget är mest för att det är lite små sjukt;)
Kommer köra på grusvägar mm (bor på landet)
Mvh Max
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Go-cart/crosscart tankar
Okej!
Motorpaket med kylare osv är väl en bra bit över 100kg. Vet inte vad de väger?
Blir mycket slir på kopplingen då, men sjuka idéer ska uppmuntras.
Hur ska man bygga axeln ut egentligen? Lagret som håller i spline axeln sitter i växellådan och även om man kapar av en låda för att få lagret håller nog inte det lagret axeln rak. Det måste till ett långt lager eller två lager. Det är färdigt om du behåller växellådan, men då blir karten ganska bred?
Något att klura på iaf
Motorpaket med kylare osv är väl en bra bit över 100kg. Vet inte vad de väger?
Blir mycket slir på kopplingen då, men sjuka idéer ska uppmuntras.
Hur ska man bygga axeln ut egentligen? Lagret som håller i spline axeln sitter i växellådan och även om man kapar av en låda för att få lagret håller nog inte det lagret axeln rak. Det måste till ett långt lager eller två lager. Det är färdigt om du behåller växellådan, men då blir karten ganska bred?
Något att klura på iaf
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: Go-cart/crosscart tankar
Haha a trormotor paket med kylare utan låda ligger runt 100,
A om man ska kö sakta blir det endel slir men tanken är att det ska gå fort och då e de ju bara å dumpa koppling så de spinner;)jag tänkte bygga en "platta" och bulta i sprängkåpan med lager i och den en kraftig fyrkantsprofil i varje hörn lagom så kedia och allt får platts sen en platta till med lager på andra sidan om du förstår hur ja menar?:)
A skulle bli för bred med vxl låda tyvärr:/ därimot har ja spånat idéer nu på 2 växlat så man får en hög och en låg och då tänker jag såhär;
2st drev på utgående axel ett större och ett mindre med lagom mellanrum sen 2 lika drev på bakaxeln sen att dreven på bakaxeln inte är fasta utan lösa sen en kopplings hyllsa imällan så man kan välja vilken vxl man vill ha igenom att flytta hylsan då får man ju även ett friläge som ja kom på kan va bra å ha:)
Kul att du e me å spånar idéer så man slipper tänka på allt själv;)
Mvh Max
A om man ska kö sakta blir det endel slir men tanken är att det ska gå fort och då e de ju bara å dumpa koppling så de spinner;)jag tänkte bygga en "platta" och bulta i sprängkåpan med lager i och den en kraftig fyrkantsprofil i varje hörn lagom så kedia och allt får platts sen en platta till med lager på andra sidan om du förstår hur ja menar?:)
A skulle bli för bred med vxl låda tyvärr:/ därimot har ja spånat idéer nu på 2 växlat så man får en hög och en låg och då tänker jag såhär;
2st drev på utgående axel ett större och ett mindre med lagom mellanrum sen 2 lika drev på bakaxeln sen att dreven på bakaxeln inte är fasta utan lösa sen en kopplings hyllsa imällan så man kan välja vilken vxl man vill ha igenom att flytta hylsan då får man ju även ett friläge som ja kom på kan va bra å ha:)
Kul att du e me å spånar idéer så man slipper tänka på allt själv;)
Mvh Max
Re: Go-cart/crosscart tankar
Hittade nyss uppgift om 155 kg för en komplett B20.
Varför inte bara köra variator från t.ex. snöskoter? Då får du ju "koppling" och "friläge" på köpet samt löser en del andra bekymmer. T.ex. lagringar.
Varför inte bara köra variator från t.ex. snöskoter? Då får du ju "koppling" och "friläge" på köpet samt löser en del andra bekymmer. T.ex. lagringar.
//MartinL
Re: Go-cart/crosscart tankar
Okej är de vikt med vxl låda? Tror den väger lite iaf:)
Variator va faktiskt en bra idé men reviderar mina oredovisade tankar att bygga på skrot jag har ligger;)
Hur mycket ändrar en skoter variator utväxlingen?
Hur ser en sådan ut? Hur kan man få fast den på veven?:)
(Välldigt okunnig ca gäller skotrar)
Mvh Max
Variator va faktiskt en bra idé men reviderar mina oredovisade tankar att bygga på skrot jag har ligger;)
Hur mycket ändrar en skoter variator utväxlingen?
Hur ser en sådan ut? Hur kan man få fast den på veven?:)
(Välldigt okunnig ca gäller skotrar)
Mvh Max
Re: Go-cart/crosscart tankar
Utan lådda, googlade bara hastigt så jag ger inga garantier dock.
Vet ej var de börjar men de brukar sluta på ca. 1-0,9:1. Googla runt lite så får du ett hum om hur det fungerar. Eller kolla in powermodz videor på youtube.
Vet ej var de börjar men de brukar sluta på ca. 1-0,9:1. Googla runt lite så får du ett hum om hur det fungerar. Eller kolla in powermodz videor på youtube.
//MartinL
Re: Go-cart/crosscart tankar
Kollar lite nör ja får tid:)
Mvh Max
Mvh Max